کمترین نوسان دلار در خرداد

1402/03/31 - 12:29 - کد خبر: 94763 نسخه چاپی

نصر: روز گذشته نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران نوسان ناچیزی را تجربه کرد. به عقیده برخی از فعالان بازار برآیند انتظارات و اخبار می‌تواند باعث ماندگاری نرخ دلار آزاد در کانال ۴۸ هزار تومانی شود.

به گزارش نصر، روز گذشته نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران نوسان ناچیزی را تجربه کرد. به عقیده برخی از فعالان بازار برآیند انتظارات و اخبار می‌تواند باعث ماندگاری نرخ دلار آزاد در کانال ۴۸ هزار تومانی شود. مشاهدات به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که از حجم حضور دلالان ارزی کاسته شده و فضای بازار نسبتا خلوت است. عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند که بهبود‌ سازو‌کار تامین ارز در مرکز مبادله ارز و طلا و وجود برخی سیگنال‌های مثبت در زمینه بهبود مناسبات سیاسی با کشور‌های خارجی، مانع از عبور دلار از مرز ۵۰ هزار تومانی شده است. از سوی دیگر حضور ناموفق دلار در کانال ۴۷ هزار تومانی نیز حا‌کی از آن است که در میان فعالان بازار نسبت به کاهش قیمت‌های بیشتر دلار حمایت وجود دارد.
در نتیجه می‌توان گفت تا زمان انتشار اخبار جدید احتمال سنگر‌بندی دلار در سطوح قیمتی حال حاضر وجود دارد. در نهایت قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود ۱۰ تومان کاهش به رقم ۴۸ هزار و ۷۷۰ تومان رسید. بازار سکه نیز روز گذشته در شرایط کم نوسان به سر برد و هر قطعه سکه طلا طرح جدید در پایان معاملات روز گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان گران شد.


توافق غیر‌رسمی نیرو‌های بازار بر سر کانال ۴۸ ؟
دیروز سه‌شنبه ۳۰ خرداد ماه نرخ دلار در معاملات آزاد کم‌ترین میزان نوسان یک ماه اخیر را تجربه کرد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در واپسین معاملات نقدی روز دوشنبه در رقم ۴۸ هزار و ۸۸۰ تومان به فعالیت خود پایان بخشیده بود در عصر روز گذشته با ۱۰ تومان کاهش به ۴۸ هزار و ۸۷۰ تومان رسید. سیگنال‌های منتشر شده در روز‌های اخیر بازار حاکی از آن است که دلار کششی نسبت به خروج از سطوح قیمتی حال حاضر خود ندارد. بهبود روابط سیاسی با کشور‌های منطقه و آزاد‌سازی بخشی از منابع بلوکه شده ارزی در هفته‌های اخیر از شدت فشار موجود در بازار ارز کاسته است. از سوی دیگر اخباری مبنی بر احتمال ایجاد یک توافق جدید با کشور‌های غربی نیز انتظارات فعالان و جامعه را تحت تاثیر قرار داده و مانع از رشد قیمت دلار شده است. اما بررسی نمودار شاخص دلار آزاد حاکی از وجود یک حمایت قوی نسبت به کاهش قیمت‌های بیشتر دلار است. حال باید دید که دلار تا چه زمانی به استراحت خود در کانال ۴۸هزار تومانی ادامه خواهد داد و اخبار پیش‌رو به نفع کدام یک از طرفین عرضه و تقاضای بازار منتشر خواهد شد. در این میان روز گذشته روند نرخ ارز مذکور در معاملات رسمی بازار نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هرچند میزان نوسان نرخ ارز در معاملات مرکز مبادله اندک است، اما می‌توان گفت که در دو هفته اخیر نرخ این ارز در حال افت قیمت بوده است. هر برگ دلار رسمی در بازار روز گذشته در رقم ۴۱هزار و ۳۰۴ تومان به فروش رسید.

رشد دو پله‌ای سکه طرح جدید
روز گذشته در فضای کم نوسان بازار ارز، نرخ سکه طلا نیز روند قابل توجهی از خود به جا‌ نگذاشت. هر قطعه از این فلز گران‌بها در عصر روز گذشته حدود ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت و به رقم ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز روز گذشته در سطح ۶ میلیون تومانی محاسبه شد. هر قطعه نیم و ربع سکه نیز در معاملات عصر روز گذشته ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافتند تا در ارقام ۱۵ میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای نیم و ۱۰ میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای ربع معامله شوند.
انتهای پیام/
کمترین نوسان دلار در خرداد منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار