رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر عنوان کرد:

حال خوب گوساله های مارال ارسباران

1402/05/22 - 16:09 - کد خبر: 98054 نسخه چاپی

نصر: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر با اشاره به تولد دومین گوساله در مرکز تکثیر و احیای مارال فندقلوی این شهرستان، از حال عمومی خوب و مناسب این ۲ گوساله خبر داد.

به گزارش نصر، رضا کلانتری در جمع خبرنگاران، افزود: حال عمومی گوساله های تازه متولد شده خوب و رضایتبخش است و سعی خواهیم کرد به اهداف بلندمدت اداره محیط زیست آذربایجان شرقی که احیای دوباره نسل مارال در مساحتی در بیش از ۶ هکتار تعریف شده است، دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه در راستای حفاظت و تکثیر گونه ارزشمند مارال و جذب گردشگر در سایت حفاظت شده فندقلو و با تلاش های شبانه روزی محیط بانان شهرستان اهر، دومین گوساله نیز طی روزهای اخیر در مرکز تکثیر و احیای مارال به دنیا آمده است، ادامه داد: وجود این گونه ارزشمند حیات وحش برای بازدید کنندگان و گردشگران بسیار با اهمیت است.
کلانتری افزود: دیدن حیات وحش در محیط آزاد و در زیستگاه اصلی خود باعث هیجان و لذت زیاد برای گردشگران و محققان می شود.
وی با اشاره به اینکه نسل "مارال" از گونه گوزن ها رو به انقراض است، گفت: برای احیای دوباره نسل این گونه در مناطق جنگلی و حفاظت شده ارسباران از جمله منطقه کوهستانی و سرسبز آینالو در خداآفرین و منطقه حفاظت شده پارک جنگلی فندقلو اقداماتی انجام شده است که امیدواریم به زودی شاهد افزایش این گونه حیات وحش در منطقه باشیم.
طرح عملیاتی احیای نسل گونه مارال (Cervus elaphus Maral ) حیات وحش آذربایجان در منطقه جنگلی ارسباران که از حدود ۱۵ سال قبل آغاز شده است، پس از چندین سال با موفقیت همراه شده و توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اجرا می شود.
مارال از بزرگ‌ترین گونه های گوزن است که محل زیست آن در سراسر جهان از انگلیس و ایرلند گرفته تا مناطقی از آفریقای شمالی و بخش شرقی اروپا و آسیای میانه و قفقاز گسترده شده است اما نوع مارال ارسباران از جمله گونه های بسیار نادر گوزن ها است که زیست بوم آن در پهنه جغرافیایی ایران به مناطق جنگلی شمال آذربایجان و بخش هایی از استان های گیلان و مازندران خلاصه می شود.
هم اکنون تعداد ۶۰ راس مارال در مناطق حفاظت شده ارسباران نگهداری می شود.
انتهای پیام/
حال خوب گوساله های مارال ارسباران خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار