معین‌الدین سعیدی:

هر زمان در معیشت تنگناهای بیشتری ایجاد شده شاهد کاهش آرا بودیم

1402/05/15 - 15:45 - کد خبر: 97646 نسخه چاپی

نصر: معین الدین سعیدی نماینده چابهار به جماران گفت: مردم اگر احساس کنند کارکرد مجلس ملموس و مشخص است و در زندگی روزمره و معیشت آن‌ها تاثیر دارد، طبیعتاً میزان مشارکت بیشتر می‌شود. هر زمان که احساس کردیم در شرایط معیشتی تنگناهای بیشتری ایجاد شده شاهد کاهش آرا بودیم که نمونه آن را در انتخابات سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ دیدیم.

به گزارش نصر به نقل از جماران، پس از پیگیری و تاکیدات مقام معظم رهبری بر اصلاح قوانین انتخاباتی، سرانجام و بعد از چندین دوره، نمایندگان مجلس اصلاح قوانین با تکیه بر سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را در دستور بررسی قرار دادند تا اینکه پس از رفت و برگشت‌ها بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بالاخره شورای نگهبان طرح ۵۷ ماده‌ای را تایید کرد.
در این میان یکی از بحث‌های جدی در این این قانون تناسبی سازی انتخابات در تهران بود که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به آن ایراد گرفته و دست آخر در کش و قوس‌های بسیار در صحن علنی مجلس نیز رأی نیاورد و حذف شد. نمایندگان بر این نظر بودند که اگر بر تناسبی شدن انتخابات تهران پافشاری کنند، قانون جدید به انتخابات نمی‌رسد. اما در کنار رد این بخش قانون، پیش ثبت‌نام برای انتخابات مجلس رأی آورد.

هر زمان که احساس کردیم در شرایط معیشتی تنگناهای بیشتری ایجاد شده شاهد کاهش آراء بودیم
معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار جماران به موضوع پیش ثبت نام پرداخت و گفت: موضوعی که باعث نقد نمایندگان شده است؛ در باب موضوع پیش ثبت نام است و این به آن معناست که ما خیلی زودتر وارد کارزار انتخاباتی می‌شویم و این نکته منفی قانون است. ما نمایندگان تا پایان دوره نماینده مردم هستیم، ولی وقتی رسماً کاندیدا شدیم دیگر آن ارتباط درست و نظارتی را که می‌توانیم داشته باشیم، ممکن است محل اشکال باشد.
وی ادامه داد: مردم اگر احساس کنند کارکرد مجلس ملموس و مشخص است و در زندگی روزمره و معیشت آن‌ها تاثیر دارد، طبیعتاً میزان مشارکت بیشتر می‌شود. هر زمان که احساس کردیم در شرایط معیشتی تنگناهای بیشتری ایجاد شده شاهد کاهش آرا بودیم که نمونه آن را در انتخابات سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ دیدیم.
 سعیدی در پاسخ به این سوال که چند ماه آینده را چطور پیش بینی می کند؟ گفت: مردم به درستی می‌پرسند؛ زمانی که مرغ ۲۵ هزار تومان بود صدای اعتراض شما به گوش می‌رسید، اما حال قیمت مرغ چند برابر شده و سرانه مصرف مردم به شدت پایین آمده و ما به شدت نگران سوء تغذیه آن‌ها هستیم و قیمت فرآورده‌ها لبنی نیز افزایش یافته و ما آنچه که باید متناسب با حجم موضوع ورود پیدا نکردیم. مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند که پشت تریبون گلایه کنیم! مجلس در رأس قوا صرفا نباید به بیان مشکل بپردازد، باید در راستای دسترسی به حداقل‌های معیشتی اقدام می‌کرد و متاسفانه این گله‌مندی از سوی مردم وجود دارد.
 نماینده مردم چابهار در خصوص راهکار جذب مشارکت بالا افزود: مهمترین کاری که دولت و همه ما می‌توانیم انجام دهیم، در مورد التهاباتی است که در حوزه کالاهای اساسی وجود دارد و قیمت کالاهایی که هر روز سر به فلک می کشد. اگر این را بتوانیم کنترل کنیم و شرایط دهک‌های پایین را کنترل کنیم، قطعاً تاثیر مستقیم و آثار مثبتی خواهد داشت.

 قانون انتخابات نوآوری خوبی بود که مجلس آن را ارائه داد 
اقبال شاکری نماینده مردم تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار داشت: قانون انتخابات نوآوری خوبی بود که مجلس خود آن را ارائه داد. انتخابات تناسبی که  قرار بود در تهران باشد به علت رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ما نگران بودیم این قانون به این دوره نرسد، برای اینکه آن اتفاق پیش نیاید از تناسبی بودن خارج شدیم و ما دوباره می‌توانیم در فرصت مناسب آن را مطرح و پیگیری کنیم. اگر دوباره تعدادی از نمایندگان انتخابات تناسبی را به عنوان طرح دو فوریتی امضا کنند، امکان برگشت آن وجود دارد. طی دو دوره قانون انتخابات در مجلس مانده بود و ما نگران آن بودیم که به دور سوم کشیده شود. حال با وجود اینکه نظرات شورای نگهبان تأمین شده است به نظر می‌رسد این دوره انتخابات با قانون جدید اجرا شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا با ثبت نام زودهنگام مشکلی پیش می‌آید یا نه؟ گفت: مشکلی در مورد پیش ثبت نام نمی‌بینم. بحثی که وجود دارد؛ این حجم عظیمی از داوطلبان، ظرف مدت چند هفته و یک ماه بار سنگینی را ایجاد می‌کند. ما باید فرصت کافی به دستگاه‌های اجرایی بدهیم که کار خود را درست انجام دهند و دوباره با این مسأله مواجه نشویم که حجم زیادی از افراد رد یا قبول شدند. من فکر می‌کنم فرصت کافی به وزارت کشور داده می شود که کار خود را درست انجام دهد. این موضوع در نظم دادن به برنامه کاندیدا کمک میکند و فرصت کافی برای رسیدگی به اعتراض افراد داده می شود.
شاکری با بیان اینکه آثار کارکرد مجلس را ظرف یک سال آینده خواهیم دید، تصریح کرد: تمام ریل گذاری‌هایی که طی ده‌ها سال گذشته در مجلس مسکوت مانده بود مجلس یازدهم آنها را به جریان انداخته است. من آثار تمام کارکردها را می‌بینم، اصل کار بر این است که مجلس قوانینی را بگذارد که مشکلات امروز تکرار نشود من از این حیث کار مجلس را موفق می‌دانم.
 
امروز تورم، گرانی افسار گسیخته مردم را آزرده خاطر کرده است
مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه هم در این‌باره به خبرنگار جماران، گفت: ما همواره به دنبال این هستیم که قانون انتخابات ما یک قانون رو به جلو و اثربخش در راستای انتخاب افراد اصلح برای ورود به قوه مقننه باشد که مهم‌ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی است. برای اینکه ما بتوانیم در انتخاب این افراد به مردم کمک کنیم باید قوانین ما اثربخش و پیش‌رونده باشد؛ به همین جهت نمایندگان با طرح اصلاح قانون انتخابات تلاش داشتند قوانین جدید را که برخی نقایص و کمبودهایی را که در قانون قبلی بود برطرف کنند و با استفاده از نقطه نظرات سایر دوستان ار طریق جلسات متعددی که هم در مجلس و هم با کارشناسان کشور و شورای نگهبان برگزار شد، به یک جمع‌بندی برسیم که یک قانون جامعی که بتواند در چنین زمان‌هایی که در آن هستیم اثربخش باشد.
 وی در پاسخ به این سوال که آیا شروع پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی در میزان مشارکت موثر است یا نه؟ گفت: در قوانین قبل عده‌ای بلاتکلیف می‌ماندند و فرصتی نداشتند. مثلا، فرد فرصت چند ماهه‌ای لازم داشت تا مدارک خود را بیاورد و ممکن است سوابقی بوده باشد که نیازمند ارائه آن است و این فرصت مکفی لازم دارند که داده شده است. دغدغه عده‌ای از  دوستانی نیز این بود که ما هم متذکر شدیم؛ وقتی از ۱۶ مرداد نمایندگان مجلس فعلی نیز ثبت نام می‌کنند، این تلقی نشود که این‌ها هم مثل کاندیداهای جدید در حوزه انتخابی خود که لزوما از نظر قانونی مجلس و دوره یازدهم تا خرداد ماه ۱۴۰۳ برابر وظایف قانونی باید به کار خود ادامه دهند. لذا این تلقی نشود که از امروز ثبت نام شد؛ محدودیت‌هایی برای وظایف نمایندگی که یکی از مهمترین بخش‌های آن نظارت و حضور در حوزه انتخابیه است، ایجاد شود. امیدوارم برداشت دقیقی از این قانون شود که نمایندگان فعلی همچنان بدون محدودیت برابر ضوابطی که همواره بوده است، ادامه دهند.
اسماعیلی در واکنش به پاسخ به اینکه راهکار جذب مشارکت بیشتر در انتخابات پیش‌رو چیست؟ گفت: مردم ما بسیار شریف هستند و در طول ۴۴ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، همواره کرامت، تدین، تعهد و اسلام مداری خود را نشان داده اند و در واقع ولی نعمت همه ما هستند. به همین جهت مردم به تکلیف خود به خوبی عمل کرده اند. ما همواره به دنبال آن هستیم که باید به این مردم خدمت کنیم و انگیزه و اعتماد مردم را از دست ندهیم. بزرگترین پشتوانه ما مسئولان اعتماد عمومی است که نباید خدشه‌دار شود. اما آن چیزی که امروز مردم را آزرده خاطر کرده است، بحث تورم، گرانی افسار گسیخته است که ما اگر بتوانیم با همراهی دولت خدمتگذار این مشکل را حل کنیم قطعاً شاهد حضور چشمگیر مردم در عرصه انتخابات خواهیم بود.
انتهای پیام/
هر زمان در معیشت تنگناهای بیشتری ایجاد شده شاهد کاهش آرا بودیم منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار