دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان؛

۴۵ درصد زندانیان آذربایجان‌شرقی مربوط به معضل مواد مخدر هستند

1401/09/29 - 11:21 - کد خبر: 83698 نسخه چاپی

نصر: دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: ۴۵ درصد زندانیان استان به طور مستقیم و ۶۵ درصد غیرمستقیم مربوط به پدیده مواد مخدر هستند.

به گزارش نصر، امیر رنجبر امروز در گفت و گویی در تبریز با اشاره به رتبه ۲۸ آذربایجان شرقی در حوزه اعتیاد در سطح کشور اظهار داشت: هر چند سرانه اعتیاد بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال استان ۱.۲۲ درصد در مقایسه با میانگین ۵.۴ کشوری است اما این آمار پس از کرونا افزایش یافته و نیازمند اقدامات پیشگیرانه جدی است چرا که ۴۵ درصد زندانیان استان به طور مستقیم و ۶۵ درصد غیرمستقیم مربوط به پدیده مواد مخدر هستند.
وی خاطرنشان کرد: سیاست شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سیاستی متوازن بر اساس کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر است و با توجه به عدم امکان مدیریت بخش عرضه با توجه به ماهیت سازمان یافته و بین‌المللی و ارتزاق گروه‌های تروریستی از این جرم، تلاش اصلی بر روی کاهش تقاضا متمرکز است.

کشف هفت تن نواع مواد مخدر در آذربایجان شرقی
رنجبر از کشف و ضبط هفت تن انواع مواد مخدر در استان  با همکاری دستگاه‌های مرتبط در سال گذشته نیز خبر داد و گفت: این آمار به ویژه در مورد روان گردان ها با توجه به حضور طالبان در افغانستان و تبدیل کارگاه های سنتی به لابراتوارهای تخصصی برای تبدیل مواد مخدر به روان گردان رو به افزایش است و با توجه به قرارگیری کشور ما در مسیر سنتی ترانزیت این مواد، هزینه‌های مادی و معنوی بالایی به کشور و استان تحمیل می‌شود.

۲۰۲ نقطه آسیب‌پذیر و محلات پر خطر در آذربایجان شرقی
وی میانگین سنی اعتیاد در استان را بین ۱۷ تا ۱۶ سال و درصد درگیری دانش آموزان آذربایجان شرقی را ۰.۴۴ درصد اعلام و تصریح کرد: برای جلوگیری از این پدیده ۲۰۲ نقطه آسیب پذیر و محلات پر خطر در استان شناسایی شده که ۵۹۲ مدرسه در آنها واقع هستند و بر این اساس اقدامات مقابله ای و پاکسازی را همزمان با برنامه یاری گران زندگی و تشکیل کانون در همه مدارس به ویژه مدارس محلات پر خطر با هدف پیشگیری از اعتیاد اجرا می کنیم.

یک هزار نوع مواد روان گردان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: هر چند در حال حاضر مواد سنتی بیشترین نوع مصرف را در آذربایجان شرقی دارند اما بیشترین تغییر را به سمت روان گردان ها و مواد پرخطر داریم به گونه ای که اکنون بیش از یک هزار نوع از این مواد روان گردان وجود دارند و این تغییر الگو به دلیل عدم شناخت و اطلاع عمومی از مواد مخدر جدید و روان گردان ها بسیار نگران کننده است.
وی با اشاره به فعالیت مرکز ماده ۱۶ به عنوان مرکز اجباری نگهداری ۴۰۰ معتاد زن استان اظهار داشت: مدت نگهداری افراد در این مرکز سه تا ۶ ماه است و مراکز سلامت محور نیز به مدت یک تا سه ماه مجاز به نگهداری زنان معتاد هستند و با توجه به تصویب ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تکمیل مرکز ماده ۱۶ در سفر ریاست جمهوری به دنبال جذب این اعتبارات هستیم.

 فعالیت ۱۸ مرکز اقامتی معتادان در آذربایجان شرقی
رنجبر از فعالیت ۱۸ مرکز اقامتی معتادان در آذربایجان شرقی نیز خبر داد و گفت: مرکز باغ فرشته در تبریز و مرکز اطهر در شهرستان مراغه دو مرکزی هستند که علاوه بر مرکز ماده ۱۶ هر کدام با ۶۰ نفر ظرفیت نسبت به نگهداری زنان معتاد اقدام می کنند و مراکز دیگری نیز برای کاهش ابن آسیب ها در حال فعالیت هستند.
انتهای پیام/
۴۵ درصد زندانیان آذربایجان‌شرقی مربوط به معضل مواد مخدر هستند منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار