تانک‌ های مدرن غربی به فهرست اضافه شد:

تسلیحات پیشرفته در راه اوکراین

1401/10/24 - 10:23 - کد خبر: 85292 نسخه چاپی

نصر: مقامات غربی به‌طور فزاینده‌ای از این بیم دارند که اوکراین تنها یک پنجره باریک برای آماده‌سازی خود برای دفع حمله پیش‌بینی‌شده روسیه در بهار دارد و به همین دلیل، به سرعت در حال حرکت هستند تا سلاح‌های پیچیده‌ای را به اوکراینی‌ها بدهند که قبلا از ارسال آنها از ترس تحریک مسکو خودداری کرده بودند.

به گزارش نصر، «لارا جیکز» و «استیون ارلنگر» در گزارش ۱۲ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشتند، طی چند هفته گذشته، موانع یکی پس از دیگری از بین رفته‌اند و این مساله با توافق ایالات متحده در اواخر دسامبر برای ارسال یک سیستم دفاع هوایی پاتریوت آغاز شد.
به دنبال آن، هفته گذشته آلمان تعهدی مبنی بر تهیه یک توپخانه موشک پاتریوت داد و در طی چند ساعت، فرانسه، آلمان و ایالات متحده هرکدام قول دادند برای اولین‌بار خودروهای زرهی جنگی را به میدان‌های نبرد اوکراین بفرستند. اکنون به نظر می‌رسد که تانک‌های مدرن غربی به فهرست رو به گسترش تسلیحات قدرتمندی که برای اوکراین ارسال می‌شوند، اضافه شوند؛ زیرا ایالات متحده و متحدانش ریسک بیشتری را برای دفاع از اوکراین می‌پذیرند؛ به‌ویژه که ارتش این کشور پیشرفت‌های غیرمنتظره‌ای داشته و در برابر حملات کم رمق مقاومت کرده است.
درحالی‌که اوکراین از زمان شروع جنگ درخواست تانک های پیشرفته را داشت، فشار برای تحقق این درخواست‌ها در این هفته سرعت بیشتری گرفت؛ زیرا دولت های بریتانیا و لهستان علنا خواستار تغییر موضع ائتلاف غرب شدند. بریتانیایی‌ها اعلام کردند که در آستانه موافقت با ارسال تعداد کمی تانک هستند و دولت لهستان هم گفت که با خوشحالی برخی از تانک‌های خود را که ساخت آلمان هستند ارسال خواهد کرد (اگرچه برلین باید اجازه این کار را بدهد). اوکراین امیدوار است که افزایش فشار، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان را متقاعد کند تا مجوز صادرات تانک‌های ساخت آلمان به اوکراین را در زرادخانه سایر متحدان ناتو صادر کند. این تانک‌ها که لئوپارد۲ نامیده می‌شوند، از مورد علاقه‌ترین تانک‌های مد نظر کی‌یف هستند و کارشناسان می‌گویند که در تعداد قابل توجهی، توانایی اوکراین برای عقب راندن نیروهای روسی را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنج‌شنبه به تلویزیون دولتی لهستان (TVP Info) گفت: «همیشه کسی باید الگو قرار گیرد.» سخنگوی وزارت دفاع آلمان گفت که هیچ تصمیمی از سوی دولت شولتز (سوسیال دموکرات) گرفته نشده است. اما شرکای ائتلافی او (یعنی «سبزها» و «دموکرات‌های آزاد») از ارسال تانک‌ها حمایت می‌کنند و روز پنج‌شنبه، یکی از وزیران ارشد فشارها را افزایش داد. «رابرت هابک»، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان از حزب سبزها در برلین گفت: «بین تصمیم‌گیری برای خود و جلوگیری از تصمیم‌گیری دیگران تفاوت وجود دارد.»
در اوکراین، مقامات می‌گویند که خودروهای زرهی نقش کلیدی در نبردها برای کنترل شهرها و مناطق مورد مناقشه در استان‌های شرقی هم مرز با روسیه خواهند داشت. ژنرال والری زالوژنی، ارشدترین فرمانده نظامی اوکراین گفته است که برای ایجاد تغییر به ۳۰۰تانک غربی و حدود ۶۰۰خودروی جنگی زرهی غربی نیاز دارد. احساس فوریت برای ارسال تسلیحات قدرتمندتر تا حدی منعکس‌کننده بن‌بست تلخ در میدان نبرد در شرق اوکراین است؛ جایی که روس‌ها برای ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا شهر باخموت و مناطق اطراف آن را تصرف کنند که تلفات زیادی متحمل شدند؛ اما پیشرفت کمی به‌دست آوردند. در هفته گذشته، نبردها به‌ویژه در شهر مجاور سولدار خشونت‌بار بوده است، واحد به واحد و خانه به خانه، با ادعاهای متناقض درباره کنترل شهر.
 «ایوان نچپورنکو» هم در گزارش دیگری در ۱۲ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشت، ژنرال «والری وی.گراسیموف» که به‌عنوان رئیس جدید برنامه‌های جنگی مسکو در اوکراین منصوب شده، عالی‌ترین افسر نظامی روسیه است. او اغلب به‌عنوان رئیس واقعی ارتش روسیه توصیف شده است. ژنرال گراسیموف جایگزین ژنرال سرگئی سوروویکین می‌شود که تنها سه ماه در این سمت بود و پیش از این ریاست نیروهای روسیه در سوریه را بر عهده داشت. برخی تحلیلگران می‌گویند که این اقدام نشان می‌دهد که کرملین به دنبال آسان‌تر کردن فرآیند تصمیم‌گیری با توجه به تلاش‌های جنگی است.
کرملین رهبری می‌خواهد که آماده اجرای تصمیمات مستقیم از بالا باشد. وزارت دفاع روسیه در بیانیه روز چهارشنبه خود که انتصاب ژنرال گراسیموف را اعلام کرد، به یک کارزار دوباره اشاره کرد و این تصمیم را با «افزایش مقیاس» تلاش جنگی روسیه در اوکراین گره زد. در این بیانیه همچنین به لزوم «سازماندهی تعامل نزدیک‌تر» بین تشکیلات مختلف نیروها و افزایش «اثربخشی مدیریت نیروها» اشاره شده است.
این انتصاب همچنین به‌عنوان تلاشی برای کنترل «یوگنی پریگوژین» تلقی می‌شود که مزدوران گروهش «واگنر» علنا از ژنرال گراسیموف انتقاد کرده‌اند.
احتمال دارد ژنرال گراسیموف در مقابل سرگئی شویگو قرار گیرد که به‌عنوان وزیر دفاع مسوول ارتش روسیه است؛ اما هرگز خود در ارتش خدمت نکرده و اما گراسیموف یکی از سربازان قدیمی ارتش است.
انتهای پیام/
تسلیحات پیشرفته در راه اوکراین روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار