کمبودها رو به افزایش است/

بحران تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها

1401/09/07 - 10:09 - کد خبر: 81621 نسخه چاپی

نصر: هنوز کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک به‌طو‌رکامل رفع نشده که خبر می‌رسد بیمارستان‌ها با کمبود کالاهای پزشکی مصرفی برای بیماران مواجه شده‌اند؛ به‌طوری‌که انجام برخی از اعمال جراحی به تأخیر افتاده است.

به گزارش نصر، هنوز کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک به‌طو‌رکامل رفع نشده که خبر می‌رسد بیمارستان‌ها با کمبود کالاهای پزشکی مصرفی برای بیماران مواجه شده‌اند؛ به‌طوری‌که انجام برخی از اعمال جراحی به تأخیر افتاده است.
به گزارش «شرق» موضوع کمبود تجهیزات و ملزومات پزشکی در مراکز درمانی به‌ویژه در بخش دولتی، باعث شده که در روند درمان و خدمت به بیماران، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم؛ به‌طوری‌که مدیران بیمارستان‌ها هر‌روز فهرست بلندبالایی از کمبودهای اقلام مصرفی را به اداره کل تجهیزات پزشکی ارسال می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در‌حال‌حاضر بیشترین کمبودهای اقلام پزشکی مصرفی در بیمارستان‌ها مربوط به بیماری‌های قلبی-عروقی، مغزی و ارتوپدی است. روح‌الله مزینانی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، در واکنش به کمبود بیش از ۲۰۰ قلم تجهیزات مصرفی در بیمارستان‌ها گفته است که اعداد و ارقام مبهمی که درباره کمبودها عنوان شده است، نسبت به تنوع و تعداد ثبت ۳۷۸ هزار کد IRC تجهیزات پزشکی در کشور که ۲۴۰ هزار عدد آن مصرفی است، با نگاه منصفانه به فرض درست‌بودن نیز نسبت به تعداد کالاهایی که مدیریت می‌شود، عدد بالایی نیست. این ادعا در‌حالی مطرح می‌شود که حتی یک قلم کمبود کالای پزشکی مصرفی، می‌تواند جان بیمار را به خطر بیندازد. به‌طوری‌که اگر باتری قلبی نباشد، سلامت بیمار تهدید خواهد شد؛ بنابراین با گفتن این جمله که تعداد کمبودها چندان زیاد نیست، توجیه خوبی برای یک مقام مسئول در وزارت بهداشت نیست.
زهرا امکانجو، رئیس انجمن الکتروفیزیولوژی قلب ایران، با عنوان این مطلب که کمبود تجهیزات درمان آریتمی قلب جان بیماران را به خطر انداخته است، گفت: با کمبود شدید باتری‌های قلبی یا همان پیس‌میکر در کشور مواجه هستیم. علاوه‌بر‌آن وسایلی مانند کاتتر که برای درمان اختلال ضربان قلب یا آریتمی قلبی مورد‌نیاز است، نیز به‌شدت در کشور دچار کمبود است.
او تأکید کرد: بیماران زیادی با مشکل بلوک قلبی به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند که اگر به‌موقع برای آن پیس‌میکر یا باتری قلب استفاده نشود، جان‌شان را از دست می‌دهند؛ اما کمبود این وسیله پزشکی ضروری بسیار نگران‌کننده است و جان این بیماران را به خطر انداخته است.
رئیس انجمن الکتروفیزیولوژی قلب ایران ادامه داد: با توجه به کمبود این تجهیزات و لوازم پزشکی نامه‌ای اعتراضی به وزارت بهداشت ارسال کردیم که رؤسای تعداد زیادی از انجمن‌های پزشکی نیز آن را امضا کردند. در همین حال، بابک زمانی، رئیس انجمن سکته مغزی ایران، با عنوان این مطلب که بیمارستان‌های ایران به خدمات نوین درمان سکته حاد مغزی مجهز نشده‌اند، گفت: از نظر تجهیزات پزشکی برای درمان سکته مغزی وضعیت ایران حتی از کشورهای اطراف مثل ترکیه نیز بسیار ضعیف‌تر است و نسبت به ترکیه که بخش عمده این کشور تحت پوشش خدمات ترمبکتومی حاد است، بسیار عقب‌تر هستیم. او افزود: در بسیاری از کشورها، اغلب بیمارستان‌ها با خرید دستگاه‌های اینترونشن با مکش لخته خون خدمات درمان سکته حاد مغزی را به بیماران ارائه می‌کنند. در این مراکز با استفاده از ترمبوکتومی می‌توانند به‌سرعت لخته خون را از مغز خارج کنند و بیمار نجات پیدا کند.
زمانی گفت: اغلب کشورها به دستگاه‌های جدیدتر و پیشرفته ترمبوکتومی مجهز شده‌اند؛ اما در ایران حتی دستگاه‌های معمولی آن هم وجود ندارد و به علت قیمت بالای آن امکان تهیه آن برای بیماران در ایران بسیار سخت است.
تولید‌کنندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور، معتقدند که راه‌حل عبور از بحران کمبود اقلام مصرفی بیمارستان‌ها، تأمین ارز مورد نیاز است که متأسفانه سازمان غذا و دارو، موضوع را چندان جدی نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد شرایط بحرانی دارو در ماه‌های اخیر، حالا سراغ تجهیزات پزشکی آمده و اگر قرار باشد اقدام عاجلی در تأمین تجهیزات پزشکی صورت نگیرد، جان بیماران به خطر خواهد افتاد. محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: مشکل ما این است که در‌حال‌حاضر همه اقتصاد برعهده بخش دولتی است و به سمت دولتی‌شدن پیش رفته‌ایم. امروز به جایی رسیده‌ایم که دولت به‌تنهایی توان پیش‌‌بردن این ماجرا را ندارد و ما ناگزیریم بخش خصوصی را به بازی بگیریم. اگر بخواهیم به شکوفایی و توسعه برسیم، گریزی از اینکه این بخش تقویت شود، نداریم. ما سرمایه‌دارانی داریم که نیاز به یک ریال تسهیلات بانکی ندارند و از منابع خودشان می‌خواهند در توسعه کشور استفاده کنند. باید به موضوع محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال، رفع موانع تولید نه در حد شعار که در عمل برسیم. اگر ما به آیین‌نامه‌های صد سال پیش اتکا کنیم، قطعا توسعه پیدا نخواهیم کرد و باید از حداکثر انعطاف‌پذیری و همراهی و همکاری بین‌بخشی استفاده کنیم تا بتوانیم توسعه را رونق دهیم. مشکل عمده ما نبود هماهنگی و همراهی بین‌بخشی و قوانین بسیار قدیمی و کهنه است که امیدواریم با کمک مجلس و با همت دولت بتوانیم گام‌های اساسی در مسیر توسعه برداریم.
او افزود: در تجهیزات پزشکی از مدیریت ناکارآمد رنج می‌بریم؛ یعنی ما باید دست تولیدکنندگان را بگیریم؛ اما عملا مقاومت می‌کنیم. در این حوزه همچنان مافیا در شبکه تجهیزات پزشکی وجود دارد. مجلس و دولت و حتی قوه قضائیه بر مبارزه با رانت‌ و رانت‌خواران اصرار دارند؛ اما رد‌پای مافیا همچنان ادامه دارد و امیدواریم هم مجلس و هم دولت به این موضوع خاتمه بدهند.

شبکه شرق
انتهای پیام/
بحران تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار