همه چیز در مورد ویتامین B12

1403/01/29 - 13:12 - کد خبر: 111583 نسخه چاپی

نصر:  احساس خستگی، بروز زخم‌های دهانی و همچنین افت توان ذهنی از جمله علائم کمبود ویتامین B۱۲ هستند اما درصورتیکه در پاهای خود احساس خواب رفتگی می‌کنید هم احتمالا با خطر کمبود این ویتامین مواجه هستید و این علائم نشان‌دهنده ضرورت گنجاندن خوراکی‌های حاوی این ویتامین به رژیم غذایی روزانه‌تان است.

به گزارش نصر، بدن برای ساختن گلبول‌های قرمز خون به ویتامین B۱۲ نیاز دارد. همچنین برای حفظ سلامت سیستم عصبی و تولید DNA وجود این ویتامین ضروری است. به علاوه بدن برای تولید میلین از این ویتامین استفاده می‌کند.
میلین ماده چربی است که اطراف عصب را می‌پوشاند. اما بدون وجود مقدار کافی از این ویتامین، عصب‌ها پوشش حفاظتی خود را از دست می‌دهند و فرد دچار احساس خواب رفتگی می‌شود.
همچنین از دیگر علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به سردرد، احساس خستگی و از دست دادن اشتها اشاره کرد.
به گفته محققان، سال‌ها زمان نیاز است تا علائم کمبود ویتامین B۱۲ ظاهر شود و تشخیص آن می‌تواند پیچیده باشد.

علائم کمبود ویتامین B12
اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، علائمی است که در صورت کمبود ویتامین B12 به آنها برخورد می‌کنید. مهم‌ترین و شایع‌ترین این علائم عبارت‌اند از:
خستگی مفرط و ضعف
سرگیجه و تاری دید
تپش قلب و تنگی نفس
زرد شدن پوست (زردی)
کرختی یا سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها
تغییر در تعادل و هماهنگی حرکتی
لرزش و تغییرات در راه رفتن
زبان دردناک و ملتهب
زخم‌های دهانی و تغییر در حس چشایی
اختلال در حافظه، سردرگمی یا کاهش توانایی تمرکز
تغییرات خلقی، افسردگی یا اضطراب
تغییرات در دید، مانند مشکل در دید در شب
تغییرات در رنگ مو یا کیفیت مو
اختلالات گوارشی مانند یبوست، اسهال، گاز یا احساس پری معده
کاهش اشتها و کاهش وزن

فواید ویتامین B12
وجود کوبالامین برای بسیاری از عملکردهای بدن مهم است، از جمله:
عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی
عملکرد شناختی (توانایی تفکر)
تولید گلبول‌های قرمز و پیشگیری از کم‌خونی
کمک به ایجاد و تنظیم DNA
پیشگیری از ناهنجاری‌های مادرزادی
محافظت از چشم در برابر دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه‌ی زرد در شبکیه‌ی چشم)
تولید انرژی
تحقیقات در مورد ارتباط ویتامین B12 و لاغری نشان می‌دهد که این ویتامین روی چربی و متابولیسم بدن تأثیر دارد و با کاهش خطر چاقی در کودکان و بزرگسالان مرتبط است. با این حال، مشخص نیست که آیا افزایش دریافت کوبالامین در افرادی که به کمبود آن مبتلا نیستند می‌تواند به کاهش وزن کمک کند یا خیر.
چون بدن قادر به ساخت کوبالامین نیست، باید این ویتامین را از غذا یا مکمل دریافت کنید. کوبالامین تا پنج سال در کبد ذخیره می‌شود، اما اگر به‌طور منظم منابع آن را مصرف نکنید، در نهایت ممکن است دچار کمبود شوید.
وقتی بدن ویتامین B12 کافی نداشته باشد، تولید گلبول‌های قرمز کاهش می‌یابد. این وضعیت که به آن کم‌خونی می‌گویند، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را مختل می‌کند. کم‌خونی مگالوبلاستیک (Megaloblastic anemia)، مشکلی است که در اثر کمبود ویتامین B12 یا فولات (ویتامین B9) ایجاد می‌شود و در مبتلایان به آن گلبول‌های قرمز خون بزرگ‌تر از حد طبیعی هستند و نمی‌توانند به‌درستی عمل کنند.

منابع ویتامین ب 12 چیست؟
ویتامین B12 به طور طبیعی در بسیاری از محصولات حیوانی وجود دارد. این ویتامین معمولا در مواد غذایی گیاهی دیده نمی شود، منابع غذایی خوب ویتامین B12 شامل گوشت گاو، طیور، گوشت بره، ماهی، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، برخی از محصولات غذایی حاوی مخمر و تخم مرغ است. علاوه بر این، تولیدکنندگان، برخی انواع شیر گیاهی و غلات صبحانه را با B12 غنی می کنند. با اینکه ویتامین ب12 در انواع غذاها یافت می شود، برخی افراد در معرض افزایش خطر ابتلا به کمبود آن هستند. گروه‌های در معرض خطر شامل افراد مسن، گیاهخواران و افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند بیماری سلیاک هستند.
انتهای پیام/
همه چیز در مورد ویتامین B12 نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار