مقاومت بازارساز تا کجا ادامه خواهد داشت؟

بازپخش سناریوی دلاری

1402/04/18 - 11:07 - کد خبر: 95944 نسخه چاپی

نصر: بانک مرکزی مسوولیت رشد تقاضای ارزی را بر عهده گرفت. در روز‌های پایانی هفته گذشته قیمت دلار آزاد به پله‌های میانی کانال ۵۰ هزار تومانی رسید و انتشار سیگنال منفی در زمینه نشست‌های هسته‌ای ایران و غرب می‌رفت تا با شدت بخشیدن به انتظارات تورمی قیمت این ارز را مجددا افزایش دهد.

به گزارش نصر، اما با شروع بازار در نخستین روز هفته این روند افزایشی بی‌نتیجه ماند و قیمت این ارز مجددا به حوالی رقم ۵۰ هزار تومان بازگشت.
سیگنال منفی مذکور را رافائل گروسی، رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی، منتشر کرد. گروسی روز جمعه در تازه‌ترین اظهارنظر خود در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران گفت همکاری با ایران در سطح مطلوب نیست. گروسی روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی در توکیو، پایتخت ژاپن گفت که همکاری میان آژانس و ایران ادامه دارد، اما در سطح مطلوب نیست.
او افزود که در حال حاضر تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران متوقف شده و پیشرفت چشمگیری در این زمینه وجود ندارد. گروسی همچنین به سفر چند ماه پیش خود به ایران اشاره کرد و گفت که مسائل باقی مانده زیادی در رابطه با این توافق در میان است. بسیاری از فعالان بازار معتقد بو‌دند که سخنان این مقام خارجی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند نرخ ارز در بازار روز شنبه داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد که بازار‌ساز قصد تسلیم شدن نداشته و با تقویت بخش عرضه از شکل‌گیری نوسان شدید جلوگیری می‌کند.
در همین راستا قیمت هر برگ اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با جبران رشد 370 تومانی خود مجددا به رقم 50 هزار و 50 تومان رسید.

عدم همراهی بازار با سیگنال هسته‌ای؟
با وجود انتشار سیگنال منفی در رابطه با روند کند همکاری‌های ایران و آژانس انرژی اتمی از سوی رئیس کل این سازمان، نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار روز شنبه کاهشی شد. هر برگ اسکناس دلار آزاد که در واپسین معاملات نقدی روز‌های پایانی هفته گذشته با رشد قیمت 370 تومانی به پله پنجم کانال 50 هزار تومانی رسیده بود در بازار روز شنبه فعالیت خود را در پله نخست این کانال آغاز کرد و در نهایت با افت قیمتی هم اندازه با رشد روز پنج‌شنبه مجددا به نرخ روز چهارشنبه یعنی رقم 50 هزار و 50 تومان بازگشت.
 افت قیمت در بازار روز گذشته تنها مختص به دلار نبود. هر برگ از اسکناس‌های یورو و پوند نیز در بازار شنبه دچار افت قیمت شدند. یورو 100 تومان ارزان شد تا در رقم 54 هزار و 950 تومان معامله شود. قیمت پوند نیز حدود 230 تومان افت کرد و به رقم 64هزار و 300تومان رسید. در این میان قیمت دلار رسمی نیز که در هفته‌های گذشته در کانال 41هزار تومانی نوسان می‌کرد در بازار روز شنبه بدون تغییر ماند و در رقم 41هزار و 259 تومان معامله شد.عده‌ای از فعالان بازار بر این باورند که رفتار کاهشی شاخص‌های ارزی ناشی از حضور پررنگ بازار‌ساز در معاملات است. به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی با اتکا به درآمد‌های ارزی کمبود عرضه در بازار را جبران کرده و مانع از جهش قیمت‌ها می‌شود. در روز‌های پیشین نیز سیگنال‌هایی مبنی بر تمایل بازار‌ساز به حفظ دلار در بازه قیمتی 50تا 52 هزار تومانی منتشر شد.
 قیمت سکه طلا نیز در بازار روز گذشته با نوسانات کاهشی همراه بود. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز گذشته با حدود یکصد هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به رقم 28 میلیون و 800 هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای نیز حدود 6 میلیون تومان‌ محاسبه شد. نیم سکه 30 هزار تومان ارزان شد و ربع سکه نیز نوسانی از خود به جا نگذاشت.
انتهای پیام/
بازپخش سناریوی دلاری روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار