معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز مطرح کرد؛

پاسخ به شائبه هایی پیرامون مترو تبریز / ناوگان تاکسیرانی تبریز نو می شود

1401/09/29 - 17:48 - کد خبر: 83759 نسخه چاپی

نصر: معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز گفت: تمامی پروژه ها در فاز سه خط یک مورد تایید و طی پروسه و آیین نامه های لازم صورت می گیرد. 

به گزارش نصر، سلسله نشست های گفتگو با مدیران شهری شهرداری کلانشهر تبریز در چهارمین جلسه خود با حضور معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز برگزار شد. 
"یعقوب وحید کیا" در ابتدای جلسه به مباحث بودجه این سازمان ها پرداخت و به همت مجموعه مدیران شهری در رابطه با حمل و نقل عمومی در تبریز اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه حمل و نقل و ترافیک جز دغدغه های اصلی مدیریت شهری است، 50 درصد بودجه شهرداری تبریز مربوط به حوزه حمل و نقل است.
وی در ادامه به میزان تحقق بودجه سال جاری پرداخت و گفت: در شش ماهه اول سال تحقق بودجه ما بیشتر از 100 درصد بوده است. 
وحید کیا در ارتباط با زمان بهره برداری پروژه ها گفت: طبق روز شماری که در ایستگاه های مترو نصب شده است و تاکنون به موقع تمام کرده ایم، امیدواریم ایستگاه های بعدی نیز به موقع افتتاح شوند. 
وی در خصوص فرسودگی ناوگان اتوبوس رانی گفت: در 7 سال گذشته هم دولت و هم در شهر ما غفلت هایی در رابطه با نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شده است، البته این تنها مربوط به تبریز نیست، کلانشهر های دیگر نیز وضعیتشان خوب نیست. 
وحیدکیا با اشاره به فرسودگی ناوگان تاکسیرانی گفت : در رابطه با تاکسیرانی تنها خودرویی که توانست استاندارد ها را پاس کند خودروی سمند سورن است که مراحل ثبت نام را آغاز کرده ایم، خودرو هایی
 که مدل آن ها زیر 83 است ثبت نام می شوند، جمعا 3200 دستگاه مجوز برای نوسازی تاکسی های شهری گرفته ایم و برای نوسازی کامل به 6 هزار دستگاه نیاز داریم. 
 معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز در ادامه به تسهیلات ارائه شده برای تاکسیرانان گفت: 120 میلیون وام کم بهره برای رانندگان تاکسی مصوب کرده ایم و ثبت نام خودرو های جدید از دیروز آغاز شده است. 
وی اضافه کرد: در رابطه با اتوبوس، مجموعا توانسته ایم 19 دستگاه تحویل بگیریم و بطور کامل خدمات دربستی را تعطیل کردیم و اکنون هیچ خدماتی برای پتروشیمی و پالایشگاه نداریم، 52 دستگاه اتوبوس در اختیار آن ها بود که اکنون به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز آمده اند. 
وحیدکیا خبر داد: خریداری 30 دستگاه اتوبوس بر عهده پتروشیمی طی قرارداد انجام شد که در اختیار شهرداری قرار می گیرد. 
مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی گفت: در رابطه با ناوگان مترو 12 قطار داریم که اکنون در حال ارائه خدمات دهی هستند و باید به تامین قطعات این قطار ها اقدام کنیم چرا که در حال مستهلک شدن هستند، با محدودیت هایی در مترو مواجهیم و در حال رفع آن ها هستیم. 
وی خبر داد: هد وی سر فاصله زماني (Headway) مترو در تبریز 15 دقیقه است. 
وحیدکیا ادامه داد: پروژه خط 2 مترو به عهده قرارگاه خاتم است که 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز در رابطه با زمان بهره برداری فاز یک خط دو گفت: امیدواریم تا پایان 1403 چهار ایستگاه به بهره برداری برسانیم و این طبق پیش بینی نزدیک به 5 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد. 
وحیدکیا با تاکید بر اینکه هدفمان ایجاد یک حمل و نقل ترکیبی است، گفت: باتوجه به اینکه ساخت مترو هزینه بر است، مترو جز اولویت ها و بودجه شهرداری تبریز است. 
وی در پاسخ به تعداد مینی بوس های شهرداری گفت: 20 مینی بوس در شهرداری وجود دارد که در مرزداران و منطقه 10 فعال هستند و استفاده می شود. 
معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز در ادامه به مسیر های دوچرخه سواری اشاره کرد و گفت: مسیر های دوچرخه سواری در تبریز با توجه به توپوگرافی های موجود با محدودیت هایی مواجه است، در این رابطه مسیر مهرانرود با رمپ های ایمن تکمیل خواهد شد، رینک کامل در پارک های ائل گلی و ارم موجود است. 
وی سپس به خبر سرقت تجهیزات مترو پرداخت و توضیح داد: سرقت نه تنها در مترو بلکه در سطح شهر تبریز در تجهیزات شهرداری صورت می‌گیرد، اینکه خبر سرقت ها را بلافاصله اعلام نمی‌کنیم به توصیه دستگاه های انتظامی است، تا بتوانند در خصوص کشف جرم و سارقین کمک کنند، این سرقت ها هزینه ای برای سازمان ندارد چرا که از پیمانکار هنوز تحویل نگرفته ایم علی رغم آن پیگیر سرقت ها هستیم، تاکنون نزدیک به 430 میلیون سرقت کابل شده است. 
وحیدکیا در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با اظهارات "روح اله دهقان نژاد" درباره افتتاح غیرقانونی فاز سه خط یک متروی تبریز گفت: در رابطه با اینکه مجوز بهره‌برداری غیرقانونی است خیر چنین حرفی وجود ندارد آقای دهقان‌نژاد آمدند و برای ایشان نیز توضیح داده شد، تمامی پروژه ها در فاز سه خط یک مورد تایید و طی پروسه و آیین نامه های لازم صورت می گیرد. 
وی تاکید کرد: در هر منطقه پیاده راه برای سال آینده در برنامه داریم، یک نمونه در منطقه 5 حد فاصل میدان ارغوان و اطلس اجرا شده است. 
وی افزود: در رابطه با پیاده راه جمهوری در مرکز شهر، قرار شده پیاده رو ها تعریض شده و از ورود خودرو های شخصی جلوگیری شود، این مسیر برای اتوبوس و تاکسی مجاز خواهد بود. 
وحید کیا گفت: در خصوص کریدور قطار شهری شمال و جنوب مطالعات آن 20 سال گذشته آغاز شده است، به دنبال اورهال کردن TBM های مترو هستیم.
وی در رابطه با آمار مرگ و میر تصادفات برون شهری گفت: 111 نفر در سال گذشته در تصادفات درون شهری تبریز سال گذشته فوت کرده اند
این آمار نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته است، بیش از 320 دستگاه دوربین برای تخلفات رانندگی در سطح شهر داریم که این تعداد بیشتر خواهد شد. 
وحیدکیا گفت: در خصوص فعالیت شبانه اتوبوسرانی نیاز به مطالعه است، در شش ماهه دوم باتوجه به سردی هوا شاید آن چنان توجیه نداشته باشد، اما برای شش ماهه اول نیز باید بررسی شود. 
وی در ادامه با اشاره به خبری که در آژانس خبری تحلیلی نصر نیوز درباره معماری ایستگاه های مترو منتشر شده بود، گفت: ایستگاه هایی که افتتاح می‌شود معماری های آن برگرفته از تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی ایجاد شده است و باید بتوانیم هویت فرهنگی و تاریخی و اصالت شهرمان را از این طریق برسانیم. 
معاون حمل و نقل و مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی تبریز ادامه داد: شاید در همه ایستگاه ها چنین امکانی نباشد اما در آینده در ایستگاه‌های دیگر این موارد را رعایت خواهیم کرد. 
وی در پایان در رابطه با موضوع آذرپارک، گفت: در رابطه با پارک حاشیه ای انتقاداتی به آن وارد است، یک سری از مشکلات را حل و یک سری را کنترل و به پیمانکار ابلاغ کرده ایم، اگر پیمانکار به اصلاحات تمکین کند ادامه خواهیم داد و اگر تمکین نکند قطع همکاری خواهیم کرد.
انتهای پیام/
پاسخ به شائبه هایی پیرامون مترو تبریز / ناوگان تاکسیرانی تبریز  نو می شود محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار