خبر/

توانایی بالقوه کریمه برای شروع جنگ‌جهانی

1402/03/03 - 14:41 - کد خبر: 93070 نسخه چاپی

نصر: از ابتدای جنگ اوکراین با وجود حمایت‌های گسترده نظامی از این کشور، اما کشورهای غربی همواره این ملاحظه را داشته‌اند که حمایت‌های نظامی آنها به گونه‌ای نباشد که از آن به دخالت مستقیم ناتو در جنگ تعبیر و این مسأله باعث واکنش‌ غیرقابل پیش‌بینی از سوی روسیه شود.

به گزارش نصر، تجربه ۱۵ ماهه جنگ نشان داده که غربی‌ها تاکنون در این کار موفق بوده‌اند و با وجود هشدارهای مختلف روسیه در مقاطع مختلف، اما هنوز ظاهرا غربی‌ها از خطوط قرمز روسیه عبور نکرده‌اند. با این‌حال همواره از ابتدای درگیری‌ها در اوکراین این نگرانی وجود داشته که اختلاف نظر دو طرف در موضوع کریمه باعث شود تا آنچه تاکنون هر دو طرف از آن پرهیز داشته‌اند رخ‌دهد و درگیری به جاهای خطرناک کشیده شود.
شبه‌جزیره کریمه که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از اوکراین محسوب می‌شود، سال ۲۰۱۴ توسط نیرو‌های روسی تصرف و به این کشور الحاق شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته کریمه جزئی از خاک روسیه است و هرگونه تعرض به آن عواقب خطرناکی به همراه خواهدداشت. اما آمریکایی‌ها با بیان این‌که این شبه‌جزیره بخشی از خاک اوکراین است، دست کی‌یف را در عملیات در این منطقه باز گذاشته‌اند و در حالی که همواره تاکید دارند اوکراین نباید از سلاح‌های غربی برای حمله به روسیه استفاده کند در مورد کریمه چنین ملاحظه‌ای ندارند. در چنین شرایطی در روزهای اخیر با چراغ سبز واشنگتن در ارسال جنگنده‌های اف۱۶ به اوکراین، بار دیگر بحث‌ها درباره کریمه داغ شده‌است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان اعلام کرد آمریکا، کی‌یف را در استفاده از تسلیحات ارسالی از سوی آمریکا برای انجام حملات به شبه‌جزیره کریمه محدود نکرده‌است. همین موضعگیری، واکنش شدید روسیه را به همراه داشته و آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا هشدار داد هرگونه حمله احتمالی نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از جنگنده‌های آمریکایی به کریمه، توسط کرملین به عنوان حمله به خاک فدراسیون روسیه تلقی خواهد شد.
انتهای پیام/
توانایی بالقوه کریمه برای شروع جنگ‌جهانی منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار