تحرک بازارهای جهانی با مهار رشد قیمت‌ها در اقتصاد آمریکا/

تورم با بهره مات شد

1401/10/24 - 10:19 - کد خبر: 85291 نسخه چاپی

نصر: نرخ تورم آمریکا در پایان سال۲۰۲۲، ششمین کاهش را ثبت کرد و در ماه دسامبر به ۵/ ۶درصد رسید.

به گزارش نصر، نکته قابل توجه اینکه نرخ تورم هسته (تورم بدون گروه‌های نوسان‌ساز) نیز در این ماه کاهشی بوده و به رقم ۷/ ۵درصد رسیده است.
پس از افزایش نرخ تورم در آمریکا، سیاستگذاران پولی این کشور نرخ بهره را در مقاطع مختلف زمانی افزایش دادند و نرخ سیاستی از زیر یک‌درصد تا سطح بالای ۴درصد افزایش یافت.
این رویکرد انقباضی، اثر خود را در مهار قیمت‌ها گذاشت، به‌رغم اینکه برخی اقتصاددانان معتقد بودند که امکان دارد بهره‌گیری از سیاست پولی، به زودی نتواند نرخ تورم را کاهش دهد.
 

بانک مرکزی آمریکا در ماه‌های اخیر تاکید کرده که اولویت اصلی اقتصاد، مهار تورم است. حال در شرایطی که آمارها نشان می‌دهد حرکت تورم در مسیر کاهشی تداوم داشته است و احتمالا از شدت سیاست‌های انقباضی کاسته می‌شود، شرایط برای رشد بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری و در امتداد آن حرکت بخش واقعی اقتصاد فراهم خواهد شد.
آخرین گزارش اداره آمار کار در سال 2022، از نزول تورم به زیر 7درصد و خشنودی سرمایه‌گذاران و سیاستگذاران این منطقه حکایت دارد.
طبق این گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه اخیر از 1/ 7 درصد در ماه نوامبر به سطح 5/ 6 درصد تنزل یافت. این امر که در نتیجه کاهش هزینه‌های انرژی و مواد غذایی صورت گرفته است، دلار جهانی را با افت 1/ 1 واحدی رو‌به‌رو کرد و آن را در کف 8 ماهه قرار داد. بنابراین این شاخص در ساعت 14 به وقت تهران توانست رقم 9/ 101 واحد را به ثبت رساند.
چرا شاخص دلار در پی کاهش تورم افت کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هرچند روند نزولی تورم رضایتمندی سیاستگذاران و خانوارها را به دنبال داشت، اما داده‌های تورمی به آنها این سیگنال را می‌دهد که سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهند. از این رو شاخص ارز آمریکا که در نتیجه سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو تقویت شده‌بود، در مسیر نزولی قرار می‌گیرد و قدرت خود را از دست خواهد داد.
اما در مقابل این امر، طلا و بازار رمزارزها که بر خلاف روند شاخص دلار حرکت می‌کنند، در حال صعود به کانال‌های قیمتی جدید هستند. بر این اساس طلا حمایت کانال 1900 دلار را کسب کرد و روز گذشته رقم 1904 دلار را به ثبت رساند. بازار رمزارزها از جمله بیت‌کوین نیز با صعود از کانال 16 هزار دلاری در حوالی کانال 19 هزار دلاری در حال نوسان است. همچنین اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال مهم در سطح جهان با رشد 8/ 3واحد درصدی به کانال 1400 دلار صعود کرد. در نتیجه این رمزارز در ساعت مذکور قیمت 1414 را در بازار کریپتو به ثبت رساند.

اولویت اصلی سیاستگذار؛ مهار تورم
بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی آمریکا توانست با بهره گیری از سیاست پولی در زمان مناسب، از افزایش نرخ تورم جلوگیری کند. اگر چه بسیاری نیز تاکید می‌کردند، بانک مرکزی‌ آمریکا با تاخیر سیاست‌های انقباضی را آغاز کرد؛ اما در نهایت فدرال‌رزرو توانست با افزایش نرخ بهره مچ تورم را بخواباند. به گزارش رویترز، سیاستگذاران فدرال‌رزرو در روز پنج‌شنبه از ادامه روند کاهشی نرخ تورم دسامبر ابراز رضایت کردند. این موضوع راه برای افزایش نرخ ملایم‌تر در جلسات آینده فدرال رزو را فراهم کرده است. البته پیش از این نیز بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده بود تا حصول تورم هدف در آمریکا یعنی نرخ 2درصد سیاست‌های انقباضی ادامه خواهد یافت. اما روند کاهشی نرخ تورم در پایان2022 باعث می‌شود که احتمالا این روند افزایش نرخ بهره کمی ملایم‌تر از قبل ادامه داده شود. بنابراین در سال2023 یک حیاط خلوت برای جولان بازارها ایجاد شده است.
به همین دلیل شاخص جهانی دلار نزولی شد و بازارهای سهام دنیا، رمزارزها و طلای جهانی توانستند یک روند افزایشی به خود بگیرند. پیش از این نیز مسوولان بانک مرکزی اعلام کرده بودند که مهار تورم برای اقتصاد آمریکا اولویت اصلی است؛ هرچند که ممکن است این رویه باعث کسادی بازار سهام، کاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری شود. اما نکته قابل توجه این است که آمارهای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی نیز در ماه‌های اخیر امیدوارکننده بوده و به نظر می‌رسد که در سایه مهار تورم، به مرور اقتصاد و بازارها نیز در مسیر رونق قدم خواهند گذاشت. بنابراین درس سیاستگذاران پولی که مهار تورم باید اولویت قرار گیرد و پس از آن می‌توان شرایط را برای رونق اقتصادی فراهم کرد، می‌تواند مورد توجه کارشناسان قرار گیرد.
اولین صرافی بدون احراز هویت ، فرصت ثبت نام محدود
ثبت نام فوری
تبلیغ
اثر تورمی آمریکا
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار کار در ایالات‌متحده، تورم کل در این منطقه در ماه اخیر با افت 6/ 0 واحد درصدی از 1/ 7 درصد در ماه نوامبر به 5/ 6 درصد در ماه دسامبر رسید. طبق این گزارش تورم برای ششمین ماه متوالی در سال 2022 روند نزولی به خود گرفت و از بالاترین سطح تورم در سال مذکور 1/ 9 درصد در ماه ژوئن به 5/ 6 درصد در آخرین ماه سال گذشته رسید. بر این اساس نوسانات هزینه‌ها در بخش کالا و خدمات آمریکا در ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفت. طبق بررسی‌های به‌عمل آمده در حوزه اقتصادی این منطقه، هزینه انرژی و مواد خوراکی در ماه گذشته با افت بسیاری همراه بوده است و دو محرک اصلی روند کاهشی تورم را ادامه دادند.
بر این اساس هزینه‌های انرژی از 1/ 13 درصد در ماه نوامبر به 3/ 7 درصد در ماه دسامبر رسید. این امر را می‌توان ناشی از کاهش 5/ 1 درصدی هزینه‌های بنزین دانست. در این میان مواد غذایی نیز از 6/ 10 درصد در ماه گذشته به 4/ 10 درصد در ماه اخیر رسید. اما هزینه مسکن شاهد افزایش 4/ 0 واحد درصدی بود و از 1/ 7 درصد در ماه گذشته به 5/ 7 درصد رسید. البته نباید از تورم هسته که شاهد افت 3/ 0 واحد درصدی در ماه اخیر بوده است، غافل شد. تورم هسته از 6 درصد در ماه نوامبر به 7/ 5 درصد در آخرین ماه سال 2022 رسید. آمارها حاکی از آن است که روند کاهشی تورم در نهایت بر دلار جهانی اثر گذار بود.

دلار جهانی در کف 8 ماهه
با توجه به روند نزولی تورم، شاخص دلار در مسیر نزولی قرار گرفت؛ زیرا روند کاهشی داده‌های تورمی از سوی اداره آمار به سیاستگذاران فدرال رزرو این سیگنال را می‌دهد که سیاست‌های پولی فدرال رزرو در حال اثر‌گذاری بر شاخص قیمت مصرف‌کننده است و آن را برای ششمین ماه متوالی با روند نزولی مواجه کرد.
این امر برای شاخص دلار خبر مطلوبی نبود؛ زیرا این امر سبب خواهد شد تا کمیته بازار باز فدرال رزرو در ماه‌های آتی از سرعت افزایش نرخ بهره بکاهد یا افزایش آن را متوقف کند. در نتیجه شاخص دلار که در ازای افزایش نرخ بهره تقویت می‌شد، قدرت خود را از دست بدهد.
پیش‌بینی‌های مذکور ترس دلار جهانی در روز‌های اخیر را به همراه داشت و سبب شد شاخص دلار با افت 1/ 1 واحدی به کانال 101 واحدی افول کند و به پایین‌ترین سطح خود در 8ماه گذشته برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که دلار جهانی در روزهای آتی به زیر 100واحد نیز سقوط کرده و دو رقمی خواهد شد. در مقابل، بازارهای جهانی از جمله طلا و بازارهای پرریسک که رابطه معکوسی با روند شاخص دلار دارند، در مسیر صعودی قرار گرفتند.

دیدار دوباره طلا با کانال 1900 دلاری
با توجه به عوامل مذکور در خصوص رشد بازارهای جهانی، روند قیمتی طلا در واکنش به سقوط شاخص دلار مورد بررسی قرار گرفت. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که طلا در آغاز سال 2023 روند رو به رشدی را طی کرده و اکنون نیز در پی افت شاخص دلار در واکنش به روند نزولی تورم، به کانال 1900 دلاری راه پیدا کرده است. این فلز درخشان در ساعت 14 به وقت تهران توانست قیمت 1904 دلار را در بازار به ثبت برساند.
برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با تداوم بازارها و عملکرد سیاستگذاران مطابق با پیش‌بینی‌ها طلا کانال 2هزار دلاری را نیز مشاهده خواهد کرد. علاوه بر بازار طلا، بازار رمزارزها نیز واکنش مثبتی از خود در برابر افت دلار جهانی نشان دادند.

مسیر سبز رمزارزها
وضعیت بازار کریپتو حاکی از آن است که با توجه به عوامل مذکور در نتیجه کاهش شاخص دلار، بیت‌کوین از کانال 16 هزار دلاری در روزهای گذشته به کانال 18 هزار دلاری راه یافته است و در حوالی کانال 19 هزار دلاری در حال نوسان است. پس از آن، اتریوم نیز به عنوان دومین دارایی مهم در بازار کریپتو، حمایت کانال 1400 دلاری را به دست آورد و در ساعت مذکور قیمت 1414 دلار را به ثبت رساند. بر این اساس ارزش بازار کریپتو با رشد 2/ 4 درصدی رو‌به‌رو شد و از 832 میلیارد دلار در روزهای گذشته به 862 میلیارد دلار رسید.

فائزه پوزش
انتهای پیام/
تورم با بهره مات شد روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار