سایه بی مهری بر سر سیلوی تبریز؛

الک آویخته اولین سیلوی ایران بر دیوار فراموشی!

1401/09/29 - 09:12 - کد خبر: 83681 نسخه چاپی

نصر: شنیده ها حکایت از آن دارد که به دلیل متروک ماندن ساختمان تاریخی سیلوی تبریز و نیاز یکی از مجموعه های همسایه به محوطه پارکینگ و توسعه بنا، تصمیم گرفته شده تا در مرحله اول ، محوطه سیلوی تبریز را به این مجموعه واگذار نمایند.

به گزارش نصر، سیلوی گندم تبریز یکی از بناهای عظیم و منحصربه‌فرد ایران است که در دسته‌بندی میراث صنعتی قرار دارد.
“سیلوی تبریز” نمادی از توانمندی مهندسان و صنعتگران آذربایجانی است و به عنوان اولین سیلوی ایران، دوراندیشی مردم منطقه برای نگهداری اصولی و علمی گندم را به رخ می کشد. سیلوی تبریز با قدمتی نزدیک به ۸۰ سال اکنون به حال خود رها شده و نیازمند توجه جدی مسئولان سیاسی و فرهنگی استان است.
ساختمان ساده تخلیه گندم، ظرافت و پیچیدگی خاصی دارد و به کارگیری چوب در آن هنرمندانه بوده است. از طرف دیگر پلکان فلزی بالای اتاق ژنراتور صنعت و هنر فلزکاری ۸۰ سال پیش را نشان می دهد.
از این سازه بزرگ که به‌عنوان نخستین سیلوی گندم ایران پس از پایان جنگ جهانی اول یاد می‌شود با طرح آلمانی‌ها ساخته شده و در خیابان راه آهن قرار دارد. با توجه به ارزش ملی و تاریخی، این سازه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

واگذاری سیلو!
شنیده ها حکایت از آن دارد که به دلیل متروک ماندن این ساختمان و نیاز یکی از مجموعه های همسایه به محوطه پارکینگ و توسعه بنا، تصمیم گرفته شده تا در مرحله اول ، محوطه سیلوی تبریز را به این مجموعه واگذار نمایند .
اداره غله هم اکنون در این محدوده فعال است و بارگیری گندم و غله انجام می شود. اخبار دریافت شده حکایت از آن دارد که بیش از ۱۷۰ کارگر در این سیلو همچنان در بخش های مختلف به کار مشغولند. بخش های آزمایشگاه و تحویل بار در آن فعال است و گزارش کارشناسان استانداری نیز این موضوع را تائید می کند.
اما اینکه یک اداره چگونه با وجود سرپا بودن و اشتغال کارگران به اداره و سازمان دیگری واگذار می شود ابهام زیادی در اذهان ایجاد می کند. مخصوصا آنکه مهر میراث فرهنگی و سند تاریخی بر پیشانی آن خورده باشد.
یکی از کارشناسان میراث فرهنگی استان بدون موضع گیری خاص علیه این واگذاری، معتقد است این اثر باید به صورت کامل شامل عرصه و محوطه و زیربنا مورد حفاظت قرار گیرد و اگر بنا بر تغییر کاربری آن باشد به شکل موزه صنعتی و یا در قالب کاربری فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.
یک کارشناس دیگر میراث فرهنگی هم در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: موضوع واگذاری سیلوی تاریخی تبریز با رعایت دو شرط می تواند بهترین تصمیم باشد:
اول: اگر صرفا محوطه متروک و رها شده آن واگذار شده و به عنوان پارکینگ همسطح با خیابان ها، ابنیه و شریان های مجاور مورد استفاده قرار گیرد سبب کاهش ترافیک منطقه و آسایش مراجعه کنندگان خواهد شد که کار شایسته ای است.
دوم: قرارداد واگذاری می توانست ابنیه تاریخی و ساختمان اصلی سیلو را هم در بر بگیرد تا طرف قرارداد مسئولیت نگهداری، مرمت و بازسازی و حتی تغییر کاربری آن از حالت فعلی به یک کاربری ماندگار مانند موزه و مراکز فرهنگی و اقتصادی بر رونق و اعتبار این اثر ثبت شده ملی بیفزایند.
اما متاسفانه به نظر می رسد در خصوص مورد اول در قرار داد این موضوع مسکوت مانده و در مورد دوم نیز، صحبتی از واگذاری ابنیه تاریخی به میان نیامده است و بدین ترتیب ساختمان اصلی سیلو، به همان شکل قبلی و همان متولی اصلی باقی مانده است.
به هر حال در میان انبوه خبرهای این روزها، موضوع واگذاری این اثر تاریخی ( فرقی نمی کند، خودش یا محوطه اش!) به دست فراموشی سپرده شده است. در حالی که انتظار می رود مسئولان استان تصمیمی شایسته و به دور از مصلحت اندیشی های زودگذر بگیرند. در غیر این صورت باید الک این اثر تاریخی را هم باید از دیوار آویخت. مبادا که خشت خشت این اثر، در آسیاب بی توجهی ما خرد و نابود شود.

گزارش از: محمد امین خوش نیت 
انتهای پیام/
 الک آویخته اولین سیلوی ایران بر دیوار فراموشی! نصر

ثبت نظر

نمایش 10 نظر

پاسخ   حسین   سال پیش  

با سلام این خبر کاملا کذب بوده و اصلا صحت ندارد حدود 200 نفر دارن از اینجا امرار معاش می کنن وسالیان سال دارای فعالیت بوده ولی متاسفانه فقط بیمارستان محلاتی بخاطر بزرگ کردن مکان خود تلاش در شایعه این خبرها میکند اگر راست میگوید برد تو فضاهای دیگر احداث بیمارستان کنن مثل شهر جدید سهند که از کمبود بیمارستان در مشکل هستند

پاسخ   خلیل   سال پیش  

باتوجه به برخی از اخبار کاملا دروغ نصر نیوز باطلاع میرسانم که این سیلو از قدیمی ترین سیلو های آذربایجان وحومه استان بوده وثبت ملی کردیده و نزدیک به 200 نفر از این سیلو امرار معاش مینمایند وضمنا جندسالی است بیمارستانی که وابسته به نهادی میباشد که قصد تعطیلی این سیلو رو دارد تا این ثبت ملی و در حال کار رو به ویرانی بکشانندخواهشن هیچوقت برای بالا کشیدن خودتان کسی رو پایین نکشید خدا نظاره گر است.
نفر از ا

پاسخ   کامران   سال پیش  

با سلام . این خبر نصر نیوز کاملا دروغ بوده است سیلوی تبریز ۲۴ ساعته درحال کار کردن است تخلیه و بارگیری انجام میشود و ذخیره سازی گندم کل استان آذربایجان شرقی میباشد . و داری انبار کالا های اساسی مورد نیاز مردم تبریز است و پر است . و حدود ۱۵۰ نفر کارگر و کارمند در حال مشغول به کار میباشد.لطفا شایعه پراکنی نکنید و به کار ۱۵۰ نفر آدم زن بچه دار باعث نشوید .کاملا دروغ بوده و خبر نصر نیوز هیج صحتی ندارد

پاسخ   محمد   سال پیش  

با توجه به گفته ها و گزارش فوق که سیلو تبریز متروکه میباشد کاملا کذب و دروغ محض می باشد در صورتی که محل ذخیره گندم و کالاهای اساسی استان در این مجموعه ذخیره و توزیع می گرددآیا از خود سوال نمیپرسید بیمارستانی که وابسته به نهادی می باشد که میخواهد این مرکز را به تعطیلی بکشاند تا پارکینگ احداث کند در صورتی که در محوطه خود بیمارستان مساحتی بالغ بر ده هزار متر مربع هم اکنون به صورت پارکینگ موجود است و میتوانند با احداث پارکنگ طبقاتی این توجیح غیر منطقی خود را برطرف کنند.
حالا از شما و مسئولان تقاضا داریم نسبت به این موضوع ورود کرده تا گزارش های صحیح و درست از این مجموعه که سیلو به طور کامل فعال میباشد به عموم مردم برسد.
با تشکر

پاسخ   مصطفی   سال پیش  

با توجه به گزارش فوق که سیلو متروکه میباشد کاملا دروغ میباشد و خدا لعنت کند دروغگو را.
تعداد 170نفر کارگر که در این مجموعه فعالیت میکنند این تصرف نامشروع باعث بیکاری خیل زیادی از همشهریان میگردد و چه عواقبی خواهد داشت مسئولیت این امر بر ضمه مسئولان خواهد بود.
حال از شما سوالی دارم اگر وجدانی آگاه دارید این سوال را از مسئولان استان بپرسید سیلوی 120هزار تنی صوفیان را که در سال 1390 فروخته شد به چه مبلغی فروخته شد و آن پول در کجا استفاده گردید با اینکه تجربه خرید و فروش این چنین در صنوات گذشته بوده که همگی آنها خیانت به استان است باز تجربه بر تجربه ی دیگر خواهد شد از مسئولان مربوطه تقاضا میشود به فکر مردم مستضعف استان باشند رسالت شما خدمت به مردم است نه حفظ منافع سرمایه داران.
و من الله التوفیق

پاسخ   عظیم   سال پیش  

تمامی خبر فوق الذکر کذب محض میباشد وگزارش خلاف واقع میباشد چرا که درسیلوی تبریز بالای صدو پنجاه کارگر علاوه بر کارمندان مشغول وفعالیت دارند واصلا متروکه نمیباشد.

پاسخ   حمید   سال پیش  

سلام اخبار مربوط به سیلوی تبریز کاملا اشتباه هست وقتی خبری از مجموعه ای تهیه می کنید بهتر هست با کارکنان اونجا هم مصاحبه کنید و از اون محل هم بازدید کنید. سیلوی تبریز کاملا فعال هست و کل کالای اساسی تنظیم بازار استان از این مجموعه تامین می شود و سیلوی تبریز همیشه در حال بارگیری و توزیع گندم مابین کارخانجات آرد سازی هست و انبارهای واقع در محوطه سیلو با ظرفیت کامل از کالای اساسی در این مقطع بحرانی می باشد که هر لحظه آماده جوابگویی به نیازهای هم استانی های عزیز می باشد و واگذاری این محوطه به هر نهادی اشتباه و در آینده استان را با مشکل تامین گندم و کالای اساسی می نماید. به نظر شما توسعه پارکینگ بیمارستان مهم هست یا تامین کالای اساسی مردم؟

پاسخ   خوش نیت   سال پیش  

سلام و سپاس از نظر شما
در خصوص مصاحبه با مدیران این سیلو متاسفانه به رغم تماس های متعدد کسی جوابگو نبود و از ارائه توضیحات خودداری کردند.
در مورد فعال بودن این سیلو نیز در این گزارش همانگونه که شما خود نیز تائید کرده اید و در متن نوشته شده که 170 کارگر در آنجا مشغولند و این نشان دهنده فعال بودن آن است. بحث ما بیشتر ناظر بر موضوع واگذاری محوطه آن و احتمال تجاوز به حریم تاریخی و میراثی آنجاست که شما هم تائید کرده اید وموضوع واگذاری و تبدیل به پارکینگ را نابخردانه دانسته اید. دقیقا همان موضوعی که گزارش ما بر آن تاکید دارد. حال اعتراض و انتقاد شما در خصوص کذب بودن اخبار منتشر شده چیست؟؟
با این حال اگر اطلاعات تکمیلی تر دارید ارائه فرمائید تا جهت تنویر افکار عمومی منتشر شود.
موفق باشید/
خوش نیت/ نویسنده گزارش

پاسخ   حمید   سال پیش  

و اینکه شما به انبارهای کالای اساسی و آزمایشگاه پژوهشهای غلات شمالغرب کشور و مرکز آموزشهای غلات استان که آموزش به نانواییها و کارخانجات آرد سازی در آن محل انجام می گیرد اشاره نکردید. حتما پیشنهاد می کنم از نزدیک از این مجموعه عظیم بازدید کنید.تشکر

پاسخ   حمید   سال پیش  

سلام وقتتون بخیر اعتراض من فقط به این هست که نوشته اید متروکه مانده و به حال خود رها شده این جمله اصلا همخوانی نداره با وضعیت سیلو
سیلو در حال کار هست و همیشه در حال بروز رسانی و نگهداری کامل انجام می شود
پژوهشیار