ترجمه؛

ابتکار شهر ویلنیوس برای خنک نگه داشتن مناطق شهری

1402/04/14 - 11:24 - کد خبر: 95690 نسخه چاپی

نصر: امواج گرما شهرها را به یکی از گرمترین مکانها تبدیل کرده است. زیر ساخت های شهری مانند جاده ها و ساختمانها گرما را جذب می کنند و سپس آن را به شهرها باز می گردانند. این بدین معنی است که بالاترین دما در موج گرما اغلب در مناطق شهری است.

به گزارش نصر، برای مقابله با گرمای فزاینده در فصل تابستان، شهرهای مختلف در جهان به دنبال ارائه راهکارهایی برای خنک نگه داشتن مناطق شهری و نشاط شهروندان خود هستند که از آن جمله می‌توان به نصب سایبان‌های بیشتر در مقابل فروشگاه‌ها، درب ساختمانها در شهر سویا اسپانیا، رنگ آمیزی خیابانها به رنگ سفید در لس آنجلس آمریکا، طرح جزایر خنک در پاریس فرانسه، پشت بام‌های سبز در روتردام هلند و تجهیز اتاق‌های خنک به دستگاه‌های سرمایشی در مسکو روسیه اشاره کرد. در این مجال، قصد داریم به ابتکار شهر ویلنیوس لیتوانی برای خنک نگه‌داشتن مناطق شهری اشاره کنیم.
وقتی گرما را احساس می‌کنید، می‌توانید به میدان مرکزی شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی بروید. تابستان را قطعاً می‌شود اینجا به عینه دید، حتی در نواحی شمالی اروپا. برتی مقابله با این گرما، جهت رفاه حال شهروندان و بازدیدکنندگان از این شهر، شهرداری شهر ویلنیوس دستگاه‌های مخصوص مه‌پاش را برای خنک نگه داشتن مناطق مختلف شهری در اختیار شهروندان قرار داده است.
مقامات شهری می‌گویند که ما حتی خیلی مطمئن نیستیم که آنها را چه بنامیم، به عبور از آنها فکر کنید مانند ماشینی که از کارواش می‌گذرد. با این حال، آنچه مسلم است این است که سیستم مه پاش در میدان مرکزی شهر ویلنیوس واقع شده است.
سیستم مه‌پاش سیار که تواماً با تامین‌کننده آب شهر کار می‌کند، به شبکه‌های تامین آب متمرکز شهر متصل است. از اینرو، آب مورد استفاده در آن ایمن، با کیفیت و سالم است.
آندریوس گریگنیس معاون شهردار ویلنیوس در این زمینه اظهار کرد: گرما زندگی روزمره ساکنان را تحت الشعاع  قرار داده است، زمانی که بسیاری از ساکنان این شهر به دنبال استفاده از راه‌های مختلفی برای خنک‌شدن هستند، ما سعی می‌کنیم که زندگی شهری را تا حد امکان در تابستان راحت کنیم و دستگاه مه‌پاش راهکاری عالی برای این امر به شمار می‌آید. از آنجا که ویلنیوس در سال گذشته از این راه حل بهره جسته است، مطمئن هستم که ساکنان پایتخت با کمال میل از آن در تابستان امسال نیزاستفاده خواهند کرد.
سامانه مه‌پاش همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب با ۱۵ دقیقه توقف در هر ساعت فعال خواهد بود. این حرکت به نوعی باعث ارتقای کیفیت آب لوله‌کشی محلی نیز می‌شود که می توان از آن برای نوشیدن یا به عنوان خنک‌کننده استفاده کرد.
به گفته معاون شهردار، دستگاه مه‌پاش تنها راهکار سازگار با محیط زیست نیست که ساکنان و میهمانان شهر می‌توانند از آن برای خنک‌شدن استفاده کنند. در حال حاضر، ۳۱ فواره آب نیز در شهر وجود دارد که بزرگترین بخش آن در بخش مرکزی بوده و بقیه در نزدیکی زمین‌های ورزشی پایتخت واقع شده‌اند.

مهراب محرابی‌نیا
انتهای پیام/
ابتکار شهر ویلنیوس برای خنک نگه داشتن مناطق شهری نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار