رگولاتوری میزان مصرف اینترنت را در گزارش فصلی حذف کرد

1401/11/18 - 11:09 - کد خبر: 86811 نسخه چاپی

نصر: گزارش فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت شبکه ارتباطی کشور در پاییز امسال، از افزایش تعداد مشترکان اپراتورهای ثابت و سیار خبر می‌دهد؛ اما در این گزارش برخلاف گزارش‌های پیشین، میزان مصرف دیتا در ۳ ماهه سوم سال اعلام نشده است. در پاییز امسال قطعی‌های مکرر اینترنت و مسدود شدن پلتفرم‌های پرکاربرد منجر به کاهش میزان مصرف دیتا شد.

به گزارش نصر، گزارش فصلی رگولاتوری که آمارهای پاییز ۱۴۰۱ را منعکس می‌کند به تازگی منتشر شده است که نشان می‌دهد ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت و سیار و تعداد مشترکان تلفن همراه به نسبت تابستان امسال افزایش یافته است. همچنین در این گزارش قید شده است که اپراتورهای همراه ۵۶ درصد سهم دیتای مصرفی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و سهم اپراتورهای ثابت، ۴۴ درصد است.
با این وجود و برخلاف گزارش‌های پیشین، آماری از میزان کل مصرف اینترنت در پاییز امسال منتشر نشده است. در گزارش پیشین رگولاتوری که آمارهای تابستان را منعکس می‌کرد، افزایش ۲.۳ درصدی مصرف دیتای همراه نسبت به بهار دیده می‌شد.
 

سهم اپراتورهای سیار و فناوری‌ها از بازار مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار

ایرانسل‌ها بیشتر دیتا مصرف می‌کنند
گزارش رگولاتوری برای اولین بار میزان سهم از بازار اپراتورهای سیار در دیتای مصرفی را اعلام کرده است. براساس این گزارش، در تعداد مشترکان پهن‌باند سیار، همراه اول سهم ۵۳ درصدی و ایرانسل سهم ۴۳ درصدی دارد؛ اما در میزان مصرف، سهم ایرانسل ۵۳ درصد است و همراه اول ۴۰ درصد بازار را در اختیار دارد. سهم رایتل نیز ۷ درصد است. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که مشترکان ایرانسل و رایتل بیشتر از اینترنت استفاده می‌کنند.
 

سهم بازار اپراتور از مصرف دیتا
همچنین در این گزارش دیده می‌شود که ۹۰ درصد مشترکان پهن‌باند سیار از فناوری 4G استفاده می‌کنند.

سهم ناچیز ICT از اقتصاد
در گزارش رگولاتوری برای اولین بار آمارهای اقتصادی بخش ICT منتشر شده است که البته مربوط به سال ۱۴۰۰ می‌شود. در این آمارها سهم بازار همراه اول بیش از ۵۴ درصد و سهم ایرانسل بیش از ۴۱ درصد است. سهم رایتل نیز به ۴ درصد نمی‌رسد.
کل درآمد بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال گذشته نزدیک ۷۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد تومان اعلام شده و مقابل میزان سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از ۲۱ هزار و ۱۲۱ میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد حدود یک سوم درآمدهای این حوزه، صرف سرمایه‌گذاری شده است که براساس شاخص‌های بین‌المللی، عدد قابل قبولی است.
 

شاخص‌های اقتصادی ICT در سال ۱۴۰۰
نکته قابل توجه در این بخش، نسبت‌های قیمتی این بخش به درآمد ناخالص ملی است اعداد بالایی نیست. به عنوان مثال سبد هزینه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶ صدم درصد است.

پهن‌باند ثابت همچنان کم
در پاییز امسال ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت در کشور کمتر از یک درصد رشد نسبت به تابستان داشته است که همچنان ۷۷ درصد مشترکان این بخش از سرویس x-DSL استفاده می‌کنند و اکثر مشترکان به پهنای باندی بین ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه درسترسی دارند.
 
سهم بازار اپراتورها و فناوری‌ها در اینترنت ثابت
سهم اپراتورها از بازار نیز همچنان به نفع شرکت مخابرات ایران است و این شرکت به تنهایی ۴۹ درصد بازار اینترنت ثابت را در اختیار دارد و ۱۷ شرکت FCP در مجموع ۳۰ درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند. سهم اپراتورهای FWA (ایرانسل، مبین‌نت، زیتل و های‌وب) نیز در کل ۱۶ درصد اعلام شده است.
رگولاتوری میزان مصرف اینترنت را در گزارش فصلی حذف کرد منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار