مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌ شرقی؛

کارکنان میز خدمت ادارات، زبان اشاره می‎‌آموزند

1398/07/04 - 17:18 - کد خبر: 3178 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه ناشنوایان نیازمند مناسب سازی ارتباطی در جامعه هستند، گفت: به دنبال آموزش زبان اشاره به کارکنان میز خدمت در اداراتی که مراجعه‌کنندگان بیشتری دارند هستیم.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محسن ارشدزاده روز پنج شنبه در گفت و گویی اظهار داشت: ۲۷ هزار ناشنوای مطلق، نیمه شنوا و کم شنوا در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ هزار نفر از خدمات مستمر بهزیستی استان بهره مند هستند و مابقی بر حسب نیاز به صورت موردی خدمات دریافت می کنند.

وی ادامه داد: خدمات حمایتی، تخصصی و آموزشی مختلف از جمله آموزش زبان اشاره، آموزش کودکان و خانواده ناشنوایان، کمک به تامین مسکن ناشنوایان، حمایت از اشتغال و کاریابی، تهیه وسایل کمک آموزشی و توانبخشی از جمله سمعک و باطری سمعک و کمک به کاشت حلزون توسط بهزیستی استان ارایه می شود.

ارشد زاده با اشاره به اینکه در یکسال گذشته ۱۲۲ مورد کاشت حلزون و تعمیر دستگاه حلزون توسط این اداره کل انجام شده است، اظهار داشت: هر کاشت حلزون در حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که این هزینه توسط دولت کمک می شود و به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد.

وی ادامه داد: از مهر ماه سال گذشته تا به امروز بیش از ۵۵۰ مورد سمعک و ۱۰ هزار باطری سمعک توسط بهزیستی به ناشنوایان استان ارایه شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: در حوزه پیشگیری از ناشنوایی به دنبال آن هستیم که تمام نوزادان در تمام بیمارستان ها مورد غربالگری و آزمایش قرار گرفته و در صورت دارا بودن مشکل در همان بدو تولد شناسایی و توسط پزشک متخصص معاینه و در نهایت اگر کم شنوا یا ناشنوا باشد اقدامات لازم قبل از سه سالگی انجام شود.  

وی خاطرنشان کرد: بحث غربالگری و شناسایی یکی از موضوعات بسیار مهم است زیرا که اگر این تشخیص قبل از شش سالگی اتفاق نیوفتد کاشت حلزون علاوه بر هزینه های سنگین مالی، مشکل خواهد بود.  

ارشد زاده بر لزوم تشخیص به موقع این بیماری تاکید کرد و گفت: با تشخیص و اقدام به موقع در آینده دیگر فرد ناشنوا در جامعه نخواهیم داشت و این افراد خواهند توانست با اقدامات به موقعی که صورت گرفته ارتباط کلامی و شنیداری برقرار کنند.  

وی با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت سه برابر افراد عادی دارای مشکل اشتغال هستند، گفت: در سال گذشته برای ۴۰۲ نفر از ناشنوایان استان ۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شد.

انتهای پیام/

کارکنان میز خدمت ادارات، زبان اشاره می‎‌آموزند نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار