گزارش/

نئوم، اَبَرشهری با فناوری پیشرفته

1401/09/22 - 10:41 - کد خبر: 83072 نسخه چاپی

نصر: نئوم مردم را در اولویت قرار داده و با حفظ طبیعت اطراف، تجربه زندگی شهری بی‌سابقه‌ای را ممکن خواهد ساخت. این پروژه تعریف جدیدی از مفهوم توسعه شهری و تصویر شهرهای آینده ارائه می‌دهد.

به گزارش نصر، ولیعهد عربستان سعودی از ساخت شهری آینده نگر در شمال غرب این کشور و در سواحل دریای سرخ در منطقه ای که در حال حاضر کویر است، خبر داده است. این اَبَرشهر که با نام نئوم تعمیم یافته است، از جدیدترین فناوری ها از نظر انرژی های تجدیدپذیر، معماری و حمل و نقل بهره خواهد برد. پروژه فراعنه ای به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار…
این منطقۀ توسعه اقتصادی گسترده به مساحت 26 هزار و 500 کیلومتر مربع در سراسر خلیج عقبه گسترش یافته و سواحل مصر و اردن را بیش از ۴۶۰ کیلومتر خط ساحلی در بر خواهد گرفت. عربستان سعودی و اولین شرکایش قصد دارند ۵۰۰ میلیارد دلار برای تحقق این چشم انداز سرمایه گذاری کنند. در سایت نئوم، این پروژه توسط مبلغین آن با عبارات باشکوه توصیف می‌شود که نوید ساختمان‌ها و زیرساخت‌هایی را می‌دهند که به لطف عدم وجود آلودگی جوی، هوای پاک و تازه یا حتی بزرگ ترین باغ در قلب یک اَبَرشهر، بی‌نقص باقی خواهند ماند. این شهر آینده همچنین قصد دارد به لطف کشاورزی عمودی، توسعه محصولات زراعی در مناطق خشک و در آب دریا و همچنین استفاده از گلخانه های فتووولتائیک، انقلابی در صنعت غذایی شهروندان خود برپا کند.
برای تضمین حضور فضاهای خرده اقلیمی، محیط با دقت طراحی شده است تا تعادل بهینه بین نور خورشید، سایه و تهویه طبیعی ایجاد شود. علاوه بر این، فضاهای سبز باز که در سراسر شهر پخش شده اند، آسایش مردمی را که در آنجا زندگی می کنند، کار می کنند و می مانند را بهبود می بخشد.

خودروهای خودران و پهپادهای تاکسی در نئوم
این اَبَرشهر با مزارعی از توربین های بادی و فتوولتائیک و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس بزرگ به شدت به انرژی‌های تجدیدپذیر تکیه خواهد کرد. در مورد برنامه شیرین سازی آب دریا نیز طرح هایی وجود دارد. بدیهی است حمل و نقل نیز جایگاه مرکزی این پروژه را به خود اختصاص خواهد داد. همانطور که انتظار میرود، اینها راه حل هایی مستقل و سازگار با محیط زیست خواهند بود. در حالی که هنوز جزئیاتی در این مورد منتشر نشده است، خودروهای خودران و حمل و نقل عمومی و تاکسی های بدون سرنشین به طور برجسته ذکر شده اند.
به طور دقیق تر، نئوم یک منطقه توسعه اقتصادی با قوانین و مالیات خاص با هدف تشویق سرمایه گذاری و جذب مهارت های انسانی خواهد بود. چندین بخش کلیدی، به ویژه بیوتکنولوژی، هدف قرار گرفته اند. در سایت تبلیغاتی آن آمده است: "جهان به اَبَرشهر نئوم برای نسل بعدی ژن درمانی، ژنومیک، تحقیقات سلول های بنیادی، نانو زیست شناسی و مهندسی زیستی توجه خواهد کرد".

فاز اول پروژه نئوم در سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد
اَبَرشهر نئوم همچنین قصد دارد در زمینه‌های اینترنت اشیا، چاپ سه بعدی، روباتیک، فناوری نانو و همچنین صنعت سرگرمی (سینما، تلویزیون، بازی های ویدیویی...) پیشتاز باشد. در اینجا مجدداً بحث جذب شرکت ها و کارشناسانی خواهد بود که به این چشم انداز که در حال حاضر بر اساس هیچ پروژه مشخصی استوار نیست، اساسی ببخشند. برای تکمیل آن، نئوم یک "پلت فرم منبع باز" خواهد بود که دانشمندان، متخصصان تجزیه و تحلیل داده های عظیم، می توانند برای ارزیابی تأثیر این شهرسازی با فناوری پیشرفته و نوآوری های مختلف اجرا شده، مطالعه و تحقیقی انجام دهند.
فاز اول پروژه نئوم باید تا سال ۲۰۲۵ تکمیل شود. پیشگامان آن پیش بینی می کنند که این شهر تا یکصد میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰، به اقتصاد عربستان سعودی کمک خواهد کرد که درگیر تنوعی گسترده باشد و دیگر تنها به طلای سیاه وابستگی نداشته باشد.
البته این تصویر از یک شهر ایده آل را باید کمی سنجید و منتظر ماند تا دید واقعا چه چیزی قرار است تحقق یابد. اما به ندرت این فرصت وجود دارد که ایجاد یک شهر آینده نگرانه را از مبدأ آن دنبال کنیم بخصوص اگر توسط یک قدرت مالی تقریباً نامحدود حمایت شود.

آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/
نئوم، اَبَرشهری با فناوری پیشرفته منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   مسعود   سال پیش  

برنامه های توسعه ای از نگاه توسعه ای مدیران جامعه تراوش پیدا میکند . حجم اشتغال .میزان سرمایه گذاری . فعالیت های سبز ودانش بر . بکار گیری تکنولوژی (ها ی تک) . سهم از اقتصاد جهانی .فناوری روز در عرصه های مختلف . تبلیغات وسیع . دگر گونی در آینده منطقه وهمه همه نئو را بربام اقتصاد مدرن قرار خواهد داد . وما نیز نباید از قافله ورویای رقابت برای سازندگی لحظه ای درنگ کنیم
پژوهشیار