تبریز میزبان آئین روز جهانی اوتیسم/

فعالیت ۴ مرکز اوتیسم در آذربایجان‌شرقی

1402/01/14 - 16:05 - کد خبر: 89780 نسخه چاپی

نصر: مراسم روز جهانی اوتیسم با حضور جمعی از مسئولان در مرکز خیریه دنیای مهربان تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، همزمان با روز جهانی اوتیسم، مراسمی با حضور مدیرکل بهزیستی استان، شهردار منطقه ۲ تبریز و سایر مسئولین در مرکز خیریه اوتیسم دنیای مهربان شادباد مشایخ برگزار شد.
در این مراسم فرگل صحاف، مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به آگاه سازی جامعه در خصوص مشکلات خانواده های دارای فرزند اوتیسم گفت: متاسفانه مشارکت اجتماعی جامعه در زمینه اوتیسم بسیار پایین بوده و نیازمند آگاه سازی عمومی در جهت کاهش استرس ها و تنش ها می باشد.
وی در ادامه افزود: بار اصلی این مشکلات همواره بر دوش خانواده ها بوده و بایستی ارگان ها هم در کنار این خانواده ها برای حل مشکلات تلاش کنند.
صحاف با بیان اینکه سن طلایی شناسایی کودکان اوتیسم ۲ الی ۵ سال است، خاطر نشان کرد: در وهله اول خانواده ها اگر از لحاظ ارتباط اجتماعی احساس نگرانی کردند به روانپزشکان و روانشانسان مراجعه کنند تا اقدام درمانی در این دوره طلایی آغاز شود. بهزیستی نیز به عنوان پیشرو در خدمات بخش خصوصی بوده و بالای ۹۰ درصد خدمات بهزیستی از طریق مراکز غیر دولتی انجام می شود.
مدیرکل بهزیستی استان افزود: ۶۰۰ مرکز ارائه خدمات بهزیستی در استان وجود دارد که از طریق این مراکز خدمات تخصصی و غیر دولتی توسط بیش از ۴ هزار نیروی فعال ارائه می شود. همچنین ۴ مرکز روزانه در استان وجود دارد که ۲۳۸ خدمت گیرنده دارد و یک مرکز تخصصی نگهداری موقت اوتیسم در تبریز وجود دارد که میزبان این مراسم بود.
وی در خصوص این مرکز گفت: از موسسه خیریه دنیای مهربان و خیرانی که در کنار بهزیستی گام های بزرگی برداشتند تقدیر و تشکر و قدردانی می کنم.
در ادامه سهیلا کریمزاد شریفی، رئیس هیات مدیره انجمن خیریه اوتیسم دنیای مهربان در خصوص برگزاری این مراسم گفت: با توجه به اینکه امروز، روز جهانی آگاه سازی در مورد اوتیسم است به واسطه فعالیت های انجمن های مردم نهاد و سازمان های مردمی این بیماری در استان ما برخلاف سایر مناطق به یک بیماری شناخته شده تبدیل و خدمات مناسبی ارائه می شود.
وی در ادامه بیان داشت: در این مرکز حدود ۵۰۰ پرونده فعال اوتیسم وجود دارد که خدمات متنوعی از جمله خدمات معیشتی و درمانی توسط خیران ارائه می شود.
کریمزاد شریفی با بیان اینکه مرکز تخصصی اوتیسم تبریز دو ماه پیش افتتاح شده است، اظهار داشت: این مرکز با حمایت اداره کل بهزیستی استان و شهرداری منطقه ۲ تبریز راه اندازی شده است و نگهداری کودکان بالای ۱۴ سال اوتیسم و خدمات دارویی و آموزشی و مشاوره ای انجام می شود.
رئیس هیات مدیره انجمن خیریه اوتیسم دنیای مهربان در پایان خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه نگهداری این کودکان بسیار مشکل است بنابراین خانواده ها کودکان خود را چندین ساعت در روز به این محیط امن سپرده و خدمات مختلفی دریافت می نمایند. در پایان نیز از عموم مردم درخواست دارم اطلاعات خود را در خصوص اختلال اوتیسم بالا برده و هرچقدر زودتر این بیماری شناسایی شود، میزان آموزش پذیری نیز بیشتر خواهد شد.
انتهای پیام/
فعالیت ۴ مرکز اوتیسم در آذربایجان‌شرقی حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار