مدیر پروژه دامون ساحلی اعلام کرد؛

پایان اسکلت بلندترین برج کیش

1398/09/16 - 12:01 - کد خبر: 8763 نسخه چاپی

نصر: بلندترین برج ساختمانی در حال احداث در جزیره کیش، از مرحله احداث اسکلت عبور کرد. مدیر جدید پروژه دامون ساحلی دو، پایان اسکلت‌بندی برج ۲۱ طبقه را اعلام کرد و گفت: ساخت دامون ساحلی دو پس از سال‌ها توقف از آذر ماه سال ۹۷ مجددا آغاز شد و ظرف هشت ماه اسکلت‌بندی طبقات ۱۲ تا ۲۱ به اتمام رسید.

به گزارش نصر به نقل از دنیای اقتصاد، هیراد غفوری با اشاره به اینکه قرار بود اسکلت هشت طبقه آخر در هفت ماه انجام شود درباره تاخیر یک ماهه یادآور شد: به استناد گزارش‌هایی که به شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش تحویل داده شد یک سال پیش پروژه را در حالی تحویل گرفتم که در تراز نهم اسکلت بود و با هزاران مشکل اجرایی و مستنداتی، بدهی ۵۰ میلیارد ریالی به کارگران و پیمانکاران اجرایی و حقوق معوق اکیپ‌های دفتری و مهندسی، در شرایطی که نقشه‌های آن اعم از معماری و سازه و مکانیک مفقود و متلاشی شده بود، روبه‌رو بودم.

غفوری با بیان اینکه پیمانکار اسکلت به علت مشکلات مدیریتی عملا کار نمی‌کرد، افزود: صندوق پروژه نه تنها خالی بود بلکه بالغ بر ۵۰ درصد هزینه اجرایی از دارایی تخلیه شده بود، بنایی که قرار بود اول فروردین سال ۹۷ تحویل داده شود تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت و قرارداد آن با اتمام دوره ساخت و جرایم تاخیر در آستانه فسخ قرار گرفته بود. مدیر پروژه دامون ساحلی درباره تعهداتش طبق قرارداد توضیح داد: تعهد شامل اجرای ادامه ۲۰ طبقه مسکونی، یک طبقه همکف و یک طبقه پارکینگ طی قرارداد مشارکت بود و در حین اجرا پروانه ۲۱ طبقه بدون تغییر در قرارداد تمدید شد و افزایش مقادیر و هزینه اجرایی را به‌دنبال داشت. 

غفوری ادامه داد: مستنداتی که امحا شده بود، شبهه‌هایی را در حوزه تاییدات فنی ایجاد کرده بود که باید رفع می‌شد.  وی افزود: تمامی نقشه‌ها و مستندات فنی پروژه تهیه شد و دوباره به تایید اشخاص ذی‌ صلاح رسید. استحکام بنا و مستندات فنی اجرای اسکلت طبق استانداردها و آزمایش‌های لازم تایید و تاییدیه اداره آتش‌نشانی برای ادامه عملیات اخذ شد.

غفوری گفت: با تهیه نقشه‌های تاسیسات مکانیکی و برقی و آتش‌نشانی توسط اشخاص دارای صلاحیت از وزارت مسکن و شهرسازی و تایید آن ازسوی مهندس مشاور و اداره آتش‌نشانی کیش و با به‌کارگیری بهترین مجری تاسیسات مکانیکی آب و فاضلاب، کلیه کالاهای مصرفی در این حوزه تهیه و به کارگاه حمل شد.  او با بیان اینکه هم‌اکنون در حال اجرای تاسیسات مکانیکی هستیم و تا طبقه سوم لوله‌کشی آب و فاضلاب و هواکش اجرا شده است.

غفوری افزود: تیغه‌های داخلی و خارجی تا طبقه ۱۵ تکمیل شده و تمامی کارهای فولادی سبک شامل نعل درگاه‌ها و فریم پنجره‌ها ساخته و تا طبقه دهم نصب شده، قرارداد خرید پنجره و شیشه‌ها طبق قرارداد بسته شده است. مدیر پروژه دامون ساحلی دو افزود: به‌منظور رصد و کنترل فعالیت‌ها و بهره‌مندی از تمامی امکانات در یافتن مسیرهای کوتاه‌تر اجرا، سیستم کنترل و مدیریت زمان‌بندی و هزینه‌ها بر اساس نرم‌افزار مایکروسافت پروجکت در حال تهیه است تا گزارش‌های حاصله از ماه آینده به شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش ارسال شود.

هیراد غفوری تصریح کرد: پس از راستی‌آزمایی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش و تایید هیات‌امنای برج، پروانه ساختمان تا پایان اسفند ۱۳۹۹ تمدید شد و کد رهگیری ۵۰ نفر از مالکان به‌طور رسمی ابلاغ شد. غفوری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیت پروژه دامون ساحلی دو از منظر تعداد پیش‌خرید‌کنندگان، اندازه و مقیاس و نیز از نظر سوابق و حاشیه‌ها چرا وقتی که اسکلت‌بندی به اتمام رسید اطلاع‌رسانی نکردید، توضیح داد: صدای تجهیزات کارگاهی و صدای کارگران حین کار و بالا رفتن برج همگی حکایت از انجام کار دارد و همین‌جا لازم می‌دانم بابت سلب آسایش همسایگان ۴۸ دستگاه که در مجاورت دامون دو هستند عذرخواهی کنم.  او دردسرهایی را که وقت و بی‌وقت برای پروژه ایجاد شده به سنگ‌هایی تشبیه کرد که هنگام حرکت قطار به سویش پرتاب می‌شود و یادآور شد: اگر قطار این پروژه ایستاده بود هیچ‌کس به آن سنگ نمی‌زد.

غفوری درباره چالش‌های اجرای پروژه گفت: چالش همیشه هست، تامین مالی برای پروژه‌ای که دارایی‌های آن تخلیه شده کار مشکلی است. کار مهندسی در جزیره به علت تدارکات و حمل مصالح و تجهیزات مشکل است. تامین و نگهداری نیروی انسانی ماهر بسیار سخت است. چنانچه گرانی و افزایش ناگهانی قیمت‌ها، صعوبت تامین مصالح، مشکلات حمل‌ونقل از سرزمین اصلی و تامین ملزومات مورد نیاز و تامین ارز و خرید خارجی را هم به آنها اضافه کنید، متوجه مشکلات بزرگ ساخت‌وساز می‌شوید.

وی درباره دغدغه‌هایش تا پایان کار یادآور شد: امیدوارم پیش‌خرید‌کنندگان و هیات امنا همان‌گونه تا امروز در حد تعهداتشان کمک کردند، این کمک را ادامه دهند. غفوری با تقدیر از مدیرعامل و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش و مدیران شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش که پیشرفت پروژه را هر هفته پیگیری می‌کنند، با اطمینان گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در پروژه‌ای مشارکتی با این سرمایه‌گذاری و با این کیفیت کمک و حمایت خواهد کرد.

غفوری بار دیگر بزرگ‌ ترین چالش مدیریت پروژه را تامین مالی عنوان کرد و ادامه داد: تامین مالی در کیش همواره چالش سرمایه‌گذاران بزرگ جزیره بوده و هست و آرزو می‌کنم پس از اتمام دامون ساحلی دو، در سال آینده پروژه‌ای را آغاز کنم که در تامین مالی آن از روش‌های روشن و ایمن استفاده شود.

انتهای پیام/

 

پایان اسکلت بلندترین برج کیش روزنامه دنیای اقتصاد


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار