سه نماینده مجلس در گفت‌وگویی اعلام کردند‌:

انتقاد‌ ارزی مجلس از دولت

1401/09/24 - 09:05 - کد خبر: 83250 نسخه چاپی

نصر: قیمت دلار روزانه افزایش پیدا می‌کند و این موضوع روز گذشته انتقاد بسیاری از نمایندگان در صحن علنی مجلس را به دنبال داشت.

به گزارش نصر، با افزایش نرخ ارز شاهد کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم هستیم و همین امر مشکلات معیشتی بسیاری را برای مردم به دنبال داشته است. رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از افزایش قیمت دلار در کشور گفت: شاهد بالا رفتن بی‌رویه ارز و طلا هستیم و این نوسانات ارزی به اقتصاد کشور ضربه وارد می‌کند.
از وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس‌جمهور و همه آنهایی که می‌توانند به تثبیت بازار ارز کمک کنند می‌خواهم تا اقدام عملی انجام دهند.

سیاست‌دولت جوابگو نیست
این نماینده مجلس با اشاره به افزایش قیمت کالاهای تولید داخلی، ادامه داد: فروشندگان اعلام می‌کنند به دلیل بالا رفتن نرخ ارز، کالاها افزایش قیمت داشته است.
متاسفانه هیچ نظارتی برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت کالاهایی که تولید داخل است، وجود ندارد. او با انتقاد از سیاست دولت برای کنترل بازار ارز، تاکید کرد: دولت بعد از افزایش قیمت ارز در اقدامی ۳ هزار تومان قیمت ارز را پایین می‌آورد. اما با این اقدامات نمی‌توانیم شاهد تثبیت نرخ ارز باشیم. دولت باید پول ملی را قدرتمند کند. اگر ریال قدرتمند شود مردم به پشتوانه این امر به میدان می‌آیند.
از سوی دیگر بالارفتن ذخایر ارزی و طلا در کشور موجب تقویت پایه پولی می‌شود. سنگدوینی خاطرنشان کرد: وزارت نفت، وزارت صمت، وزارت اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و سازمان برنامه از جمله دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند اقدامی در جهت بهبود بازار ارز انجام دهند. برای مثال وزارت نفت با فروش نفت و صنایع پتروشیمی ارز وارد کشور می‌کند. او اظهار کرد: نباید هر روز نرخ ارز افزایش پیدا کند و باید مجلس و دولت به میدان بیایند و مردم را از سردرگمی که با افزایش نرخ ارز شاهد آن هستیم، نجات دهند.
باید شرایط ورود ارز به کشور را فراهم کنیم. روزی ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین و ۸۰ تا ۹۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف می‌شود. بنزین و گازوئیل را می‌توانیم صادر کنیم و در این راستا نیاز به بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور داریم. این عضو کمیسیون انرژی در پاسخ به اینکه اقدام نظارتی مجلس در بازار پرتلاطم ارز چیست، گفت: نمایندگان مجلس با تذکر، سوال یا استیضاح به مجموعه اقتصادی دولت به دنبال حل مشکلات کشور هستند.
وزرای اقتصادی دولت برای گرفتن رای اعتماد برنامه‌هایی را در مجلس ارائه کردند و نمایندگان مبتنی بر آن برنامه‌ها به وزرا رای دادند. وزرا باید برنامه‌هایی که به مجلس ارائه کردند را اجرا کنند و اگر نمی‌توانند از مجلس کمک بگیرند یا استعفا کنند.

اوضاع تا آخر سال چگونه می‌شود؟
همچنین رجب رحمانی، نماینده تاکستان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگویی، با انتقاد از عملکرد دولت در بازار ارز گفت: دولت باید برای نظارت و کنترل در بازار ارز به صورت جدی وارد شود.
از سوی دیگر در جلساتی که با وزیر اقتصاد و مسوولان اقتصادی کشور داشتیم اعلام شد که بخشی از شرایط کنونی بازار ارز به دلیل خرید ارز از سوی کسانی است که به ارز نیاز ندارند و به دنبال استفاده از این شرایط برای سود هستند. او ادامه داد: بانک مرکزی نظارت‌ها و کنترل‌های لازم را انجام نداده است و دولت می‌تواند بازار ارز را کنترل کند. دولت می‌تواند به صادرکنندگان اجازه واردات ارز را بدهد و بخشی از ارز به عنوان کالاهای وارداتی وارد کشور شود و صادرکنندگان این انگیزه را داشته باشند که می‌توانند ارزشان را در کشور بفروشند.
وقتی عرضه و تقاضا متعادل باشد فروشنده و خریدار راضی است. از سوی دیگر بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در اظهاراتی مغایر با نظر سایر نمایندگان، گفت: خبرهایی که من دارم و آنچه در آینده می‌بینم اوضاع دولت در حوزه دلار خوب است.
فروش نفت و میعانات گازی از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه گذشته است. تصور بر این است که ورود ارز به کشور در پایان سال نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

ارز نیمایی به چه کسی داده شود؟
او ادامه داد: قیمت ارز را ناشی از تفاضل عرضه و تقاضا می‌دانم. باتوجه به اینکه ارز به اندازه کافی داریم دلیلی نمی‌بینیم که قیمت ارز افزایش پیدا کند. این نماینده مجلس در خصوص اینکه مجلس انتقادی نسبت به عملکرد دولت در کنترل بازار ارز ندارد، گفت: کمیسیون‌های اقتصادی مجلس به مساله بازار ارز ورود می‌کنند و دولت پاسخگو است. وزیر اقتصاد هم باید سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی را شرح دهد و پاسخگو باشد.
محبی گفت: یک بخشی از مشکلات بازار ارز به سیاست‌های دولت بستگی دارد. دولت باید ارز نیمایی را به کسانی که نیاز واقعی دارند، بدهد.
انتهای پیام/
انتقاد‌ ارزی مجلس از دولت روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار