معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش؛

یکهزار و ۸۸۰ داوطلب متقلب در آزمون سراسری سال گذشته شناسایی شدند

1402/03/17 - 19:58 - کد خبر: 93928 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش گفت: در آزمون سراسری سال گذشته دانشگاه‌ها، حدود یکهزار و ۸۸۰ داوطلب متقلب شناسایی شدند.

به گزارش نصر، عبدالرسول پورعباس روز چهارشنبه در نشست هماهنگی و تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ در دانشگاه تبریز با اشاره به استفاده از دستگاه های سیگنال یاب و تجهیزات الکترونیکی در آزمون های سراسری برای جلوگیری از تقلب و کشف لوازم و ابزارهای جاسوسی و حتی فوق جاسوسی که برخی داوطلبان به منظور درز دادن سووالات آزمون های سراسری به بیرون جلسه استفاده می کنند، افزود: از این تعداد بیش از یکهزار داوطلب از طریق دستگاه های فنی و الکترونیکی و ۸۸۰ داوطلب از طریق دستگاه های سیگنال یاب شناسایی شدند.
وی اظهار کرد: طبق قانون با افرادی با خود ابزار و تجهیزات فنی سرجلسه آزمون آورده بودند برخورد شد و به بیش از پنج سال محرومیت از شرکت در آزمون های سراسری محکوم شدند ولی از افرادی که بدون ابزار و از طریق فنی شناسایی شده بودند، دوباره آزمون رفع شبهه اخذ شد و برای اینکه درصدهای کسب شده آن ها لحاظ شود باید این افراد در این آزمون ۲۰ درصد نمره قبولی را کسب می کردند.
معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش گفت: از این تعداد ۲۰۰ نفر تبرئه شدند ولی اغلب داوطلبان در آزمون رفع شبهه درصدهای منفی و تا زیر ۲۰ به دست آوردند بنابراین موفق به راهیابی به دانشگاه ها نشدند و محرومیت اعمال شده برای آن ها همان سال است.
پورعباس، ادامه داد: عوامل اجرایی باید آموزش های لازم را در خصوص ابزارهای مورد استفاده داوطلبان متقلب آموزش ببینند و به انبار سووالات آزمون به هیچ وجه نباید کسی دسترسی داشته باشد و مخازن اصلی سووالات را باید به عنوان ناموس خود دانست و این مخازن نباید پنجره داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه نگرش به آزمون های سراسری باید به عنوان واقعه ملی مانند انتخابات باشد، یادآور شد: تمام دستگاه های ذیربط از آموزش و پرورش، سازمان آتش نشانی، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها باید در برگزاری این آزمون به وظایف و تکالیف خود عمل کنند زیرا عدول از انجام وظایف محوله، پیگرد قانونی دارد.

آزمون های آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی باید به صورت مدرن و استاندارد برگزار شود
معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش با اشاره به اینکه نمرات سه سال آخر سوابق تحصیلی دانش آموزان در رتبه آزمون سراسری آن ها تاثیر می گذارد، گفت: این تاثیر امسال ۴۰ درصد، سال آینده ۵۰ درصد و سال بعد از آن ۶۰ درصد در این آزمون تاثیر دارد بنابراین آموزش و پرورش باید با حساسیت بیشتری در خصوص آزمون های خود اعمال کند.
پورعباس، با تاکید بر اینکه عوامل اجرایی آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی باید برگزاری آزمون ها را به سمت مدرنه کردن و استفاده از روش های استاندارد سوق دهند، افزود: با توجه به نقش آزمون های آموزش و پرورش در نتایج آزمون سراسری، استفاده از روش های سنتی نمی تواند عدالت آموزشی برقرار کند.
وی اظهار کرد: از هم اکنون هر رویه و اتفاقی که در آموزش و پرورش روی دهد در نتایج آزمون های سراسری تاثیر خواهد گذاشت بنابراین استفاده از تجهیزات الکترونیکی برای کنترل آزمون های آموزش و پرورش ضروری است.

۶۷ درصد شرکت کنندگان در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ زن هستند
معاون وزیر علوم و رییس سازمان سنجش آموزش بدون اشاره به تعداد داوطلبان شرکت کننده در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲، گفت: این آزمون ۱۴ و ۱۵ تیر ماه امسال در سراسر کشور برگزار می شود.
پورعباس، با بیان اینکه بیشترین شرکت کنندگان در آزمون سراسری نوبت دوم از استان تهران هستند، ادامه داد: از این مجموع داوطلبان ثبت نام کننده در نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ حدود ۳۳ درصد مرد و ۶۷ درصد زن هستند.
وی اظهار کرد: فقط در گروه ریاضی تعداد داوطلبان زن نسبت به مرد کمتر بوده به طوری که حدود ۳۷ درصد شرکت کنندگان در آزمون سراسری زن و ۶۳ درصد مرد ولی در بقیه گروه ها تعداد شرکت کنندگان زن بیشتر از مرد هستند.
پورعباس، افزود: امسال داوطلبان آزمون سراسری دو فرصت مساوی برای ورود به دانشگاه های کشور دارند و فرقی بین آزمون دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ نیست و برای داوطلب امکان شرکت در یک یا هر ۲ نوبت آزمون فراهم است.
تجدید نظر در شرایط پذیرش داوطلبان آزمون سراسری در دانشگاه ها و ملاک سنجش از سوی سازمان سنجش ضروری است
معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش کیفیت بخشی به آموزش است، گفت: بر اساس ارزیابی کیفی آموزش و پرورش تعداد داوطلبان آزمون سراسری دارای رتبه زیر سه هزار این استان از ۴۷۰ نفر به یک هزار و ۲۶۰ نفر در سال تحصیلی گذشته رسیده است.
عاشور اکرمی، افزود: بر اساس این ارزیابی، استان هایی که تعداد داوطلبان دارای رتبه زیر سه هزار آن ها از آذربایجان شرقی بیشتر بود از میانگین نمرات پایین تری نسبت به این استان در دوره تحصیلی داشتند.
وی با بیان اینکه ظرفیت پذیرش و شرایط پذیرش استان ها در دانشگاه ها یکسان نیست، اظهار کرد: این استان ها براساس نتایج آزمون سراسری رتبه های زیر ۱۰ نفر کمتری از آذربایجان شرقی دارند به طوری که این استان هر سال دو تا چهار نفر دارند و این آمار مقایسه ای در رتبه های زیر یکصد نفر خیلی بیشتر است.
معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: در شرایط پذیرش داوطلبان آزمون سراسری در دانشگاه ها و ملاک سنجش در سازمان سنجش، تجدیدنظر ضروری است و تاثیر سوابق سه سال تحصیلی دانش آموزان در نتایج آزمون سراسری ریل گذاری درست بوده و افزایش این تاثیر در سال آینده به ۵۰ درصد و سال بعد از آن به ۶۰ درصد و ادامه این روند صحیح و اصولی است.
اکرمی، با بیان اینکه آموزش و پرورش هر روز آزمون سراسری برگزار می کند، ادامه داد: طرح و تصحیح سووالات آزمون های دانش آموزان در داخل استان انجام نمی شود بلکه در سایر استان ها انجام می شود.
وی بر ضرورت تهیه سیگنال یاب یا سایر ابزارهای کشف تقلب تاکید کرد و یادآور شد: این دستگاه در برقراری عدالت آموزشی بین دانش آموزان نقش بسزایی ایفا می کند.
انتهای پیام/
یکهزار و ۸۸۰ داوطلب متقلب در آزمون سراسری سال گذشته شناسایی شدند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار