برنامه جدید امارات و ترکیه: تجارت از مسیر زمینی ایران

1400/09/11 - 10:59 - کد خبر: 55193 نسخه چاپی

نصر: امارات و ترکیه به دنبال فعال سازی مسیر تجارت زمینی از راه ایران برای دور زدن مسیر دریایی هستند.

به گزارش نصر، امارات و ترکیه برای مبادله کالا با یکدیگر قصد دارند مسیر زمینی (از طریق ایران) را فعال کنند. این مسیر جایگزین مسیر دریایی فعلی خواهد شد. مسیر زمینی نسبت به مسیر دریایی، بسیار کوتاه تر و ارزان تر است.
در مسیر دریایی فعلی، کالاها از طریق کشتی از بندر مرسین ترکیه در ساحل دریای مدیترانه به امارت در خلیج فارس منتقل می شوند. این مسیر با عبور از کانال سوئز(مصر)، دریای سرخ، اقیانوس هند، دریای عرب، دریای عمان و خلیج فارس ۲۰ روز طول می کشد.
در حالی که انتقال کالا از مسیر زمینی ترکیه به ایران (بندرعباس) و سپس از راه دریا به امارات کمتر از ۸ روز طول می کشد.
همچنین مسیر زمینی نسبت به دریایی ارزان تر هم هست. شبکه خبری مصری رصدنیوز با انتشار این خبر مسیر زمینی را تهدیدی برای کانال سوئز دانست.
این رسانه همچنین نوشت این موضوع یکی از مسائل مورد بحث در سفر  شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به ترکیه بود.
در روزهای اخیر نیز خبرهایی از بهبود روابط میان ایران و امارات منتشر شد.  وزیران خارجه دو کشور ایران و امارات چند بار باهم تلفنی مکالمه داشتند و علی باقری معاون وزیر خارجه ایران هم در سفر به امارات، با انور قرقاش مشاور سیاست خارجی دولت امارات دیدار مثبتی داشت.
انتهای پیام/
برنامه جدید امارات و ترکیه: تجارت از مسیر زمینی ایران خبرگزاری عصرایران


نظرها بسته شده اند

نمایش 2 نظر

  اکبر   2 سالها پیش  

هزینه احداث این تونل با اخذ عوارض از تریلی های عبوری جبران میشود، موقعی که شرکتهای حمل و نقل بار میزان عوارض پرداختی تونل را در قبال کاهش میزان هزینه های مصرف سوخت خودرو و استهلاک لاستیک و خود ماشین از بابت کوتاهی ۳۰۰ کیلومتری مسیر، به اصلاح از بابت هزینه فایده بررسی بکنند این یک سود دو طرفه می باشد که باید در عرصه جنگ کریدورها برای رقابت با کریدور عراق جهت اتصال بنادر خلیج فارس به بنادر دریای مدیترانه در ترکیه تعریف شود و سرمایه گذاری شرکتهای خصوصی برای این پروژه سودآور بصورت تشکیل یک کنسرسیوم بسیار جذاب خواهد بود.

  اکبر   2 سالها پیش  

برای تسهیل ترانزیت بین ایران و بندر مرسین ترکیه در سواحل مدیترانه و بعلت عدم قابلیت بزرگراه شدن مسیر بین دره ای و تنگ "جاده خوی - قطور" احداث یک تونل دوقلوی ۱۵ کیلومتری در مسیر بین چالدران ایران و چالدران ترکیه اجتناب ناپذیر است و این مسیر جدید موجب کوتاهتر شدن ۳۰۰ کیلومتری دسترسی به بندر مرسین نسبت به مسیر فعلی "بازرگان - سیواس - مرسین" میشود.
پژوهشیار