سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز تاکید کرد:

ضرورت اصلاح در قانون صدور مجوز مطب‌های پزشکی

1401/03/29 - 15:42 - کد خبر: 66041 نسخه چاپی

نصر: سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز بر ضرورت تغییر و اصلاح قانون صدور مجوز مطب‌های پزشکی جهت ساماندهی و رفع مشکلات ناشی از احداث بی‌رویه ساختمان‌های پزشکی در سطح شهر تاکید کرد.

به گزارش نصر، محمد عزتی در بخشی از گفتگو با برنامه تبریزیم شبکه سهند و در پاسخ به چرایی صدور مجوز احداث مطب‌های پزشکی در سطح شهر به‌رغم ایجاد مشکلات ترافیکی و معضلات شهری فراوان گفت: متاسفانه قوانین و ضوابط شهرداری آنگونه که باید، اطلاع رسانی عمومی نمی‌شود و همین امر موجب می‌شود تا شهرداری به عنوان عامل اصلی بروز چنین مشکلاتی در افکار عمومی مطرح شود؛ در حالی که اینگونه نبوده و خود شهرداری نیز در این قضیه متضرر واقع شده است.
وی افزود: مطابق تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و ماده واحده قانون مطب پزشکان سال ۶۶ دایر کردن مطب‌های پزشکان، دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، وکلا، روزنامه و مجله و دفاتر مهندسی، از نظر این قانون تجاری محسوب نمی‌شود؛ لذا فعالان مشاغل مذکور نیز با استناد بر همین قانون، اقدام به تاسیس دفاتر خود در ساختمان‌های با کاربری مسکونی می‌کنند و نتیجه آن بروز مسائل و مشکلاتی است که اکنون در خیابان ۱۷ شهریور جدید و برخی دیگر از خیابان‌های شهر شاهد و گریبان‌گیر آن هستیم.
عزتی در ادامه با انتقاد از مغایرت قوانین موجود گفت: اکنون شهرداری‌ها در تناقض بین طرح‌های تفصیلی و مصوبات اشاره شده گیر کرده‌اند چراکه برخی مصوبه‌های مجلس شورای اسلامی در قانون شهرداری‌ها منجر به نقض مصوبه‌های شورای عالی در طرح‌های توسعه شهری می‌شود و دلیل آن نیز تفاوت در مرجع تصویب این قوانین است.
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز پس از تشریح شرایط موجود، در پاسخ به راهکارها و تمهیدات در نظر گرفته شده برای حل این موضوع گفت: قانون قدیمی پاسخگوی شرایط فعلی نبوده و لازم است تغییرات و اصلاحات اساسی در آن اعمال شود.
وی افزود: ارائه خدمات درمانی مرتبط با سلامت شهروندان تعطیلی نداشته و نیاز روزانه محسوب می‌شود اما روش مطب‌داری و رسیدگی به بیمار بایستی تغییر یافته و از حالت قدیمی آن خارج شود. در هیچ جای دنیا نمی‌توان دید که یک شخص به صورت انفرادی اقدام به تاسیس مطب کرده و شروع به پذیرش بیمار کند؛ چرا که نتیجه آن چیزی جز سفرسازی برای مراجعه‌کنندگان و ایجاد گره‌های ترافیکی و کمبود خدمات نخواهد داشت.
سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تبریز با اشاره به راهکار سایر کشورها در مواجه با همین موضوع گفت: اکنون کشورها برای حل چنین مشکلاتی به سمت ایجاد مراکز پزشکی و تاسیس بیمارستان‌های تخصصی همراه با تامین نیازهای جانبی نظیر پارکینگ، فضای سبز و ... حرکت می‌کنند و ما نیز در همین راستا اقدام به تأسیس بیمارستان تخصصی کودکان در شهرک خاوران کرده و به معضل ترافیکی محل سابق این بیمارستان در خیابان ششگلان خاتمه دادیم.
وی ادامه داد: نزدیک ۱۰ سال است که شهرداری‌های کلانشهرهای کشور، لایحه تغییرات این قوانین را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کنند و متاسفانه با رد آن مواجه می‌شوند اما ضروری است برای حل این بحران، قوانین مربوطه یا در نظام پزشکی و یا مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.
عزتی در خاتمه اشاره‌ای نیز به اقدامات صورت گرفته توسط شهرداری در همین راستا کرد و افزود: شهرداری تبریز در این رابطه، با هزینه‌کرد از دارایی‌های خود و واگذاری زمین به صورت رایگان برای سازندگان بیمارستان‌های تخصصی جهت ایجاد مراکز پزشکی و تجمیع پزشکان، گام‌های بلندی برداشته است که نظیر این اقدام را در واگذاری زمین به بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی کودکان خاوران، بیمارستان تخصصی بیماران سرطانی، بیمارستان تخصصی بیماران هموفیلی و ... شاهد بوده‌ایم.
انتهای پیام/
ضرورت اصلاح در قانون صدور مجوز مطب‌های پزشکی منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار