گزارش اختصاصی «نصر» از هدر رفت آب های زیرزمینی در تبریز/

متروی تبریز رکوددار هدررفت آب

1402/05/14 - 16:38 - کد خبر: 97585 نسخه چاپی

نصر: قطعا با یک مدیریت درون بخشی بین شهرداری و مترو می توان و باید منابع آب حاصل از حفاری مترو را در راستای سیراب کردن فضای سبز تبریز به کار برد. 

به گزارش نصر، هدررفت آب در سازه‌های عمرانی مثل محل حفاری ایستگاه‌های مترو در تبریز موضوع تازه ای نیست، این روزها بحث کمبود آب در اکثر کشورها جدی است و همه به‌دنبال کاهش و صرفه‌جویی در مصرف آن هستند.
اهمیت آب به عنوان یکی از اصلی‌ترین نیازهای موجودات بعد از هوا، برای زنده ماندن بر روی کره ی زمین بر هیچ کسی پوشیده نیست، علاوه بر بخشی از آب که برای آشامیدن استفاده می‌شود، از آب در مصارف دیگر استفاده‌های فراوانی می‌کنند.
آب نه تنها برای حفظ حیات موجودات زنده بلکه برای رشد و حیات گیاهان نیز بسیار مهم است، این عنصر گرانبها هر روز در حال کاهش بوده و لازم است برای آیندگان تدابیر لازم صورت گیرد تا حیات آنها در معرض خطر قرار نگیرد.

اهمیت صرفه جویی در مصرف آب
وجود آب شیرین و تمیز و حتی تصفیه شده از ابتدای پیدایش حیات به قدری مهم بوده که تمامی تمدن های اصلی در نزدیکی رودخانه ی سراسر جهان شکل گرفته است.
همه ما می دانیم که وجود آب برای زندگی چقدر مهم است اما بدترین بخش موضوع این است که آب شیرین روز به روز در حال کاهش است و به دلیل کمبود آب بسیاری از بحران های طبیعی در جهان همانند خشکسالی، بیماری های گوناگون، آلودگی های زیست محیطی و گرم شدن کره زمین رخ می‌دهد.
این در حالی است که در کشور ما نیز متاسفانه بسیاری از هموطنان درک درستی از اهمیت صرفه جویی در مصرف آب ندارند و اکثرا صرفه جویی در مصرف آب را جدی نمی‌گیرند.
صرفه جویی و درک صحیح استفاده درست از "آب" بعنوان مایع حیات تنها شامل هموطنان نیست بلکه مسئولین ما که خود متولی امر و جز مدیران اند از وظایف خود بی اطلاع و یا به بهانه های مختلف سرپیچی می‌کنند.
بر اساس بررسی بدست آمده از شرکت آب و فاضلاب کشور، ایران از ۱۷ کشور اروپایی با سرانه بارش بسیار بیشتر از ایران، میزان درصد هدر رفت بالاتری را به ثبت رسانده است. 
چرخه طبیعت کاملاً به آب بستگی دارد و اگر تا زمانی که آب تبخیر نشود و در جو به ابر تبدیل نگردد، هیچ بارشی روی زمین رخ نخواهد داد؛ هر موجود زنده، خواه انسان باشد، حیوان یا گیاه، برای زنده ماندن به آب احتیاج دارد.
بررسی ها نشان می دهد شهرداری تبریز کمترین توجهی به آب‌های استحصال شده از حفاری ایستگاه های مترو نداشته و سال هاست این آب هدر می رود.
آیا نمی توان همانند شهرهای کویری مدیریت منابع آب انجام داد تا به جای کویر شدن باغ شهر تبریز؛ مانع از خشک شدن و سقوط درختان تنومند این کهن شهر شویم؟
"محمد خانی" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان می‌گوید آب هایی که در عمق منفی بالا در اثر عملیات عمرانی خارج می شود غیرقابل شرب است و چندین بار آزمایش شده و حتی با تمهیدات دیگر نیز نمی‌توان این آب را به شرب تبدیل کرد، اما برای استفاده در فضای سبز هیچ موردی از نظر ما وجود ندارد و شهرداری می‌تواند از این آب ها برای فضای سبز استفاده نماید.

مترو بجای مدیریت آب را وارد فاضلاب می‌کند 
"روح الله دهقان نژاد" عضو شورای شهر تبریز با اشاره به هدر رفت آب مترو در سطح شهر، گفت: در حالی که کمبود منابع آب در کشور به یک موضوع حساس تبدیل شده و بسیاری از شهر ها امروز در سایه نبود مدیریت صحیح منابع آب با مشکلات فراوانی مواجه است؛ متروی تبریز آب های زیرزمینی تبریز را به جای مدیریت؛ وارد فاضلاب می کند!
وی ادامه داد: این در حالی است که شهرداری تهران آب های حاصل از حفاری مترو را با مدیریت صحیح وارد مسیر آبیاری فضای سبز پایتخت می کند.
"روح الله رشیدی" عضو شورای شهر تبریز در صد و چهل و ششمین جلسه علنی طی تذکری عنوان کرد: سیستم شبکه آبیاری فضای سبز یکی از موضوعات مهم شهری بوده که در بسیاری از محلات شهر موانع و مشکلات مربوطه به آن نمایان است.
وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: همانطور که مستحضرید وضعیت آبی و حجم آن در حال حاضر به گونه ای است که شهروندان را اذیت می کند، از طرفی هدر رفت آب به دلیل فرسودگی سیستم آبیاری فضای سبز موضوع دیگری بوده که موجب گلایه مندی شهروندان شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تبریز بر ضرورت رسیدگی به شبکه آبیاری فضای سبز شهر تبریز تاکید کرد و گفت: خواهشمندیم شهرداری تبریز در راستای این موضوع مهم اقدامات لازم را اتخاذ کند تا رضایت مندی شهروندان را شاهد باشیم.
"احد صادقی" دیگر عضو شورای شهر تبریز و رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری در رابطه با هدر رفت آب مترو و استفاده از آن برای فضای سبز و طرح شبکه آب خام را سوالات چالشی خواند و از پاسخگویی به آن ها امتناع و به زمان مناسب تری موکول کرد.
"اکبر امجدی" مدیرعامل سابق سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در واکنش به هدر رفت آب مترو در ایستگاه های عملیاتی توضیح داد: هدر رفت آبی که در منطقه غرب تبریز از طریق مترو انجام می‌شود منطقه ای است که در آنجا نیاز به آب نبوده و به میزان کافی وجود دارد، کمبود آب تبریز بیشتر در مناطق شرقی و برای انتقال آب غرب به شرق تبریز نیازمند شبکه جامع آب هستیم.
کارشناس فضای سبز تاکید کرد: در شبکه آب خام تبریز برای انتقال هدر رفت آب مترو به شرق تبریز ظرفیتی وجود ندارد و شبکه آب خام تبریز یکی از ضروری ترین موضوعات برای فضای سبز کلانشهر تبریز است.
وی تکمیل کرد: برای مدیریت آب خام تبریز 4 برنامه اساسی باید در نظر گرفته شود، اول این‌که شبکه جامع آب خام تبریز باید کار شود، دوم استفاده از پساب شهری که در تمام کلانشهر ها صورت می گیرد، باید در پساب این نکته را فراموش نکنیم که با استفاده از امکانات تصفیه پساب در کشورمان استفاده از پساب برای فضای سبز را ارزيابي کنیم. 
سوم، برای مدیریت مصرف آب بصورت معقول بهترین گزینه کاهش سطح چمن است، که حداقل 30 درصد مصرف آب کاهش یافته و می‌توان از آن آب در توسعه فضای سبز شهری استفاده کرد و چهارم، استفاده از گونه های کم نیاز به آب است. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در افق 20 ساله، منابع آبی تبریز را به درستی مدیریت کنیم قطعا با کمبود آب مواجه نخواهیم شد.
"سیامک آسیایی" سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به طرح جامع آب خام فضای سبز گفت: با هماهنگی معاونت عمرانی شهرداری تبریز طرح جامع آب خام فضای سبز جهت برنامه ریزی های لازم به مشاور سپرده شده است.
وی ادامه داد: بعد از انتخاب پیمانکار و ارائه طرح به مرحله اجرا می رسد، انتخاب پیمانکار در روز های آینده صورت می گیرد.
آسیایی با تاکید بر این که قبلا نیز طرح های منطقه ای در رابطه با طرح شبکه آب خام صورت گرفته بود، گفت: قبلا طرح هایی بصورت منطقه ای انجام شده بود اما اکنون طرح جامع قرار است بصورت یکنواخت در سطح شهر تبریز از حالت سنتی خارج شود.
وی سپس به هدر رفت آب مترو پرداخت و گفت: هدر رفت آب مترو در برخی مناطق ازجمله منطقه 6 شهرداری را مهار کردیم و اکنون از آن آب برای فضای سبز استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: آبیاری شهرک امام بصورت کامل از طریق همین آب های مترو صورت می گیرد. 
قرار است در طرح جامع آب خام فضای سبز، آبی که در پی عملیات عمرانی مترو حاصل می شود در آبیاری فضای سبز مورد بهره برداری قرار گیرد.
سرپرست سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در واکنش به آلوده بودن آب های خارج شده در عملیات مترو برای استفاده در فضای سبز، گفت: هر آبی که می‌خواهیم برای فضای سبز استفاده کنیم آزمایش های لازم صورت می گیرد، علاوه بر آب خاک نیز مورد آزمایش قرار گرفته و توسط کارگروه متخصص گونه کاشت، آب و خاک مورد آزمایش و بحث قرار می گیرد. 
"احمد بایبوردی" رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در گفتگو با نصر گفت: آبی که در پی عملیات عمرانی مترو حاصل می شود قطعا می‌توان از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.
وی اضافه کرد: اکنون در شرایطی که با کمبود آب و آبیاری فضای سبز با تانکر بوده و با تنش کم آبی روبرو هستیم؛ به شرط هدایت صحیح این آب ها می‌توان فضای سبز را سیراب و شاداب نمود.
این گزارش سعی دارد با تاکید بر اهمیت استفاده دقیق از مایع حیات، تلنگری باشد برای مسئولین استان تا از منابع آبی که هدر می رود جلوگیری کرده و از آن به دقت استفاده کنند.
اصلاح الگوي مصرف، تنها راه براي گذر از بحران كم آبي، باتوجه به مصرف بيش از حد انرژي در كشور و همچنين كاهش منابع آبي، اصلاح الگوي مصرف در بخش هاي مختلف، مناسبترين و منطقي ترين راه حل براي گذراز بحران‌هاي موجود به نظر مي‌رسد.
قطعا با یک مدیریت درون بخشی بین شهرداری و مترو می توان و باید منابع آب حاصل از حفاری مترو را در راستای سیراب کردن فضای سبز تبریز به کار برد.
انتهای پیام/
متروی تبریز رکوددار هدررفت آب محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   نرگس   9 ماه پیش  

بله چه عجب به هدر رفتن آب زلالی که از مترو بیرون می آید و به فاضلاب منتقل می شود توجه هم کردید وهیچ مدیریتی نمی شود .واقعا متأسفیم با این مسولین بی مسولیت

پاسخ   یاشار پورقسم   9 ماه پیش  

هدر رفتن آب یه چیزه ولی آبی که من ازش حرف میزنم کاملاً آشامیدنیه مترو تبریز ایستگاه قره آقاج آبی که از حفاری بیرون میاد و متاسفانه فقط باهاش جوب ها تمیز میشه و بعضی ها هم ماشینشونو میشورن من بردم دادم آزمایش کردن که ۱۰۰ % آشامیدنی بود حیفه این آب هدر بره لطفاً پیگیری کنید جالب اینجاست که من ۲ تا نمونه آب برده بودم یکی از تو جوب یکی هم از آب شهری که میخوریم از خونمون آب شهری رو غیر قابل شرب تشخیص دادن 😂
پژوهشیار