شاخص بازارهای سکه، دلار و سهام در اولین روز هفته کاهش چشمگیر را به ثبت رساند/

جامه سرخ بر تن بازارها

1401/10/11 - 09:39 - کد خبر: 84426 نسخه چاپی

نصر: در روز نخست هفته جاری، شاخص بازارهای سهام، ارز و سکه کاهشی ثبت شد، تا جامه قرمز بر تن همه بازارها پوشانده شود. ردپای اصلی افت همزمان سه بازار را می‌توان در تغییر جو قیمتی دلار دانست.

به گزارش نصر، رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره سیاست‌های ارزی این نهاد تاکید کرد که سیاستگذار حتما در بازار ارز مداخله خواهد کرد. همزمان، او نرخ‌های بالا را برای بازار غیرواقعی خواند. این موضع رئیس کل باعث شد که برخی نگران عرضه قدرتمند در روزهای آینده شوند و سعی در خروج از معاملات ارزی کنند. هرچند برخی معامله‌گران این نوسان کاهشی را زودگذر دانستند.


 
همزمان با کاهش نرخ دلار، نرخ سکه نیز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی تنها از دلار تاثیر گرفت و کاهش یافت. در همین راستا بازار سهام در روز شنبه همراه با سایر بازارها قرمز رنگ شد. در این روز شاخص کل بورس با عقبگرد ۴۵/ ۳درصدی افتی قابل توجه را به ثبت رساند. نکته قابل توجه بازار سهام در خروج قابل توجه پول حقیقی به میزان ۷۴۱میلیارد تومان بوده است.
چراغ تابلو‌های بازار در نخستین روز کاری هفته دوم زمستان قرمز بود. بررسی‌های به عمل آمده از معاملات بازار ارز و سکه تهران حاکی از آن است که جو فروش در بازار شیوع پیدا کرده و فعالان در حال تخلیه دارایی‌های ارزی خود هستند.
پس از تغییر سکاندار نهاد بازار‌ساز کشور و روی کار آمدن محمدرضا فرزین و تغییر برخی سیاست‌های ارزی، روند افزایشی معاملات بازار تهران شکسته و نرخ‌ها تعدیل شد. کارشناسان بر این باورند که حذف دامنه نوسان ارز توافقی و در نتیجه آن کاهش شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار توانست از حجم تقاضا‌های کاذب در بازار بکاهد و روند افزایشی نرخ ارز را بشکند. در ادامه رئیس کل جدید بانک مرکزی کشور در تازه‌ترین اظهارنظر خود از دخالت مستقیم نهاد بازار‌ساز در معاملات ارزی سخن گفت و دلار 44هزار تومانی را نرخ غیر واقعی خواند. کارشناسان رویکرد فرزین نسبت به معاملات ارزی را عامل پررنگ شدن سطح انتظارات کاهشی در بازار دانسته و بر این باورند که فعالان بازار با هدف جلوگیری از ضرر و زیان در روند‌های کاهشی اقدام به عملیات تخلیه می‌کنند. البته گروهی نیز جو کاهشی را موقتی تلقی کردند.
در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات غیررسمی روز گذشته با کاهش چشمگیر 2 هزار و 620 تومانی نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به سطوح قیمتی نیمه دوم کانال 40هزار تومانی رسید. قیمت هر قطعه سکه طلا نیز در معاملات روز شنبه افت چشمگیری را تجربه کرد و با حدود 3 میلیون تومان کاهش نسبت به ارقام پیشین به سطوح قیمتی انتهای کانال 19میلیون تومانی رسید.

ترس بازار از مداخله رئیس
دیروز شنبه 10 مهر ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار تهران کاهشی بود. پس از افزایش نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات رسمی و عدم همراهی دلار توافقی با روند مذکور، حجم تقاضا برای خرید ارز رسمی و فروش آن در معاملات غیر‌رسمی افزایش یافت. این تقاضای کاذب مجددا تبدیل به موتور محرک افزایش نرخ ارز شد و قیمت نقدی هر برگ اسکناس آمریکایی در روز‌های پایانی هفته گذشته به قله تاریخی خود در کانال قیمتی 43 هزار تومانی رسید. اما در روز پنج‌شنبه و با حذف دامنه نوسان نرخ ارز توافقی شکاف میان ارقام رسمی و غیر‌رسمی بازار شروع به کاهش کرد و نرخ ارز در معاملات فردایی عصر روز پنج‌شنبه کاهشی شد.
روند کاهشی جدید در نخستین روز کاری هفته شدت بیشتری گرفت و نرخ شاخص ارزی در معاملات غیررسمی به کانال 40 هزار تومانی رسید. به عقیده برخی از کارشناسان ارزی بازار تهران، سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز در تقویت روند کاهشی بازار‌ها بی‌تاثیر نبوده است. محمدرضا فرزین در نخستین اظهارنظر‌های خود درباره بازار ارز گفت: رقم ۴۴ هزار تومان نرخ ارز کشور نیست؛ حتما در بازار آزاد دخالت می‌کنیم. این نرخی که الان در بازار هست نرخ تعریفی است که ناشی از انتظارات است. حتما مدیریت می‌کنیم تا نرخ دلار رو به پایین شود. فرزین همچنین در زمینه‌ سازو‌کار جدید معاملات حواله نیما گفت: سیاست کلی این بانک تامین نیازهای ارزی کشور با نرخ 28هزار و 500 تومان است.
اکنون‌(جمعه 9 دی) در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۹ هزار تومان است، از فردا با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد. روزانه تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما معامله می‌شود. در هفته آتی عرضه افزایش پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تمامی نیازها را تامین کنیم. کارشناسان بر این باورند که تغییر بنیادی در ساختار مدیریتی بانک مرکزی نشانگر افزایش توجه دولت به بازار است و در نتیجه احتمال وقوع روند‌های کاهشی ناشی از افزایش تزریق دلاری به بازار افزایش یافته است. در نتیجه عده‌ای از فعالان بازار تهران با هدف جلوگیری از ضرر و زیان اقدام به تخلیه دارایی‌های ارزی خود کرده و نقش فروشنده را بازی می‌کنند.

دومینوی ریزش دلار به سکه
روز گذشته روند معاملات بازار سکه نیز دچار نوسانات کاهشی چشمگیری شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار تهران، قیمت هر قطعه از این کالای سرمایه‌ای برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه (ضریب ثابت) در نتیجه نوسان قیمت دلار و اونس جهانی طلا تاثیر قابل توجهی بر نرخ سکه طلا در بازار تهران دارد. روز گذشته نیز با کاهش چشمگیر 2 هزار و 620 تومانی نرخ دلار غیر‌رسمی، قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی حدود 2 میلیون و 795 هزار تومان کاهش داشت و به رقم 19 میلیون و 900 هزار تومان رسید.
روند کاهشی مذکور تنها مختص به سکه طرح جدید نبود و دیگر قطع‌های سکه نیز در روز گذشته دچار افت قیمت شدند. در همین راستا قیمت هر قطعه نیم و ربع سکه به ترتیب با یک میلیون و 600 هزار و یک میلیون و 100 هزار تومان افت قیمت در کانال‌های 11 و 8 میلیون تومانی معامله شدند. گفتنی است که نرخ حباب سکه ضرب امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را نشان می‌دهد نیز روز گذشته در بازه قیمتی یک میلیون و 900 هزار تومانی محاسبه شد که همین امر می‌تواند نشانگر کاهش حجم تقاضا برای فلز زرد در بازار باشد.
انتهای پیام/
جامه سرخ بر تن بازارها روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار