ترجمه اختصاصی/

پاریس از اولین محله کربن خنثی خود رونمایی کرد

1402/02/05 - 12:04 - کد خبر: 91079 نسخه چاپی

نصر: سرعت رو به رشد مصرف انرژی جهان در حال حاضر نگرانی‌هایی از قبیل اتمام منابع انرژی، مشکلات تامین آن و اثرات زیست‌محیطی (از بین رفتن لایه ازون، گرم شدن جهان، تغییرات آب و هوا، و غیره) را افزایش داده است.

به گزارش نصر، سهم ساختمان‌ها نسبت به مصرف انرژی جهان، اعم از   مسکونی و تجاری، به طور پیوسته در حال افزایش است. امروزه حدود ۴۰ درصد انرژی توسط ساختمانها مصرف می‌شود. در نتیجه، تحقق ساختمان های با انرژی صفر خالص از اولویتهای اصلی برنامه‌ریزان شهری محسوب می‌شود.
سلولهای خورشیدی یکی از این منابع انرژی است که به روش فتوولتاییک نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. در واقع فتوولتاییک ابزار تولید مستقیم انرژی از نور خورشید بدون آسیب رساندن به محیط زیست، ایجاد آلودگی و نگرانی از بابت تامین انرژی ساختمان ها در آینده تلقی می‌گردد. طرفداران و علاقه‌مندان پنل‌های خورشیدی درصدد استفاده از تمامی راه‌ها برای تبدیل هرسطح ساختمان به منبع انرژی هستند.
فوتوولتاییک های ترکیب‌شده با ساختمان‌ها مصالحی هستند که بجای مواد معمولی و سنتی استفاده شده و در پوشش بخش‌هایی از ساختمان مانند پشت بام، پنجره ها، سردر و نمای سازه، به عنوان سلول خورشیدی نیز به کار می‌روند. این نوع سلولهای ترکیبی به طور فزاینده‌ای در سازه‌های جدید به کار گرفته می‌شوند چرا که به علت ماندگاری بسیار خوب می‌توانند هزینه مصرف‌شده برای مصالح ساختمانی را کاهش دهند. در این راستا، مدیران شهری سراسر جهان در صدد بهبود شهرهای خود برای رسیدن به ویژگی‌های شهرهای پایدار و کربن خنثی هستند که در این مجال قصد داریم شما را با اولین محله کربن خنثی شهر پاریس آشنا کنیم.
هفته گذشته، پاریس اولین محله کربن خنثی خود را درمنطقه ۱۹ به طور رسمی افتتاح کرد. این مجتمع مسکونی جدید که شامل چهار ساختمان می‌باشد به جزیره حاصلخیز موسوم است و علیرغم وسعت کوچک داری واحدهای مسکونی، هتل، مغازه، ادرات و امکانات ورزشی است. اگرچه وسعت این پروژه کوچک بوده ولی گامی در مسیر درست و مدل احتمالی  برای تکرار کردن در سایر محله‌ها می‌باشد.
این جزیره حاصلخیز در منطقه‌ای که قبلاً منطقه صنعتی بوده است واقع شده است، بطوریکه این منطقه در بین خطوط راه آهن قرار گرقته بود و مساحتی بالغ بر ۱.۳ هکتار را شامل می‌شود. با این وجود، این منطقه کوچک همچنین نشان می‌دهد که می‌توان فضاهای شهری زیست‌پذیر و چند منظوره را مطابق با استانداردهای پایدار یک شهر ۱۵ دقیقه‌ای ایجاد کرد.
تفکر کربن خنثی در تمامی بخش‌ها نهادینه شده است
همه بخش‌های محله با معیارهای پایدار و کربن‌پایین مطابقت دارد. طراحی و نقشه اولیه ساختمانها با دقت کامل صورت گرفته است تا نیازهای انرژی برای گرمایش، سرمایش و روشنایی را تا حد امکان کاهش دهد. تولید انرژی در محل با پشت بام‌های خورشیدی ۱۰۰۰ متر مربع از پنل‌های فتوولتاییک برنامه‌ریزی شده است که توسط گیاهان مختلف خنک می شوند.
برای ساخت این ساختمانها از مصالح بومی یا بتن کربن پایین استفاده شده است. تمامی ساختمانها به سیستم بازیابی حرارتی نوآورانه مجهز می‌باشد. پمپ‌ها گرما را از آب خاکستری (فاضلاب تولیدی خانگی از روشویی، حمام، ماشین لباسشویی و آشپزخانه ‌ها) گرفته تا آن را به انرژی تبدیل کرده تا شبکه‌های آب گرم را تامین کنند. در مورد تامین آب سرد هم همین آب خاکستری از زیر محل‌های عابر پیاده عبور خواهد کرد تا به مدارآب سرد بپیوندد و در سیستم سرمایشی ادارات بکار گرفته شود.
در این محله، خودروها در برنامه‌های جابجایی در نظر گرفته نشدند. در عوض، مسیر جابجایی نرم ساختمانها را به نزدیکترین ایستگاه قطار سریع‌السیر منطقه‌ای و ایستگاه‌های تراموا وصل می‌کنند. این مسیر توسط شهرداری ساخته شده است.
علاوه بر این، جزیره حاصلخیز با باغ عمومی خود، بام‌های سبز خورشیدی با پوشش های گیاهی، کاشت انواع گل‌ها و سبزیجات در بالکن و باغ‌های سبزیجات و هچنین ۳۰ درخت میوه زیستگاه مناسبی برای پوشش گیاهی و حیوانی ارائه می‌نماید.
برای برآورده‌کردن تعهدات کربنی در شهر پاریس، توسعه‌دهنده املاک و مستغلات اخیراً مانیتورینگ پیشگیری از ساختمانهای متنوع، به خصوص کنترل مصرف و عملیات مربوط به پمپ‌های گرمایشی را برنامه‌ریزی کرده است. به مدت ۱۰ سال، این آژانس تعهد کرده است که کیفیت زندگی را در این منطقه دنبال کرده و تعهدات قراردادی از نظر یکپارچه‌سازی اجتماعی و توسعه پایدار را برآورده سازد.

مهراب محرابی‌ نیا
انتهای پیام/
پاریس از اولین محله کربن خنثی خود رونمایی کرد منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار