معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

فعالیت ۸۵ شرکت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در آذربایجان‌شرقی

1401/11/09 - 16:29 - کد خبر: 86342 نسخه چاپی

نصر: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، با اشاره به حضور ۸۵ شرکت در این دانشگاه اظهار کرد: ۲۵ مورد از این شرکت‌های دانش بنیان و مابقی نوپا و در حال تبدیل شدن به شرکت های دانش بنیان هستند و ظرفیت‌های بزرگی به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی دارند.

به گزارش نصر، دکتر پرویز شهابی، یکشنبه نهم بهمن ماه، در جمع خبرنگاران، افزود: تولید دارو در استان بستری مناسب برای اشتغالزایی و درآمدهای سرشار است و کارگاه‌ها و شرکت‌های کوچک شکل گرفته در این حوزه در سطح استان در صورت انجام حمایت های لازم می‌توانند با صادرات محصولات خود درآمدی به مراتب بیشتر از فروش نفت برای کشور ایجاد کنند.
وی تصریح کرد: ساخت کیت تشخیص آفلاتوکسین در شیر و دیگر تجهیزات پزشکی مانند تولید و صادرات دستگاه کالبدنما به عنوان ابزاری آموزشی به پاکستان، دستگاه بیو پرینتر به ترکیه، فروش دستگاه اتوکلاو پلاسمایی در کانادا و ارائه دستگاه هموژنایزر تولیدی در استان در سطح کشور با زمینه مساعد صادراتی از جمله دستاوردهای این حوزه هستند به گونه‌ای که دستگاه آموزشی کالبدنما در حالی با ۳۵ هزار دلار و دریافت مجوزهای اروپایی علاوه بر پاکستان متقاضیان اروپایی نیز پیدا کرده که نمونه مشابه آن تنها توسط آمریکا و با ۲۰۰ هزار دلار فروخته می شود و مهمترین مشکل در زمینه صادرات محصولات بحث انتقال ارز حاصل به کشور است.
وی برخورداری از نیروی انسانی متخصص و عاشق را یکی از مزیت های بسیار مهم علوم پزشکی در آذربایجان شرقی دانست و با تاکید بر اینکه می توان با بهره مندی از این توان بسیاری از کمبودها در بخش دارو و تجهیزات را رفع کرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز از دانشکده داروسازی این مجموعه به عنوان قطب داروئی ایران نام برد و اظهار کرد: بنا به تصمیم و ابلاغ رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمامی فعالیت‌های مربوط به تحقیقات و تولید انواع دارو باید در تبریز به انجام برسد.
وی تصمیم برای راه اندازی پارک سلامت در زمینی به مساحت ۷۷ هزار مترمربع را یکی از برنامه های اولویت دار معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز یاد کرد و ادامه داد: جانمایی این پارک در محل ساری زمی تبریز به انجام رسیده و اگر اعتبارات آن در موعد مقرر جذب شود، ظرف چهار سال می توان آن را افتتاح کرد.
شهابی، استقرار شرکت های مختلف تولیدکننده لوازم و تجهیزات پزشکی و دارویی را یکی از کاربردهای مهم پارک سلامت عنوان و اضافه کرد: هم اکنون تعداد ۳۵ شرکت تقاضاهای استقرار در دانشکاه علوم پزشکی را ارایه کرده اند که با ساخت این پارک می توان همه آنها را در این محل پذیرش کرد تا به مدت ۵ سال از معافیت های مالیاتی بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه تحقیقات آن چنان که باید در زندگی مردم جامعه ما نقش ایفا نمی‌کند، اظهار کرد: این موضوع حتی در مراکز علمی کشور نیز اولویت نیست اما با همدلی مدیریت و نیروهای دانشگاه علوم پزشکی تبریز این امر از ابتدای شروع کار تیم مدیریتی جدید در اولویت قرار گرفته و نتیجه آن انجام کارهای بزرگی چون سلول درمانی و صادرات محصولات و تجهیزات درمانی توسط نیروهای جوان دانشگاه در حال انجام است.
شهابی افزود: با توجه به قطبیت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حوزه داروسازی، کارخانه نوآوری دارو در منطقه پاستور تبریز ایجاد خواهد شد و علاوه بر این چند پروژه بزرگ دارویی مانند تولید ۵۰۰ کیلو داروی مزالازین برای بیماری های گوارشی، داروی "یو دی ایکس" برای تصویربرداری و ۱۵ مگاپروژه فراورده دارویی از این دست با همکاری واحد داروسازی خود دانشگاه و شرکت های داروسازی استان در دست اجرا و دفاتر تحقیق و توسعه آنها نیز ایجاد شده است.
معاون دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به رتبه سوم این دانشگاه در کشور ادامه داد: طبق ارزیابی وزارت عتف دانشکده داروسازی دانشگاه نیز با بهره‌گیری از نیروی انسانی کارآمد رتبه نخست کشور و خاورمیانه را دارد و ۲۳ نفر از اساتید علوم پزشکی تبریز نیز در بین یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند که آماری قابل توجه و هر ساله نیز رو به افزایش است.
انتهای پیام/
فعالیت ۸۵ شرکت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار