ترجمه؛

هامبورگ، شهر صنعتی که ویترین سبز آلمان شد

1401/11/01 - 11:44 - کد خبر: 85758 نسخه چاپی

نصر: جایزه پایتخت سبز اروپا توسط گروهی از کارشناسان بین المللی متخصص در زمینه‌های مختلف محیط زیست و توسط هیئت داوران به شهر هامبورگ اعطا شد. تصمیم آنها بر اساس یک سری شاخص ها از جمله کیفیت هوا، مدیریت زباله، استفاده پایدار از زمین، مبارزه با تغییرات آب و هوا و حکومت محلی بود.

به گزارش نصر، شهر هامبورگ دومین پایتخت سبز اروپا با تمایزی نادر برای یک شهر صنعتی که به ویژه دارای یکی از بزرگترین بنادر جهان است انتخاب شد. این شهر نزدیک به ۴.۳ میلیون نفر جمعیت دارد که ۱.۸ میلیون نفر در شهر و حومه نزدیک آن هستند. هامبورگ همچنین سومین بندر اروپایی است که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون تن کالا از آن عبور می کند. با توجه به وسعت و سابقه صنعتی آن، نمونه ای از گذار به سمت شهری پایدار است. هامبورگ در سال ۲۰۱۱ به عنوان "پایتخت سبز اروپا" انتخاب شد. پس از استکهلم، دومین شهری است که این جایزه را دریافت می کند. جایزه ای که ابتدا برای مدیریت موثر انتشار دی اکسیدکربن، کارهای عمده ای که به نفع تحرک زیست محیطی انجام شده و همچنین برای مدیریت آب آشامیدنی اعطا می شود.

هامبورگ، شهری ذاتاً سرسبز
در آلمان، هامبورگ منطقه استراتژیک مهم شهری است. این شهر که در پای رود البه واقع شده است از نظر تاریخی مکان غالبی در آنجا دارد. کناره های رودخانه همچنین به عنوان یک سایت مهم در شبکه اروپایی Natura ۲۰۰۰  تعیین شده است. علاوه بر این، قایق های هیدروژنی برای جلوگیری از انتشار دی اکسیدکربن از کانال های موجود در مرکز شهر عبور می کنند. در هامبورگ، فضاهای سبز نیز ۱۷ درصد از مجموعه شهری را تشکیل می دهند. بنابراین ۹۰ درصد جمعیت در فاصله کمتر از ۳۰۰ متر از یک پارک زندگی می کنند. دقیقاً به همان فاصله ای که در ویتوریا-گاستیز، شهری اسپانیایی به عنوان پایتخت سبز اروپا در سال ۲۰۱۲ انتخاب شد.
این تمایل به حفظ طبیعت در پروژه های شهرسازی در سال های بعد تایید شد. ایجاد شهر هافن، یک منطقه زیست محیطی واقع در بندر هامبورگ، گواه این امر است. فراتر از ظهور ساختمان های با کیفیت زیست محیطی بالا، این منطقه اکنون شامل ۲۶ هکتار فضای سبز (از ۱۵۷ هکتار در منطقه) و نزدیک به ۳۰۰۰ درخت است.

پایتختی برای برق و گرما از منابع تجدید پذیر
از نظر انرژی، مدل هامبورگ نیز جالب است و مبتنی بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است. این امر به ویژه در مورد انرژی توربین های بادی صادق است. شهر هامبورگ همچنین راه موثری برای تقویت منابع موجود برای نصب منابع انرژی تجدیدپذیر پیدا کرده است. به عنوان مثال، در تپه جزیره ویلهلمزبورگ، یک محل دفن سابق زباله به یک مکان تمیز برای تولید برق تبدیل شده است که برای حدود ۴۰۰۰ نفر برق سبز فراهم می کند. نه چندان دور از آنجا، یک پناهگاه ضد هوایی سابق به یک "پناهگاه انرژی" تبدیل شده است که با صفحات خورشیدی حرارتی و فتوولتائیک پوشیده شده است. یک پروژه بزرگ زمین گرمایی نیز در حال حاضر در این سایت در دست مطالعه است که می تواند گرمای تجدیدپذیر را برای ۷۰۰۰۰ خانه در آینده فراهم کند. بسیاری از شرکت های بزرگ متخصص در انرژی های تجدید پذیر دفتر مرکزی خود را در هامبورگ قرار داده اند.

شبکه حمل و نقل عمومی سبز
اخیراً هامبورگ به اولین شهر آلمان تبدیل شد که - تا حدی - تردد خودروهای دیزلی را ممنوع کرده است. هنگامی که به عنوان پایتخت سبز اروپا انتخاب شد، به ویژه به دلیل شبکه حمل و نقل عمومی آن بود که شهر مورد توجه قرار گرفت. در واقع، ۹۹ درصد از ساکنان هامبورگ به حمل و نقل عمومی در فاصله کمتر از ۳۰۰ متری خانه خود دسترسی دارند. این شهر همچنین در استفاده از اتوبوس های هیدروژنی پیشگام بود. سهم قطار به ویژه برای بارهای تجاری نیز بسیار مهم است. ۷۰ درصد کانتینرهایی که عازم کشورهای دیگر بودند، هامبورگ را نه با جاده بلکه با قطار ترک می کنند. در نهایت، از نظر جایگزینی برای خودروی شخصی، سهم دوچرخه در سال ۲۰۱۰،۱۲ درصد بود که با هدف افزایش آن به ۱۸ درصد با افزایش تعداد دوچرخه های سلف سرویس همگام شد.

هامبورگ، پایتخت آموزش توسعه پایدار
در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹، شهر هامبورگ بار دیگر با دریافت جایزه یونسکو برای آموزش توسعه پایدار، بسیار متمایز گشت. دانشگاه هامبورگ هماهنگ با شبکه آلمانی ویژه "پایداری در موسسأت آموزش عالی" گردید. دراین شهر همچنین طرح "هامبورگ پایداری را می آموزد" راه اندازی شد، که معلمان و دانش آموزان را قادر می سازد برای مثال، یک طرح حفاظت از آب و هوا برای مدارس خود تهیه کنند. در نهایت، شهر در حال حاضر روی یک "طرح جامع" برای آموزش توسعه پایدار کار می کند که هدف آن تسلط برهمه زمینه های آموزشی، از دوران کودکی تا آموزش حرفه ای است.

مدیریت بهینه آب آشامیدنی
بحث مدیریت آب آشامیدنی هنوز در کشورهای توسعه یافته بسیار کم روی داده است. جهت گیری خاصی باعث می شود فکر کنیم که این یک منبع پایان ناپذیر است. با این حال، خشکسالی ها و محدودیت های آبی هر سال در حال افزایش است و هیچ نشانه ای از بهبود این وضعیت وجود ندارد. در فرانسه که نماد هدر رفت بزرگ آب است، تخمین زده می شود که ۲۰ درصد آب آشامیدنی به دلیل نشت های مختلف در شبکه ها هرگز به شیرهای خانه ها نمی رسد. در حالیکه هامبورگ با مداخله خود در این مورد از ده سال پیش، از طریق یک برنامه جامع تعمیر و نگهداری زیرساخت شهری، توانسته است به نرخ نشتی بسیار پایین (حدود ۴٪ در شبکه) دست یابد.

شهری بدون ماشین
هامبورگ همچنین قصد دارد به اولین شهر بدون خودرو در اروپا تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، ایجاد یک شبکه سبز در طول ۲۰ سال را برنامه ریزی کرده است که تمام پارک ها و فضاهای طبیعی شهر را به هم متصل می کند. در حال حاضر نزدیک به ۴۰ درصد از مساحت آن را فضای سبز، باغ ها و پارک ها اشغال کرده اند. این شهر تصمیم گرفته است که با توسعه این فضاها مسیرهای پیاده و دوچرخه سواری را به آنها متصل کند. البته هدف بهبود کیفیت زندگی ساکنان و همچنین کاهش آلودگی و انتشار دی اکسیدکربن به منظور جلوگیری از گرم شدن کره زمین است.
شهر هامبورگ همچنین در حال آزمایش پروژه هایی است که از فاضلاب برای گرم کردن خانه ها گرما تولید می کنند. بازیافت فاضلاب امکان بازیابی عناصری را فراهم می کند که می توانند به بیوگاز (زیست گاز) تبدیل شوند و شبکه های گرمایشی شهر را تأمین کنند.

آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/
هامبورگ، شهر صنعتی که ویترین سبز آلمان شد منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار