نماینده مجلس:

وصل شدن به آب های آزاد از راهکارهای نجات دریاچه ارومیه است

1403/02/06 - 22:58 - کد خبر: 112071 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: وصل شدن به آب های آزاد و خلیج فارس از راهکارهای نجات دریاچه ارومیه است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی روز پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و مقام معظم رهبری در خصوص دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در این نامه به ۲۷طرح احیای دریاچه و لزوم تکمیل آن‌ها اشاره شده و ایده جدیدی برای انتقال آب از حوضه‌های دیگر آبی ارائه کردیم، دلیل مطرح کردن طرح انتقال آب خلیج فارس به دریاچه این بود که ابر پروژه‌های انتقال در کشور ما در چند سال گذشته شروع شده است.
وی افزود: این ابرپروژه ها که گاه حتی طول آن‌ها به هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، در حالی که انتقال آب از خلیج فارس تا پیکره دریاچه ارومیه فقط ۸۰۰ کیلومتر مسافت دارد. درست است که هزینه سنگینی دارد ولی اگر دریاچه ارومیه به آب‌های آزاد وصل شود، نجات خواهد یافت.
میرتاج الدینی گفت: ایده انتقال آب از دریاچه وان را نیز مطرح کردیم که مسافت این پروژه ۱۵۰ کیلومتر است و یک اقدام برد-برد است زیرا شرکت‌های ترکیه ای حاضر هستند تا یک میلیارد دلار پول برای این پروژه بدهند و در قبال آن، نیروگاه‌ آبی هزار مگاواتی در خاک ترکیه احداث شود.
وی با اشاره به تحصیلات خود در مقطع دکترای مدیریت استراتژیک، اظهار کرد: با توجه به تحصیلاتم، پیش از تشکیل رسمی مجلس یازدهم، نگاه راهبردی را مبنای خود قرار داده و پیشنهاد راه اندازی فراکسیون راهبردی را دادم که مورد استقبال نیز قرار گرفت. پس از تاسیس این فراکسیون تعداد ۱۵۰ یا بیشتر از نمایندگان، عضو آن شدند و با تشکیل مجلس نیز این فراکسیون رسمیت یافته و تا به امروز یکی از فعال ترین فراکسیون‌ها به عنوان مکمل کمیسیون‌های تخصصی بوده است.
وی افزود: کار دیگر ابتکاری دیگری نیز در اواخر مجلس یازدهم انجام گرفته و مجمع پارلمانی جهانی به نام شهید سردار سلیمانی را با حضور نمایندگان فعلی و گذشته مجلس از ایران و حتی کشورهای دیگر راه اندازی کرده‌ایم با توجه به اینکه شهید سلیمانی یک شخصیت جهانی و الگویی در مدیریت محسوب می‌شود، در این مجمع جهانی نیز هر کسی که می‌آید باید اهل شفافیت باشد و بتوانیم از این ظرفیت پارلمانی استفاده کنیم.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت چهار ساله خود در کسوت نمایندگی مردم، گفت: یکی از موضوعاتی که بنده در کنار کارهای روزمره نمایندگی به آن ورود یافتم، مسئله تنش آبی تبریز و استان است که در این راستا پروژه انتقال آب ارس به تبریز را پیگیری کردیم. کنسرسیومی برای این پروژه تشکیل یافته بود ولی پیشرفت چندانی انجام نمی‌گرفت. با توجه به تجربه‌ای که از پروژه انتقال زرینه رود به تبریز داشتیم، مقرر شد تا این پروژه را نیز به قرارگاه خاتم الانبیا(ع) بسپاریم.
میرتاج الدینی افزود: مبلغ قرارداد برای اجرای این پروژه در ابتدا ۵۱۰ میلیون یورو برآورد می‌شد که البته تخصیص آن میسر نبود، پس از این‌که پروژه را به قرارگاه واگذار کردیم میزان فاینانس خارجی پروژه به ۴۰۶ میلیون یورو کاهش یافت و کارهای عمرانی آن آغاز شد.
وی ادامه داد: ایستگاه خاوران پروژه قطار میانه-تبریز نیز پس از ۲ سال پیگیری افتتاح شد البته این پروژه تا زمان اتصال به ایستگاه اصلی تبریز هنوز تمام نشده است و نیاز به پیگیری دارد. فاینانس خارجی خط ۲ قطار شهری تبریز نیز پس از دو سال پیگیری در دو مرحله‌ نهایی شد.
وی در خصوص وضعیت پروژه ترانزیت شرق به غرب، گفت: برخی شخصیت‌های استان با هر طیف سیاسی، همیشه به فکر توسعه استان هستند از جمله دکتر سبحان اللهی که از اوایل انقلاب با او آشنا هستیم ایشان در این دوره از مجلس چند بار با بنده تماس گرفتند و گفتند که پروژه خط آهن چشمه ثریا را در ردیف بودجه قرار دهیم. سال اول میسر نشد اما دومین سال مجلس، یک ردیف بودجه ۲۰۰ میلیارد ریالی در حد مطالعه برای آن تصویب کردیم و سال بعدی نیز همان ردیف با مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای مطالعه تکرار و در نهایت فاز اول مطالعه به اتمام رسید.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با بیان این‌که راه آهن جدید ایران-ترکیه از طریق تبریز و مسیر چشمه ثریا خواهد بود، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۳ نیز یک ردیف بودجه برای مطالعه راه آهن چشمه ثریا آمده بود که با توجه به اتمام فاز اول مطالعات، بودجه ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای احداث این خط آهن در لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمد.
وی افزود: این خط آهن در استان ما به طول ۳۶۰ کیلومتر از مسیر شرق به غرب بوده و در ترانزیت ایران تاثیرگذار خواهد بود.
وی در ادامه در خصوص شایعات دخالت در انتصاب مدیران استانی، گفت: این مسئله را به عنوان عامل تخریب بنده در این دوره قرار دادند. نمی‌دانم چرا برخی افراد در مسیر تخریب حرکت می‌کنند. ما، آدم این شهر هستیم و اگر تجربه و سرمایه‌ای داریم، برای شهر است و نباید فضایی باشد که افراد باتجربه را تخریب کنند. نمی‌دانم با کدام انگیزه و مقاصد در پی کنار زدن این افراد با تجربه هستند.
میرتاج الدینی ادامه داد: وظیفه نماینده، قانون گذاری، نظارت و پیگیری مطالبات مردم است. در بحث نظارت اگر نماینده‌ای ببیند که مدیری، ضعیف است و شرایط مدیریتی ندارد و حتی مردم و رسانه نیز از او معترض هستند، ورود نکند از وظیفه‌اش قصور کرده و اگر ورود کند می‌گویند دخالت کرده است، مرز بین دخالت و مشورت و نظارت کامل در جامعه تبیین نشده است.
میرتاج الدینی در خصوص در انتخاب استاندار فقید، مرحوم عابدین خرّم نیز گفت: مجمع نمایندگان، پیشنهاداتی را مطرح و به جز یکی از نمایندگان، باقی افراد به گزینه‌های مدنظر امتیاز دادند و بر اساس ابلاغ وزارت کشور، پنج نفر دارای بیشترین امتیاز به وزارتخانه معرفی شدند و سپس خود وزارتخانه بود که ایشان را انتخاب کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: جریان انقلابی اگر پویایی خود را حفظ نکند، به مرور منزوی می‌شود. جریانات انقلابی در داخل نظام اسلامی باید همواره حفظ شوند و آنچه که منتهی به تعارض و کنار زدن افراد می‌شود، ناشی از مسائلی چون قدرت طلبی، ریاست طلبی و تنگ نظری‌ها است. اگر شایسته سالاری باشد، این مسائل تکرار نمی‌شوند.
وی تاکید کرد: در جریان انقلابی، رویداد جاذبه باید بیشتر از دافعه باشد و خط مشی امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز بر همین اساس است. مقام معظم رهبری در زمان انتخاب مدیران در مسئولیت‌ها از تمامی جریانات سیاسی استفاده می‌کنند. در این دوره دولت، بسیاری از مدیران دولت قبلی همچنان پای کار ماندند زیرا مدیریت‌ها، تخصصی و فنی و نه سیاسی بودند.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در خصوص این‌که چرا در برابر برخی مسائل مهم جامعه از جمله معیشت، هیچ سخنی از او دیده نمی‌شود، گفت: دو گونه برخورد در برابر مسائل و مشکلات جامعه وجود دارد. نخست این‌که با حمله محکم و داد و بیداد، این مشکل در جامعه فریاد زده شود و دیگری این‌که راهکار حل آن مشکل و پیگیری مربوطه انجام گیرد. بنده رویکرد دوم را طی کرده‌ام.
وی افزود: زمانی که مسئول تبصره ۱۴ قانون بودم برای افزایش حقوق هشت میلیون نفر از جمعیتی که زیر خط فقر قرار داشتند، اقدام کردیم. در بحث کالابرگ نیز ورود کردم و همیشه سوال و تذکر در این خصوص داشتم اما این طرح آنگونه که تصویب شده بود از سوی دولت اجرا نشده است.
وی در خصوص نواسات ارزی نیز ادامه داد: نواسانات ارزی کنونی عوامل مختلف روانی دارد اما سیاست‌های اجرایی بانک مرکزی نیز به این مسائل دامن می‌زند زیرا بانک مرکزی می‌گوید که باید فقط از آن ارز گرفته شود؛ هم‌چنین بنده یکی از طراحان طرح واردات خودرو بودم. این طرح که در تلفیق و صحن مجلس رای آورده بود ولی با اصرار برخی مقرر شد تا تعداد ۱۶۰ هزار خودرو در این طرح کاهش یابد که بنده این عدد را تبدیل به ۸۰ هزار خودرو کردم و تعدادی خودروی برقی نیز در داخل آن گنجانده شد. البته در آن زمان با مخالفت‌های برخی از نمایندگان از جمله نماینده خراسان برای این طرح مواجه شدم.
میرتاج الدینی با بیان این‌که همواره دغدغه‌های مردم را مطرح و پیگیری کرده‌ام، گفت: طرفدار شفافیت هستم. جزو اولین نمایندگانی بودم که به آن رای دادم و سپس داوطلبانه، شفافیت آرا را امضا کردم و در اولین گروه ۵۰ نفره نمایندگان این طرح حضور داشتم‌.
وی از حضور در برخی لیست‌های ائتلافی در جریان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: اگر توفیقی باشد، محکمتر مسیر خود را ادامه داده و بیش از این صدای ملت خواهیم بود و طرح‌های استان را در مجلس پیگیری می‌کنیم. پروژه‌هایی که طی این چهار سال پیگیری کردم را چند سال زمان می‌برد تا تکمیل شوند و لازم است تا کسی آن‌ها را پیگیری کند.
وی افزود: دوره یازدهم مجلس تعداد ۲۲ برنامه نوشتم که بر اساس گزارشات، حدود ۸۰ درصد آن اقدام شده بود. این بار نیز ۲۰ برنامه نوشته‌ام. مردم به ما یکبار رای داده‌اند اما ما تا آخر عمر خادم آن‌ها خواهیم بود.
انتهای پیام/
وصل شدن به آب های آزاد از راهکارهای نجات دریاچه ارومیه است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   شهروند   هفته پیش  

کاش هر کسی فقط در حوزه کاری خودش نظر می داد
پژوهشیار