مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی تبریز در نشست خبری :
تبریز، پایتخت نمایشگاهی ایران/ تداوم مسیر برای تبدیلشدن به شهر جواهرات کشور
1404/07/30 - 17:10 - کد خبر: 148457
نسخه چاپی
نصر: مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی تبریز، دستاوردها، برنامهها و چالشهای این مجموعه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ را تشریح کرد و از نمایشگاه باشکوه طلا و جواهرات در ۹ آذرماه گفت.
به گزارش نصر، «حبیب ماهوتی»، با اشاره به نقش حیاتی تبریز در حفظ جریان تجارت پس از بحرانهای اخیر، تأکید کرد: در ششماهه نخست امسال چندین نمایشگاه ملی و تخصصی برگزار کردیم. پس از جنگ ۱۲ روزه، نخستین نمایشگاهی بودیم که در کشور فعالیت خود را از سر گرفتیم؛ با وجود ضرر مالی، اجازه ندادیم چرخه تجارت در استان متوقف شود. این در حالی است که نمایشگاه بینالمللی تهران فعالیت خود را این هفته با نمایشگاه مصالح ساختمانی آغاز کرد و سایر استانها نیز از تبریز الگو گرفتند.
ماهوتی در خصوص جایگاه ملی تبریز در صنعت نمایشگاهی گفت: بر اساس برنامهریزی سالانه، در سال ۱۴۰۴ مجوز برگزاری ۸۹ نمایشگاه را دریافت کردیم که تاکنون ۵۵ مورد از آنها برگزار شده و تا پایان سال احتمالاً این عدد افزایش هم خواهد یافت.
وی افزود: نمایشگاه بینالمللی تبریز امروز در جایگاهی ایستاده که از لحاظ کیفیت، نظم اجرایی و استقبال مردمی، حتی از نمایشگاه پایتخت نیز فراتر رفته است.
ماهوتی با اشاره به استقلال مالی نمایشگاه اذعان داشت: در ۳۶ سال مدیریت من، حتی یک ریال وام از بانکها نگرفتیم. همواره با درآمد داخلی پیش رفتیم و هیچ بار مالی بر دوش دولت نگذاشتیم. البته شهرداری، اداره دارایی و سایر دستگاهها نیز همراه ما بودهاند.
تبریز محور نمایشگاههای خودروی ایران
ماهوتی در ادامه، به نمایشگاه خودروی تبریز بهعنوان یکی از شاخصترین رویدادهای امسال اشاره کرد و گفت: نمایشگاه خودرو با کیفیتی بالا برگزار شد و همین باعث شد تبریز به محور نمایشگاههای خودروی ایران تبدیل شود. در حال حاضر بسیاری از استانها ما را بهعنوان الگو میشناسند و از سال آینده سطح کیفی این نمایشگاه باز هم ارتقا خواهد یافت.
وی افزود: در ماههای آینده نمایشگاه خودروهای سبک و سنگین را خواهیم داشت و برای سال آینده احداث سالنی اختصاصی برای خودرو در برنامه داریم. خوشبختانه مسئولان کشوری و استانی نیز در کنار ما هستند و رسانهها بازوی اصلی اطلاعرسانی ما محسوب میشوند.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی تبریز ضمن قدردانی از رسانههای خبری و مطبوعاتی، گفت: از دهه ۷۰ تاکنون، رسانهها امید و پشتوانه اصلی ما بودهاند. بسیاری از رویدادهای مهم مانند متافو یا نمایشگاههای صنعتی بزرگ، توسط صدا و سیما پوشش داده نمیشوند ولی این رسانههای بخش خصوصیاند که صدای صنعت و تجارت تبریز را به گوش مردم ایران میرسانند.
وی با انتقاد از رویکرد اقتصادی صدا و سیما اظهار داشت: متأسفانه رسانه ملی در سالهای اخیر صرفاً بهدنبال منافع مالی است و پوشش رویدادها را مشروط به پرداخت هزینه کرده است. سه یا چهار سال پیش، خودمان هزینه پوششها را پرداخت میکردیم ولی امسال حتی با وجود تفاهمنامه رسمی، صدا و سیما همکاری لازم را ندارد.
مسیر تبریز به سوی «شهر جواهرات ایران»
ماهوتی از نوزدهمین نمایشگاه طلا و جواهر تبریز بهعنوان یکی از شاخصترین برنامههای آذرماه یاد کرد و گفت: نمایشگاه طلا و جواهر از ۹ تا ۱۲ آذر ۱۴۰۴ برگزار میشود و امسال میخواهیم آن را با بالاترین سطح کیفی ممکن اجرا کنیم. هدف ما این است که تبریز را به شهر جواهرات ایران تبدیل کنیم.
وی تصریح کرد: در این نمایشگاه حضور قطعی پنج شرکت از ترکیه نهایی شده و در تلاشیم نمایندگانی از بانکوک را نیز جذب کنیم. با برنامهریزی دقیق، نظم، زمانبندی و حمایت رسانهها، این نمایشگاه میتواند تبریز را در سطح بینالمللی مطرح کند.
اختلاف با اتحادیه طلا و جواهر و تأکید بر شفافیت مالی
در بخشی از نشست، ماهوتی درباره حاشیههای اخیر لغو همکاری با اتحادیه طلا و جواهر تبریز گفت: سالهای قبل همکاری خوبی با اتحادیه داشتیم اما امسال بهدلیل اختلاف در تعرفه غرفهها و نحوه اجرای نمایشگاه، این تعامل ادامه نیافت. اتحادیه غرفهای را که باید متری ۴۰۰ هزار تومان باشد، تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان میفروخت. ما اجازه چنین بیانصافیای را ندادیم و همین باعث شد آنها نمایشگاه را تحریم کنند.
وی تشریح کرد: این تحریم برای ما معنایی ندارد. ما در نمایشگاه بینالمللی زرگر نمیآوریم! بازار امیر تبریز خودش نمایشگاه دائمی زرگران است و چنین تنوعی از طلا در هیچ جای دنیا دیده نمیشود. ما احترام قائل هستیم اما اجازه دخالت و سودجویی نمیدهیم. هدف ما توسعه صنعت طلا و جواهر و نمایش توانمندیهای فنی و ماشینآلات این حوزه است.
ماهوتی با اشاره به تأمین امنیت نمایشگاهها گفت: در نمایشگاه طلا و جواهر امسال سالنهای امیرکبیر و پروین را بهطور کامل فعال میکنیم. بیش از ۵۰ دوربین و سیستم حفاظتی فعال خواهیم داشت و با همکاری نیروی انتظامی، امنیت همواره در سطح عالی حفظ شده است.
زیرساختها و توسعه فضای نمایشگاه
مدیرعامل نمایشگاه تبریز در بخش دیگری از نشست، به پروژههای عمرانی و زیربنایی مجموعه اشاره کرد: ورودی نمایشگاه را ۸۰۰ متر به داخل منتقل کردیم تا ترافیک کاهش یابد. همچنین دو پارکینگ جدید، هر کدام به مساحت ۱۰ هزار مترمربع، اضافه شده که از سال آینده به بهرهبرداری میرسد. مسیر کمربندی جدید به سمت اتوبان پاسداران نیز دسترسیها را آسانتر کرده است.
وی افزود: در زمینه فضای سبز و زیباسازی نیز پیشرفت چشمگیری داشتیم. خاک نمایشگاه بهبود یافته، آبیاری منظمتر شده و در حال حاضر نسبت به سالهای قبل چهره محیطی نمایشگاه زیباتر و استانداردتر است. با وجود ساختوسازهای اطراف، تمام تلاشمان حفظ کیفیت محیطی مجموعه است.
ماهوتی با تأکید بر استقلال مالی نمایشگاه تبریز گفت: نمایشگاههای ما نهتنها هزینهای بر دوش دولت نمیگذارند بلکه در بسیاری موارد، خودمان به دستگاههای مختلف کمک مالی کردهایم. هزینه نگهداری و توسعه نمایشگاه بالاست، اما ما از هیچ نهاد دولتی پولی نمیگیریم. این افتخار بزرگ ماست که با مدیریت و برنامهریزی، مجموعه را روی پای خود نگه داشتهایم.
مدیرعامل نمایشگاه بینالمللی تبریز با مروری بر وضعیت برخی نمایشگاهها اظهار داشت: نمایشگاههای کفش و لوازم خانگی امسال کمی ضعیفتر بودند، بخشی از آن بهدلیل جنگ ۱۲ روزه و حذف ۷۰ درصد مشتریان ما بود. با این حال برنامهریزی کردهایم در مرداد سال آینده، بزرگترین نمایشگاه کفش کشور را برگزار کنیم و از هماکنون در حال مذاکره با تولیدکنندگان و خریداران داخلی و خارجی هستیم.
وی با نگاهی آسیبشناسانه افزود: تبریز زمانی مهد صنعت کفش و فرش و قطعات خودرو بود اما بهدلیل اختلافات داخلی و کمبود نگاه جمعی، این جایگاه را از دست دادیم. امروز باید بپذیریم که برای بازگشت به قله، باید با اتحاد و آیندهنگری پیش برویم.
ماهوتی در پایان با اشاره به چارچوبهای برگزاری نمایشگاهها گفت: طبق عرف بینالمللی، نمایشگاهها بیش از چهار روز برگزار نمیشوند. دو روز اول کاملاً تخصصی است و میزبان فعالان و متخصصان صنعت هستیم و دو روز بعد مردم استقبال بسیاری از نمایشگاه ها دارند. این ساختار باعث حفظ امنیت، بهرهوری و تمرکز بر کیفیت میشود.
وی تأکید کرد: رسالت ما شکوفایی استان و رشد صنعت نمایشگاهی کشور است. تصمیم ما قطعی است؛ همانطور که تبریز را محور نمایشگاههای خودرو و مصالح ساختمانی کردیم، حالا در مسیر تبدیل آن به شهر جواهرات ایران گام برمیداریم.
انتهای پیام/
فائزه بنی نصرت