ترجمه؛
نمونهای از شهر هوشمند پایدار و سبز در قلب اروپا
نصر: تنها در طول ۱۰ سال، کپنهاگ تبدیل به نمونه ای از یک شهر سبز و هوشمند شده است. با هدف تبدیل شدن به اولین شهر بدون کربن تا سال ۲۰۲۵، نگاهی به این انتقال موفق زیست محیطی، پیشگام شهرهای پایدار در اروپا خواهد بود.
به گزارش نصر، در سال ۲۰۰۹، کپنهاگ میزبان کنفرانس آب و هوایی بود و به همین مناسبت، شهرداری یک شرط بلندپروازانه ای را آغاز کرده بود: پایتخت دانمارک را به نمونه ای از شهر هوشمند و شهر پایدار تبدیل کند. یعنی شهری سبز و هوشمند سازگار با تغییرات آب و هوایی؛ یک شرط بندی که به ویژه با هدف تبدیل شدن به اولین شهر بدون کربن تا سال ۲۰۲۵ برجسته شده است. از این حیث فقط در عرض ۱۶ سال، اولین شهر جهان خواهد بود.
ده سال بعد، شهر کپنهاگ تا حد زیادی خود را در این جنبه ها متمایز کرد تا جایی که به مدلی از یک شهر هوشمند و پایدار تبدیل شد. به ویژه به دلیل ۴۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری که ۳۵ درصد از جمعیتش هر روز از آن استفاده میکنند، شهرت دارد، به نظر میرسد در مسیر خوبی برای برنده شدن در شرط بندی خود قرار دارد. تحولات شهری دانمارک شامل نمونههای برجسته از نظر حملونقل، استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، مبلمان خیابانی متصل و استفاده از دادههای باز است. کپنهاگ بزرگ با ۱.۲ میلیون نفر جمعیت، بیشتر از ساکنانش دوچرخه دارد. بنابراین یک مدل با اندازه واقعی برای مناطق بزرگ شهری در اروپا و الهام بخشیدن به شهرهایی است که می خواهند در سال های آینده هوشمند و پایدار شوند.
شهر هوشمند، نمونهای از سطلهای زباله متصل و دادههای باز
شهرهای فردا شهرهای هوشمند خواهند بود. این وجهه تا حدودی با مبلمان خیابانی هوشمند و متصل مشخص می شود. مبلمان خیابانی متصل جمع آوری داده های مفید را برای کاهش ردپای محیطی یک شهر ممکن می سازد. همچنین می تواند امر پس انداز و صرفه جویی در هزینه ها را تسهیل کند. صرفه جویی در انرژی یا کاهش انتشار دی اکسیدکربن وجه بارز این امر است. به عنوان مثال، شهر کپنهاگ خود را به سطل های زباله متصل مجهز کرده است. آنها با گفتن اینکه از کجا و چه زمانی عبور کنند، استفاده بهینه از کامیون های زباله را ممکن می سازند. این شهر همچنین در حال آزمایش چراغهای خیابانی هوشمند است که امکان تنظیم روشنایی را بر اساس ترافیک وحتی فعال کردن تیر چراغ هنگام نزدیک شدن خودرو را فراهم میکند.
سیستمهای دیگری در پایتخت دانمارک برای اندازهگیری کیفیت هوا در زمان واقعی آزمایش میشوند تا به ساکنان آن مناطق هشدار داده شود که باید موقتاً از آنها اجتناب شود. همچنین سیستمی برای هشدار به رانندگان از پارکینگ های موجود در این نزدیکی در نظر گرفته شده است. این روش مانع از دور زدن رانندگان در مسیرهایی می شود که به دنبال فضای پارک هستند. در سرتاسر جهان، تخمین زده می شود که ۲۵ درصد از انتشار دی اکسیدکربن در شهرها مربوط به رانندگانی است که به دنبال جای پارک هستند.
یکی از موضوعات ضروری برای موفقیت این مدل نیز به اشتراک گذاری داده است. کپنهاگ در حال کار بر روی یک پلت فرم گسترده است که به شرکت های خصوصی و نهادهای دولتی اجازه می دهد تا در مورد داده های مربوط به پارکینگ، مدیریت آب یا زباله با یکدیگر همکاری کنند. هدف این است که نشان داده شود که به اشتراک گذاری دانش موثر می تواند فرصت های تجاری جدیدی را برای همه ذینفعان ایجاد کند. اما همچنین - و بالاتر از همه - بهبود کیفیت زندگی برای کل شهر را به ارمغان خواهد آورد.
انرژیهای پاک و تحرک نرم در مرکز شهر پایدار
شهر کپنهاگ به منظور کاهش انتشار دی اکسیدکربن و دستیابی به هدف خنثی بودن کربن، روی موضوع تحرک نرم بیشتر متمرکز شده است. این شهر به طور قابل توجهی از نظر توسعه دوچرخه سواری به شهر مرجع تبدیل شده است، تا اینکه عنوان چاپلوسانه پایتخت دوچرخه سواری اروپا را کسب کند. لازم به توضیح است که کپنهاگ ۴۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری داشته و ۳۵ درصد سفرهای روزانه با دوچرخه انجام می شود.
در راستای «شهرهای بدون اتومبیل»، به عنوان مثال در پونتودرا، کپنهاگ به شدت بر حرکت پاک متکی است. شهر حتی خطوطی را در آنجا ایجاد کرده است که چراغهای راهنمایی با سرعت متوسط یک دوچرخه هماهنگ میشوند. همچنین یک بزرگراه غول پیکر دوچرخه ساخته است که مرکز شهر را به حومه ای واقع در یک جزیره متصل می کند. روزانه ۱۲۰۰۰ دوچرخه سوار از این مسیر استفاده می کنند. پایتخت همچنین در حال توسعه سیستم هایی است که حمل و نقل عمومی را تشویق می کند. تا سال ۲۰۲۵، هدف آن این است که ۷۵ درصد از سفرها با پای پیاده، با دوچرخه یا حمل و نقل عمومی انجام شود. ۲۵ درصد باقیمانده باید وسایل نقلیه ای باشند که با انرژی پاک کار می کنند.
انرژی نیز یکی دیگر از نکاتی است که این شهر را برجسته نموده است. از اوایل دهه ۲۰۰۰، کپنهاگ به دلیل مزرعه بادی فراساحلی میدل گراندن (Middelgrunden) مشهور بوده است. این پروژه که در سال ۱۹۹۶ آغاز شد، متشکل از ۲۰ توربین است که در آن زمان آوانگارد محسوب می شود. این مزرعه بادی برای مدت طولانی بزرگ ترین مزرعه بادی فراساحلی بستر دریا در جهان بوده است و همچنان بین ۳ تا ۴ درصد از کل برق کپنهاگ را تامین می کرد. اکنون نیز توربین های بادی جدیدی در بندر این شهر در حال نصب هستند. همچنین هدف پایتخت جایگزینی سوخت های فسیلی در شبکه گرمایش شهری است. برای این کار از انرژی تامین شده توسط زیست توده استفاده می کند که در واقع به دست آمده از جنگل های مدیریت شده پایدار هستند. این روش علارغم جالب بودن آن، کاملا خنثی نیست زیرا گرمایش چوب همچنان یک انتشار دهنده قابل توجه ذرات ریز است.
پایتخت سبز اروپا
اگر کپنهاگ می تواند به خود ببالد که نمونه ای از یک شهر هوشمند است، برای استفاده هوشمندانه ای است که از داده ها و اشیاء متصل می کند. همچنین به دلیل توانایی آن در راه اندازی سریع سیستم های تحرک نرم و تبدیل به انرژی های تجدیدپذیر است. با این حال، پایتخت دانمارک در تلاش برای رسیدن به هدف کربن صفر خود به همین جا متوقف نمی شود. بلکه یک برنامه گسترده نوسازی انرژی برای ساختمان های عمومی آغاز کرده است. همچنین در حال کار بر روی ایجاد "آزمایشگاه های زنده" است که مناطقی هستند که نوآوری های خاص شهرهای هوشمند را می توان در شرایط واقعی آزمایش کرد. این برنامه ها همچنین شامل پروژه هایی است که در طی ۴ سال آینده، هدف آن نشان دادن چگونگی ادغام برق، گرما، ساختمان های کارآمد و حمل و نقل الکتریکی در یک سیستم انرژی هوشمند است.
کپنهاگ که توسط "جایزه شهرهای هوشمند جهانی" ممتاز شده است، به تحول خود ادامه می دهد و در صورت موفقیت در اهداف بلندپروازانه ای که برای خود تعیین کرده است، می تواند یک آزمایشگاه واقعی باشد. اما آیا کپی کردن این نمونه از شهر هوشمند برای دیگر شهرها آسان خواهد بود؟ گفتن آن امروز سخت است، اما این شهر حداقل این شایستگی را دارد که به ما نشان دهد میتوان مناطق شهری را سریعتر از آنچه فکر میکنیم تغییر داد. پس پیش بسوی شهری پایدار!
آذر کریم زاده
انتهای پیام/
منابع محلی