صفر تا صد طرح دوستدار محیط زیست از زبان مبتکر آن؛

درخواست چند کلانشهر از شهرداری تبریز برای استفاده از سیستم محلول‌ پاشی

1401/10/19 - 15:44 - کد خبر: 84991 نسخه چاپی

نصر: مبتکر طرح محلول پاشی میزان فلز سنگین در محلول های تولید شهرداری تبریز را کمتر از یک در میلیارد اعلام کرد و گفت: چند کلانشهر متقاضی استفاده از محلول تولیدی شهرداری تبریز هستند.

به گزارش نصر، ذاکر حمیدی امروز در گفت وگویی با بیان اینکه محلول مورد پاشش توسط شهرداری تبریز هیچ آسیبی به محیط زیست و سلامتی انسان ها وارد نمی کند، اظهار کرد: اقدام شهرداری تبریز در تهیه و پاشش محلول و جایگزینی آن به جای نمک پاشی، برای نخستین بار در سطح کشور و آسیا انجام می شود که افتخاری بزرگ برای شهر تبریز است.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب کاهش هزینه های جاری شهرداری تبریز می شود، تامین مواد اولیه محلول را از محل مواد دورریز برخی صنایع عنوان کرد و افزود: آزمایش های لازم در خصوص مواد اولیه محلول انجام و تائیدیه های آن اخذ شده است.
حمیدی هزینه نمک پاشی که پیش از این انجام می شد را برابر با ۱۵ هزار تومان در هر کیلو کلرید سدیم اعلام کرد و گفت: محلول تهیه شده در شهرداری تبریز جهت پاشش تفاوت قیمت زیادی با نمک دارد و بسیار ارزان تر است.
وی با بیان اینکه سیستم تولید محلول تمام اتوماتیک است و به نیروی انسانی و هزینه زیاد نیاز ندارد، به مقدار و زمان تولید محلول در این دستگاه ها اشاره کرد و افزود: هر دستگاه محلول ساز می تواند ۱۰ متر مکعب محلول را در عرض ۱۵ دقیقه تولید کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به تولید صفر تا صد قطعات دستگاه محلول‌ساز در شهر تبریز، اظهار کرد: در سیستم نمک پاشی، وجود فلز سنگین موجب ضرر و زیان به محیط زیست، انسان ها، آسفالت معابر، لاستیک ها و رینک های خودروها، آب های سطحی و زیرزمینی و غیره می شد.
وی با بیان اینکه در آنالیز سه پاشش اخیر محلول، میزان فلز سنگین حتی به اندازه یک در میلیارد هم نبوده، یادآور شد: در محلول پاشی هیچ خوردگی در لاستیک و رینک خودروها و هیچ وسیله فلزی ایجاد نمی شود.
حمیدی سیستم محلول پاش را مختص شهر تبریز و ثبت شده به نام شهرداری تبریز اعلام کرد و از چند کلانشهر به عنوان متقاضی استفاده از این محلول نام برد و گفت: این سیستم در آمریکا و شهر نیویورک استفاده می شود و در ایران و آسیا فقط در شهر تبریز مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با تبریک این دستاورد دانش بنیان به مردم تبریز، جرات و همت شهردار تبریز در جایگزینی این سیستم بجای نمک پاشی را ستود و افزود: با همراهی مردم، می توان بهترین نتیجه را از اجرای طرح محلول پاشی اخذ کرد.
این استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه سال گذشته فقط در یک مرحله نمک پاشی، شش هزار تن نمک استفاده شده بود، حذف نمک در دوره فعلی و جایگزینی محلول پاشی را اقدامی ماندگار از سوی شهرداری تبریز قلمداد کرد.
حمیدی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم در خصوص مزیت های محلول پاشی، اجرای این طرح را به نفع شهروندان دانست.
انتهای پیام/
درخواست چند کلانشهر از شهرداری تبریز برای استفاده از سیستم محلول‌ پاشی منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار