خبر/

طرح مطالعاتی تملک میدان صاحب‌آباد تبریز آغاز می‌شود

1402/05/05 - 23:01 - کد خبر: 97138 نسخه چاپی

نصر: طرح مطالعاتی تملک میدان صاحب‌آباد تبریز با یک هزارمتر مربع مساحت و تملک ۵۰ باب واحد تجاری آغاز می‌شود.

به گزارش نصر، میدان صاحب آباد ( به زبان ترکی صاحیب‌آواد، صاحب‌الامر فعلی) شامل مجموعه‌ای بود که شروع ساخت آن به دوره اباقاخان ایلخانی و در دوره صدارت شیخ محمد جوینی که از علما و نویسندگان و شعرای بنام زمان خود بود بر می‌گردد. 
این مجموعه در ضلع شمالی رودخانه مهرانه رود (میدان چایی) و در زمین های روستایی به نام صاحب آباد که در آن زمان روستایی چسبیده به شهر تبریز بوده و توسط رودخانه مهرانه رود از خود شهر جدا شده بود بنا شده و بعد از ساخت این مجموعه بوده است که شهر تبریز از سمت شمال توسعه یافته است. در واقع می‌توان گفت این توسعه، اولین توسعه شهری غیر ارگانیک و برنامه ریزی شده شهری در ایران بوده است.
در دوره حکومت جهانشاه آق‌قویونلو دولتخانه قدیمی به این مکان انتقال یافت و طی پادشاهی اوزون حسن و سپس پسرش یعقوب گسترش و تکمیل شد. این مجموعه که شامل میدان حسن پادشاه (اوزون حسن) مجموعه جعفر پاشا، دارالمساکین، مدرسه و باغ نصریه، عمارت هشت بهشت، کلیسای سنت هلنا، و مسجد شاه مقصود ( مسجد شاه طهماسب: مسجد صاحب الامر کنونی) بود، به مدت چهار قرن مقر حکومت پادشاهانی از آق‌قویونلوها و صفوی‌ها بوده است.
امروزه از این مجموعه غیر از مسجد و کاروانسرای حسن پادشاه (اوزون حسن) و مسجد صاحب‌الامر چیز زیادی باقی نمانده است. باقی مانده های کاروانسرای موسوم به حسن پادشاه نیز از چند سال پیش توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شروع به مرمت شده بود که متاسفانه بعد از مدتی به حال خود رها شده و در وضعیت نامناسب و اسفناکی به سر می‌برد.
حال پس از چند سده، شهرداری تبریز با هدف احیای این محور تاریخی و گردشگری و مجموعه صاحب‌آباد اقدام به ساماندهی این مجموعه تاریخی کرده است.
مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری تبریز در این رابطه می‌گوید: طرح مطالعات کارشناسی پروژه تملک املاک تجاری واقع در میدان صاحب‌الامر با هدف احیای محور تاریخی و مجموعه صاحب‌آباد آغاز شد.
هادی بدری افزود: در این محدوده یک هزار متری، ۵۰ باب واحد تجاری وجود دارد که پس از کارشناسی محل، توافق با مالکان آغاز می‌شود.
بدری خاطرنشان کرد: محور تاریخی و  مجموعه صاحب‌آباد تبریز که الگویی برای نقش جهان اصفهان است، با این طرح تملک بازسازی شده و تبدیل به یکی از مراجع گردشگری تبریز می ‌شود.
وی از آغاز طرح تملک املاک تجاری واقع در میدان میوه و تره‌بار صاحب‌الامر خبر داد.
انتهای پیام/
طرح مطالعاتی تملک میدان صاحب‌آباد تبریز آغاز می‌شود منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار