ترجمه/

تولید نور از موجودات زنده‌، راه حلی نوین برای مدیریت روشنایی در شهرها

1402/06/04 - 17:28 - کد خبر: 98781 نسخه چاپی

نصر: با بررسی چالش‌های تولید زیست‌روشنایی(بیولومینسانس) از گونه هایی از موجودات زنده خاص، می‌توان کاربردهای متعددی از این منبع نوری را برای شهرهای فردا، به‌ویژه برای روشنایی عمومی تعریف کرد.

به گزارش نصر، این نورها علاوه بر منافع اقتصادی جالب، به کمک ویژگیهای خاص مانند طیف نوری ویژه و ملایم بودن به کاهش آلودگی نوری در شهرها کمک می‌کنند.

بیولومینسانس چیست؟
زیست‌روشنایی (بیولومینسانس)  که با عناوین دیگری همچون زیست‌تابی و نورتابی هم شناخته می شود، تولید و انتشار نور از مجرای یک واکنش شیمیایی در بدن یک موجود زنده است که انرژی شیمیایی را به انرژی نورانی تبدیل می‌کند. این پدیده به ویژه در مورد موجودات دریایی مشاهده می شود که درست مثل عملکرد کرم شب تاب روی زمین، نور آبی یا سبز را در دریاها و اقیانوس‌ها تولید می‌کنند. تخمین زده می شود که ۷۶ درصد ارگانیسم‌های دریایی (مانند ماهی ها، سخت پوستان و پلانکتون ها که در زیر سطح دریا زندگی می کنند) نور تولید می کنند. از نقطه نظر تحول اکولوژیکی، پدیده بیولومینسانس بسیار کاربردی به نظر می رسد چرا که می توان بدینوسیله در روشنایی عمومی که منبع بی رویه مصرف برق بوده و آلودگی نوری مصنوعی و مضر در مناطق شهری ایجاد می‌کند، تجدیدنظر کرد.
از آنجایی که زیست‌روشنایی انرژی کمتری مصرف می‌کند و برای اکوسیستم‌ها بسیار ملایم‌تر و طبیعی‌تر است، می‌تواند منبع نوآوری‌های جالبی برای شهرهای فردا باشد. این روشنایی توسط تعداد زیادی گونه های زنده از جمله کرم شب تاب یا برخی از گونه های قارچ‌ها تولید می‌شود. انسان‌ها نیز تا حدودی می‌توانند این نور را تولید کنند ولی به قدری ضعیف است که نامرئی محسوب می‌شود. به طور کلی، زیست‌روشنایی نور بدون گرما است که به دلیل رنگ سبز و آبی آن به نور سرد معروف است.  
طبق مطالعه دانشمندان، زیست‌روشنایی می تواند یک راه حل ارتباطی بین حیوانات نیز باشد. همچنین می‌توان از آن به عنوان نوعی استتار استفاده کرد (حیوان از خود نوری را ساطع می کند که شبیه بازتاب نور در سطح آب است) و یا جهت مکانیسم های دافعه (برای شکارچیان) یا جذب (برای طعمه و/یا جفت) موثر باشد.

راه حلی برای شهرهای پایدار؟
شهرنشینی رو به رشد سرزمین‌های ما نمی‌تواند بدون یک تغییر پارادایم عمده در موضوع روشنایی عمل کند. با فرض این موضوع که مصرف سالانه انرژی مربوط به روشنایی در کشوری چون فرانسه ۵۶ تراوات ساعت یا ۱۲ درصد برق مصرفی این کشور است، بنابراین روشنایی عمومی در فرانسه نشان دهنده ۹ میلیون نقطه نوری برای مصرف ۷ تراوات ساعت است. در کل، روشنایی عمومی در فرانسه سالانه معادل ۶۷۰ میلیون کیلوگرم دی اکسیدکربن منتشر می‌کند که با در نظر گرفتن هزینه های تعمیر و نگهداری، به دلیل فرسودگی شبکه های نوری، زیست‌روشنایی راهکار بهتری در این زمینه خواهد بود.
به این ترتیب، شهرهای فردا باید مشکل روشنایی عمومی را حل کنند. به عنوان مثال، در فرانسه، طی ۲۰ سال اخیر، حدود ۹۴ درصد مقدار نور ساطع شده از نور عمومی افزایش یافته است. چندین راه حل برای این کار وجود دارد: نصب LED با جایگزینی لامپ های معمولی، همچنین نصب روشنایی هوشمند که گاهی اوقات، به طور مستقیم با انرژی های تجدیدپذیر تغذیه می‌شود. بنابراین، این اقدامات کاهش مصرف برق را که برای اقلیم ضروری است، به همراه خواهد داشت.  

حفظ تنوع زیستی با نور طبیعی
اما روشنایی شهرها نیز موضوع مهمی برای حفظ تنوع زیستی است که زیست‌روشنایی می تواند نقش جالبی در این موضوع داشته باشد. آلودگی نوری چه از لحاظ سلامتی برای انسان، چه به عنوان یک مشکل زیست محیطی در شهرهای ما یک مشکل واقعی است، چرا که نور مصنوعی - به ویژه نور عمومی -  با ایجاد اختلال در چرخه تولید مثل برخی از حیوانات یا مهاجرت پرندگان، اثرات جبران ناپذیری بر تنوع زیستی دارد.  
زیست روشنایی می تواند این مشکل را با ارائه نور ملایم تر و طبیعی تر حل کند. در حال حاضر، از نقطه نظر کنترل فناوری این راه حل هنوز در مراحل آغازین خود است، اما علارغم آن، شرکت های بسیاری این راهکار را در پیش گرفته اند. این مورد به ویژه در مورد شرکت "گلووی" است که از زیست روشنایی برای تولید نور ملایم و طبیعی استفاده می کند. برای انجام این کار، این استارت آپ از ژنی استفاده می کند که از یک گونه ماهی مرکب به عاریت گرفته شده است. این ژن که مسئول بیولومینسانس است سپس با باکتری ها ادغام می شود و به لطف افزودن نوعی قند مخصوص، این باکتری ها نور ملایم و آبی تولید می کنند.  
بنابراین، بیولومینسانس می تواند به عنوان یک راه حل طبیعی نوآوری شهری برای روشن کردن خانه ها یا شهرهای ما در آینده باشد.
انتهای پیام/
تولید نور از موجودات زنده‌، راه حلی نوین برای مدیریت روشنایی در شهرها منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار