ترجمه اختصاصی شهریار؛

چگونه بارسلون اسپانیا آلودگی هوا را بیش از ۳۰ درصد کاهش داد؟

1401/11/02 - 12:24 - کد خبر: 85848 نسخه چاپی

نصر: بارسلون از سال ۲۰۱۵ آلودگی هوای شهر را تا ۳۱ درصد کاهش داده است. این شهر بهبود حاصل را مرهون گسترش روش‌های حرکت پایدار و کاهش تعداد وسایل نقلیه‌ای می داند که آلاینده‌های بیشتری تولید می‌کنند. البته این کاهش به دلیل یک اقدام واحد نیست، بلکه "مجموعه ای از اقدامات هماهنگ با اهداف مشترک" است.

شهریار نصر، اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا شامل رشد شبکه خطوط دوچرخه سواری، برقی کردن وسایل نقلیه شهری و فعال‌سازی منطقه با آلایندگی کم  در کنار فرصت‌های حاصل از بحران کرونا بوده است.
 داده‌های جمع‌آوری شده توسط ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در هشت سال گذشته کاهش تدریجی انتشار دی اکسید نیتروژن (NO۲)  را نشان می‌دهد. این داده‌های حاصل از اندازه‌گیری، که بخشی از شبکه کیفیت هوا در کاتالونیا هستند، توسط آژانس بهداشت عمومی بارسلون (ASPB) مدیریت می‌شوند و می توان به صورت آنلاین در نقشه کیفیت هوای هوای بارسلون به آنها دسترسی داشت.
ایستگاه‌های اصلی هواشناسی در نقاط استراتژیک قرار دارند که نشان دهنده مناطق با بیشترین تمرکز ترافیک (ایستگاه های حمل و نقل) و مناطق با کمترین شدت تردد وسایل نقلیه (ایستگاه های پایین‌دستی) هستند. در هر دو مورد، کاهش آلودگی محیط زیست مشاهده شده است:
ایستگاه‌های حمل‌ونقل: در سال ۲۰۱۵، میانگین انتشار دی اکسید نیتروژن برابر با ۵۵ بود. امسال این رقم ۲۸ است که ۳۱ درصد کمتر است
ایستگاه های پایین دستی: در سال ۲۰۱۵ این ایستگاه‌ها سطوح آلودگی دی اکسید نیتروژنی ۳۸ را شناسایی کردند. در سال ۲۰۲۲ این رقم به ۲۵ کاهش یافته است که ۳۴ درصد کمتر است.
در شهر بارسلون اجرای شبکه جدید اتوبوس اورتاگونال و گسترش متروی مارینا در ترویج تحرک پایدار کلیدی بوده است. همچنین گسترش شبکه دوچرخه سواری به ۲۴۰ کیلومتر به معنای افزایش ۵۶ درصدی سفرها و بیش از 58 هزار سفر جدید بوده است.
تغییرات در زمینه برنامه‌ریزی شهری نیز به تشویق سفر با پای پیاده از طریق خیابان‌های عابرمحور و فضای بیشتر برای عابران پیاده کمک کرده است. اجرای این برنامه ها فضاهای کلیدی زندگی محله را تغییر داده و به لطف کاهش ترافیک، بهبود قابل توجهی در سلامت و کیفیت هوا ایجاد شده است.
فعال‌سازی منطقه با آلایندگی پایین منجر به کاهش 600 هزار سفر با آلاینده‌ترین وسایل نقلیه شده است. علاوه بر این، برقی‌سازی تدریجی ناوگان شهری و وسایل نقلیه جمع‌آوری زباله نیز به کاهش انتشار آلاینده‌ها کمک کرده است.
 البته بحران کووید-۱۹ با اجرای روش‌های دورکاری پویایی برخی مشاغل و درنتیجه نیاز به سفرهای درون شهری به محل کار را تغییر داده است. تخمین زده می‌شود که قبل از همه گیری کرونا تنها چهار درصد مردم بارسلون از طریق دورکاری فعالیت می کردند در حالیکه این عدد بعد از شیوع کرونا به هشت درصد رسیده است که خود عاملی کمکی در کاهش الودگی هوا بوده است.

رضا عالش‌زاده
انتهای پیام/
چگونه بارسلون اسپانیا آلودگی هوا را بیش از ۳۰ درصد کاهش داد؟ منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار