ترجمه؛

بازیافت پسماند کارتن‌های مستعمل در پوشش پایدار بام‌­ها

1401/11/03 - 12:44 - کد خبر: 85933 نسخه چاپی

نصر: رزین های گیاهی و الیاف سلولزی، همان چیزی است که در عناصر تولید شده برای پشت بام ها توسط استارت آپ فرانسوی یافت می شود. این اولین برندی است که محصولی با منبع زیستی را ارائه می دهد که بخشی از یک طرح ساخت و ساز سازگار با محیط زیست است.

به گزارش نصر، امروزه با افزایش آگاهی زیست محیطی، مسئله ساخت و ساز پایدار بیش از پیش مطرح می شود. از یک سو با توجه به پسماند و اقتصاد دایره ای، زیرا بخش ساختمان بزرگترین تولید کننده پسماند در جهان است و از سوی دیگر بایستی مجدداً نوسازی شود تا مشکلات مربوط به استخراج منابع (مثلاً شن و ماسه) یا مصنوعی سازی خاک های ناشی از آن را کاهش دهد.
تجدیدی که بدین ترتیب شامل شیوه‌های جدید می‌شود: ساخت‌وساز سازگار با محیط زیست، ساخت و ساز مدولار، ساختمان‌های قابل بازیافت یا بازیافت شده یا استفاده از مواد با منبع زیستی و منبع زمینی. در این جنبش است که استارت‌آپ سلز (Celloz) که پوشش پشت بامی با منبع زیستی را بر اساس الیاف سلولزی طراحی و توسعه می‌دهد، نوآوری خود را به ثبت رسانده است.
این شرکت جوان پاریسی در واقع مصالح جدیدی را طراحی کرده است که ماده اولیه اصلی آن الیاف سلولز و به ویژه الیاف حاصل از بازیافت کاغذ/مقوا است. آنها با پرس حرارتی مونتاژ می شوند و صفحه ای را تشکیل می دهند که با رزین چوب آغشته شده که به نوبه خود از بازیافت پسماندهای صنعت کاغذ جمع آوری می شود. استراتژی این استارت آپ چنین است که با بازتولید اشکال مورد نظر از طریق قالب‌گیری، قطعات بام آماده برای استفاده ۱۰۰% با منبع زیستی را در بازار عرضه کند که می‌تواند جایگزین کاشی‌ها یا عرشه‌های فولادی شود.

فیبر سلولزی برگرفته از مقوای مستعمل
با توجه به اینکه هر روز بیش از ۲۰ میلیون مترمربع عناصر پشت بامی در سراسر جهان تولید و نصب می شود، در این بازار، شرکت سلز عناصر سقفی ساخته شده از رزین گیاهی و الیاف سلولزی که فراوان ترین مواد آلی روی زمین است را ارائه می دهد. این فیبر در همه گونه‌های گیاهی یافت می‌شود، اما منابع این استارت‌آپ متفاوت است. ژان میشل گیلیبرت، یکی از بنیانگذاران این شرکت، توضیح می‌دهد: "ما بخشی از یک مدار اقتصاد دایره‌ای هستیم، زیرا سلولزی را که استفاده می‌کنیم، آن را از کارتن های مستعملی که از جنگل‌های مدیریت شده پایدار می‌آید بازیابی می‌کنیم". او و شریکش، پس از تجربه در این بخش و آگاهی از نقاط قوت و ضعف بازار، این ایده را وارد بازار کردند. وی به مدت ۲۰ سال در شرکتی کار کرد که عناصر پشت بامی را بر پایه قیر تولید می کرد. در عین حال، او در آن سال‌ها کاملاً آگاه بود که محصولی را تولید می‌کند که مطمئناً از نظر پشت بام‌سازی مؤثر است،
اما از نظر زیست‌محیطی جوابگو نیست. پس از آن بود که او این پروژه را با انجام تحقیقاتی برای تولید ماده ای از عناصر گیاهی آغاز کرد. این دو کارآفرین پس از ثبت اختراع خود و دریافت برچسب راه حل کارآمد از بنیاد Solar Impulse  در اوایل سال ۲۰۲۱، اولین طیف محصولات خود را در مارس گذشته عرضه کردند. امروزه اساساً عناصر پشت بامی برای ساخت و سازهای ثانویه مانند سوله باغ، گاراژ یا پناهگاه دوچرخه بکار می­رود.

جذب اسپانسر مالی جهت ورود به بازار مسکن
سلز که در پایان سال ۲۰۱۷ تأسیس شد، اکنون در مرحله راه اندازی صنعتی و تجاری است. در ابتدا بازار سقف های به اصطلاح "ثانویه" (نوع سوله باغ)، از طریق قراردادهای توزیع با فروشگاه های بزرگ یا ادغام در کیت های آماده را به طور انحصاری هدف قرار می داد، امروزه قصد دارد به زودی پروژه خود را با حرکت به سمت سقف های مسکونی گسترش دهد. پروژه ای که در حال حاضر در مرحله تحقیق و توسعه است. این استارت آپ معتقد است: "این محصول برای خانه ها باید بسیار بادوام تر باشد - امروز ما محصولاتی داریم که ۲۰ سال گارانتی دارند که برای یک سوله باغ کافی است اما برای یک خانه کافی نیست - و مهمتر از همه باید ضد خوردگی بوده و ویژگی ضدحریق داشته باشد تا به پیمانکار هشدار دهد". روش بازاریابی آن نیز متفاوت خواهد بود و عمدتاً به متخصصان ساختمان - سازندگان و معماران - ارائه می شود، برخلاف بام های سرپناهی که عمدتاً توسط مشتری اصلی آنها توزیع می شود.
بنابراین، چالش این خواهد بود که سلز به یک روش پایدار جدید برای بازیابی ضایعات کاغذ تبدیل شود. مدل اقتصادی ساخت واحدهای تولیدی کوچک غیرمتمرکز تا حد امکان نزدیک به ذخایر و مصارف خواهد بود. این می تواند به ویژه در مناطق جزیره ای که مسیرهای بازیابی ندارند و به دلایل هزینه و تخریب مواد (رطوبت) نمی توانند کاغذ / مقوا صادر کنند، جالب باشد.
با نیاز فوری بخش ساختمان برای حرکت به سمت توسعه پایدارتر، استفاده از مواد با منابع زیستی ضروری است. این مواد که بیشتر آنها از کانال های کوتاه و محلی به دست می آیند، مزایای زیادی برای عملکرد انرژی و اثرات زیست محیطی ساختمان ها و همچنین برای راحتی ساکنین به همراه دارند. برای طراحی خوب و اجرای خوب این مصالح، شناخت خوب آنها، درک پدیده های فیزیکی تولید آنها و تسلط بر چارچوب اقتصادی و هنجاری که در آن قرار می گیرند ضروری است.

آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/
بازیافت پسماند کارتن‌های مستعمل در پوشش پایدار بام‌­ها منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار