وقتی شهرداری تبریز پای کار حقوق شهروندی است:

از نگهداشت علمی شهر تا حذف نمک‌ پاشی/ تبریز تمیز به پیشواز بهار می‌ رود

1401/09/23 - 10:47 - کد خبر: 83166 نسخه چاپی

نصر: تبریز، این روزها و در سایه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های متعدد و متنوع شهرداری، به ویژه در حوزه محیط زیست، خدمات شهری و اجرایی در حال پوست اندازی خدماتی و تحول چشمگیر در حوزه‌های مختلف خدمات رسانی قرار گرفته و این اقدامات، با محوریت معاونت محیط زیست، خدمات شهری و اجرایی شهرداری، مناطق دهگانه و دیگر سازمان‌های دخیل ارائه می‌شود تا عنوان و لقب ماندگار تبریز شهر تمیز ایران ماندگارتر شود.

به گزارش نصر، اجرای طرح های موسوم به نگهداشت شهری با هدف صیانت از ابنیه و زیرساخت های شهری و در کنار آن، تکریم حقوق شهروندی، از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی شهرداری در دوره فعلی به شمار می‌رود که با وجود روتین و ذاتی بودن عمده وظایف و ماموریت های شهرداری در حوزه خدماتی، اجرای آن ها در سال جاری با رویکردهایی جدید در دستور کار قرار گرفته است.
معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز در سال جاری، جدای از آن که با اجرای سه مرحله طرح نگهداشت شهری در ایام بهار، تابستان و پائیز و شاخص هایی عملکردی متنوعی همچون بهسازی و رفع معایب و نواقص پارک ها و بوستان ها، مرمت سرویس های بهداشتی، ساماندهی فضای سبز شهری، چندین مرحله گلکاری و کاشت های بهاره و پائیزه، رنگ آمیزی جداول و نیز آسفالت ریزی معابر و خیابان های سطح شهر، حالا و در آستانه فصل زمستان و بارش احتمالی برف، خود را برای آزمونی جدید و متفاوت نسبت به سال های قبل آماده می کند تا هم در بخش صیانت از محیط زیست و زیرساخت های شهری ورودی مسوولانه داشته باشد و هم اقدامات ماه های اخیر خود در حوزه تکریم شهروندان و حقوق شهروندی را تداوم بخشد.
طرح خدماتی و اجرایی حذف نمک پاشی در فصل زمستان و بارش برف، که با همکاری شهرداری تبریز، پارک علم و فن آوری استان و دانشگاه تبریز در ماه های گذشته مورد مطالعه و بررسی های کاربردی و علمی قرار گرفته است، مهم ترین و جدید ترین طرح خدماتی شهرداری به شمار می رود که طی آن قرار است در زمستان امسال، محلول پاشی جایگزین نمک پاشی در معابر شهری گردد.

نمک پاشی و آثار تخریبی آن بر شهر و ثروت عمومی
نمک پاشی خیابان‌ها به منظور برف روبی، شیوه ای غیرعلمی و مخرب است. چنین عملیاتی باید به وسیله ماشین آلات و مواد سازگار با محیط زیست اجرا شود تا اثرات مخرب، هزینه های سرسام آور و عواقب زیست محیطی حاصل را کاهش دهد.
روش نمک پاشی برای خاک، آب های زیرزمینی، فضای سبز و پوشش گیاهی، حیوانات شهری و حتی مبلمان شهری زیان آور است و اساسا مبتنی بر شیوه های اجرایی نیز است.
علاوه بر این ها، آلودگی حاصل از آب نمک، به آب های زیر سطحی هم نفوذ کرده و در نهایت با جریان آب وارد دشت ها و مزارع می شود و فجایع و خسارت های ناشی از آن ماه ها و سال ها بعد پدیدار خواهد شد. همچنین موجودات داخل خاک هم در امان نخواهند بود و در خطر مرگ قرار می گیرند.

حذف ۵۰ هزار تن نمک پاشی، واجب تر از نان شب
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با بیان اینکه از امسال دیگر خبری از نمک پاشی در معابر شهری نیست می گوید: در زمستان سال گذشته ۵۰ هزار تن نمک در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفته که این حجم از نمک پاشی، خسارات بسیاری نیز بر زیرساخت های شهر و شهروندی وارد آورده است.
وی همچنین با هشدار به مضرات تداوم نمک پاشی در نابودی محیط زیست، تخریب فضای سبز و منابع آبی تبریز، از جایگزینی محلول های سازگار با محیط زیست به جای نمک پاشی خبر داده و خواستار مشارکت و همراهی شهروندان تبریزی با طرح جدید خدمات شهری شهرداری در زمستان امسال شده است.
کاهش ۶۰ درصدی نمک در طرح جدید
در ان میان، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز تبریز نیز با تسریح جزئیات طرح محلول پاشی در زمستان امسال خاطرنشان می کند: در محلول پاشی امسال استفاده از نمک، به میزان  ۶۰ درصد به نسبت سال قبل کاهش خواهد یافت.
"جواد صدیقی" می افزاید: طبق دستور شهردار تبریز در راستای صیانت از محیط زیست و رفع معضلات و زیان ناشی از نمک‌پاشی، امسال برای اولین بار در تبریز به جای نمک‌ از سیستم محلول‌پاشی با  روش جدید استفاده می‌شود.
وی همچنین با بیان اینکه محلول پاشی آلایندگی زیست محیطی ندارد، می گوید: نمک‌پاشی باعث خورندگی زیرساخت‌های شهری مانند آسفالت و سازه‌های بتنی می‌شد اما این محلول ترکیبی از نمک، آهک و آب است که هیچ گونه خورندگی برای آسفالت ندارد.

نگهداشت شهری با شاخص حقوق شهروندی
اجرای طرح جامع و فراگیر نگهداشت شهری به عنوان یکی از ابرطرح های خدماتی شهرداری در دوره جدید به شمار می رود که با تنوع و تعدد ریز طرح ها و اقدامات اجرایی و عملی در حوزه معاونت خدمات شهری و اجرایی شهرداری، از نخستین روزهای استقرار تیم مدیریتی فعلی، در دستور کار قرار گرفته است.
این طرح که تاکنون دو فاز اجرایی خود را سپری کرده، در حالی با شروع فصل زمستان و در آستانه نوروز تداوم خواهد داشت که پیش از این، طی دو مرحله و در بخش ها و حوزه هایی همچون، تنظیف، لکه‌گیری، آسفالت، رسیدگی به وضعیت روشنایی، امحای آگهی و دیوارنوشته، رنگ‌آمیزی جداول و جمع آوری خودروهای فرسوده و رها شده از سطح شهر، تعمیر و نوسازی باکس های زباله، همسطح سازی دریچه ها، مرمت زیرگذرها و روگذرها، نوسازی خط کشی های معابر و خیابان ها، جمع آوری نخاله های ساختمانی، تعمیر، مرمت و رنگ آمیزی پل های عابرگذر، رفع نقایص موجود در بوستان های محلی، نوسازی آب نماهای شهری، تعمیر و مرمت سرویس های بهداشتی، هرس و فرم دهی درختان، ساماندهی فضای سبز عمومی، جمع آوری و زنده گیری سگ های بلاصاحب، پاکسازی فضاهای خالی و رهاشده شهری، ساماندهی سد معبر، تعمیر و ترمیم کف سازی پیاده روها، دفع حیوانات موذی و موش ها، جمع آوری معتادات متجاهر، کارتن خواب ها و بی خانمان ها، ساماندهی دستفروشان، جمع آوری متکدیان نوظهور، ساماندهی تابلوهای معابر و مشاغل، تعمیر و رفع نقص از چراغ ها و دوربین های راهنمایی و رانندگی و در کل، زیباسازی محیط و منظر شهری به مرحله اجرا در آمده است.

بسیج امکانات و ماشین آلات برای زمستان
از جمله مهم ترین برنامه های عملیاتی و خدماتی شهرداری تبریز در هفته های اخیر، همچون سال های قبل، بسیج و آماده سازی کلیه ماشین آلات و امکانات برای خدمات رسانی و رفع گره های ترافیکی و ترددی احتمالی در زمستان و ایام بارندگی است که این برنامه، پس از نشست هماهنگی معاونین خدمات شهری و اجرایی مناطق و مدیران عامل سازمان های خدماتی شهرداری در اواسط آیان ماه جاری، با دو دستور کار اصلی تعمیر و تجهیز ماشین آلات و سازمان دهی امکانات و اکیپ های خدماتی، وارد فاز اجرایی شده است.
در این خصوص، صدیقی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری در سخنانی، با تاکید بر ضرورت تسریع در آماده‌سازی تمامی ماشین‌آلات و تجهیزات زمستانی شهرداری تبریز در مناطق دهگانه و سازمان مدیریت پسماند مهم‌ترین، این برنامه را اولویت کاری مدیریت شهری در فصل سرما اعلام می کند.
وی می افزاید: برای مقابله با بارش برف و یخبندان باید تمامی نواقص را برطرف و اکیپ‌های زمستانی برای خدمت رسانی به شهروندان تجهیز شده اند و هیچ گونه مشکلی از این بابت نخواهیم داشت.
صدیقی تاکید می کند: تعمیر و نوسازی دستگاه‌های موجود، تجهیز کارگاه‌های محلول‌سازی و خرید مواد لازم، تهیه و نصب باکس‌های مخصوص ماسه از اقدامات مهم معاونت‌های خدمات شهری در آستانه فصل سرما خواهد بود که در این راستا اقدامات لازم صورت گرفته است.
به گفته معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز، در حال حاضر و در راستای عملیاتی کردن طرح جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی، تعداد ۱۳ دستگاه تانکر ۱۵ هزار لیتری، ۸۹ تانکر ۱۰ هزار لیتری، ۴۶ تانکر ۲ هزار لیتری، ۴۱ دستگاه برف روب مکانیزه کامیونی، دستگاه گریدر، یک مخزن ذخیره محلول یک میلیون لیتری در مناطق دهگانه پیش بینی شده و علاوه بر این نیز، ۱۸۰۰ کارگر خدماتی در آماده باش کامل قرار گرفته اند.

ساماندهی دستفروشان و وانت بارها
تلاش برای ساماندهی و پذیرش فعالیت های شغلی، معیشتی دستفروشان به عنوان بخشی از مشاغل شهری تبریز، همچون دیگر کشورها و جوامع دنیا، یکی از مهم ترین و البته، کم نظیرترین اقدامات و تصمیمات مدیریتی شهرداری تبریز در دوره فعلی است.
شهرداری با حمایت و همراهی شورای اسلامی شهر، طرح ساماندهی دستفروشان در مکان ها و معابر مشخص شده تبریز را در حالی جایگزین رویه های غلط و نامتعارف قبلی، نظیر برخوردهای قهری و جمع آوری های پرحاشیه کرده است که همین ابتکار و اقدام هوشمندانه مدیریتی، علاوه بر استقبال و رضایتمندی فعالان این بخش، زمینه ساز تضمین و حمایت از مشاغل شهری اینچنینی فراهم آورده است.
علاوه بر این، موضوع ساماندهی و رفع مشکلات ناشی از فعالیت بدون ضابطه وانت بارها در سال جاری، یکی دیگر از محورهای خدماتی و مدیریتی شهرداری در حوزه نظارت بر مشاغل شهری است.
در این راستا، تلاش ها و برنامه ریزی های جدی در راستای هدفمند کردن و ساماندهی فعالیت بیش از ۵۰۰ دستگاه وانت بار شهری در دستور کار شهرداری قرار گرفته و قرار است اقدامات موثر در این خصوص اجرایی شود.
در همین حال، فاضل نادری، مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار شهری از آغاز مراحل این ساماندهی با شناسایی و صدور ابلاغ برای رانندگان ۲۴۲ دستگاه وانت بار فعال در سطح شهر برای ارایه مدارک لازم و تشکیل پرونده خبر می دهد و تصریح می کند: صدور کدشناسه، منوط به بررسی مدارک و سند ماشین، گواهینامه، محل سکونت، بیمه ماشین و سایر مواردی که برای فعالیت لازم می باشد، است. در این راستا بعد از شناسایی و ابلاغ، معاونت خدمات شهری براساس معیارهایی اقدام به مکان یابی می کند.
به گفته نادری، مواردی چون عدم نزدیکی به مغازه های میوه فروشی و یا مراکز خدماتی از قبیل بیمارستان‌ها، مدارس، کلانتری و همچنین مکان‌های پرخطر چون نزدیکی به تقاطع‌ها و مراکز آتش‌نشانی لحاظ می‌شود و تعداد آن در هر منطقه بر اساس نیاز آن محل بوده و تا به اکنون، تعداد ۱۲۰ ایستگاه در سطح مناطق دهگانه(به غیر از منطقه ۸ و ۹ ) تعیین شده‌اند.

آناهیتا رحیمی
انتهای پیام/
از نگهداشت علمی شهر تا حذف نمک‌ پاشی/ تبریز تمیز به پیشواز بهار می‌ رود منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار