رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز مطرح کرد:

ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت انبوه!

1401/08/18 - 09:35 - کد خبر: 80053 نسخه چاپی

نصر: رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شهرداری باید افرادی که در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت انبوه فعالیت می‌کنند، شناسایی کرده و به هر نحوه ممکنی از آنها شکایت کند تا جلو اقدامات غیرقانونی گرفته شود.

به گزارش نصر، فریدون بابایی‌اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر تبریز اظهار کرد: بحث ساخت و سازهای غیرمجاز، از آغاز فعالیت کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز در دوره ششم، پای ثابت جلساتمان بوده و حتی در این خصوص بخشی از مصوباتمان را به صحن علنی شورا ارسال کرده‌ایم اما آنچنان شاهد اقدامات مثبت نشده‌ایم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: بحث اجرایی یکی از بخش‌های مهمی بوده که متاسفانه در این حوزه اتفاقات ملموسی نمی‌افتد، ما در دوره پنجم برای این موضوع مباحثی مطرح کرده بودیم تا دو مرجع شهرسازی و خدمات شهری در خصوص ساخت و ساز با همکاری یکدیگر فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در شهر مشهد معاونتی تحت عنوان معاونت اجرایی وجود دارد که به مباحث ساخت و ساز رسیدگی می‌کند، ادامه داد: پیشنهادمان این بود که چنین معاونتی در شهرداری ایجاد شود تا در حوزه شهرسازی شاهد یک سری اقداماتی مثبتی باشیم.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز عنوان کرد: در این جلسه هم کلیات ساخت و سازهای غیرمجاز و هم برخی از پرونده های خاص شهروندان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه پرونده یکی از شهروندان ساکن در خیابان ملازینال واقع در محدوده شهرداری منطقه یک مطرح و مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز قرار گرفت.
حمید شاهوردی، شهردار منطقه یک تبریز در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص این پرونده اظهار کرد: این پرونده مربوط به ناحیه یک شهرداری منطقه یک بوده که باید دست در دست دهیم و راهکاری برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز تهیه کنیم.
فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اظهار کرد: شهرداری باید افرادی که در حوزه ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت انبوه فعالیت می‌کنند، شناسایی کرده و به هر نحوه ممکنی از آنها شکایت کند تا جلو اقدامات غیر قانونی گرفته شود.
وی بیان کرد: ما به قدر کافی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز جلساتی برگزار کرده‌ایم ولی متاسفانه خروجی مثبتی را تا به امروز شاهد نشده ایم، در بحث بازآفرینی شهری هم شاهد اتفاقات چندانی نیستیم.
علی نوای باغبان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز هم در این جلسه اظهار کرد: بهتر است شهرداری اقدامات خود را در رابطه با جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز تشریح کند، همچنین در رابطه با مصوبات شورای شهر در این خصوص گزارشی ارائه شود.
۴۸ درصد ساخت و سازهای غیرمجاز بدون پروانه است
محمد عزتی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز هم در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح شهر بیان کرد: ۴۸ درصد ساخت و سازهای غیرمجاز بدون پروانه بوده و اکثر این موارد در مناطق ۴، ۷ و ۱۰ اتفاق افتاده است.
 
دومینوی ناکارآمدی و فساد در شهر
روح الله رشیدی، دبیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در این جلسه اظهار کرد: موضوع ساخت و ساز غیر مجاز پدیده ای دامنه دار بوده و تازگی ندارد، توقع این است که کل مجموعه های دولتی با همکاری یکدیگر به این مهم تسلط داشته باشند.
وی با بیان اینکه مقوله ساخت و ساز در مقطع کنونی کمی مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته است، ادامه داد: همه ساله می گویم باید بودجه شهرداری را افزایش دهیم ، همین موضوع باعث شده دومینوی ناکارآمدی و فساد در شهر بیشتر شود.
دبیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: فقدان اداره کل کنترل و نظارت ساختمان در معاونت شهرسازی منجر به برخی از امور نامطلوب شده است، به شخص پیگیر این مجموعه بودیم چرا هیچ واحدی بر موضوعات ساخت و ساز رسیدگی نمی‌کند پس از پیگیری‌ها دریافتیم که این نهاد وجود دارد ولی در ساختار به گونه ای دیگری تعریف شده است.
رشیدی اضافه کرد: تا به امروز با حجم انبوهی از تحولات سیستمی نتوانسته ایم در حوزه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به شکل احسن فعالیت هایی داشته باشیم، تنها از ظرفیت برزن ها در واحد خدمات شهری استفاده می شود درحالیکه با امکانات به روز می توان کنترل های بهتری در این خصوص صورت گرفت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آرای ماده صد هم موضوع دیگری است که می توان بر روی آن بحث و بررسی کرد، طبق گزارشات ارائه شده در ۶ ماه نخست سال تنها ۱۳۰۰ رای قلع و قمع صادر شده و این تعداد پرونده تشکیل یافته است.

خدمات شهری  شهرداری تبریز هیچ وقت نمی تواند از ساخت و سازهای غیرمجاز کنترل کند
دبیر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اذعان کرد: در یکسال گذشته بارها به صورت متداوم مقوله مجتمع های پزشکی را مطرح کرده و در خصوص آن تذکراتی داده ام، نمونه این موضوع مربوط به مجتمع سلامت است که باید گفت چرا شهرداری در این خصوص نظارت  چندانی نداشته است.
رشیدی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: خدمات شهری  شهرداری تبریز هیچ وقت نمی تواند از ساخت و سازهای غیر مجاز کنترل کند، لازم است تدابیری برای این امر مهم اتخاذ شود تا اقدامات به صورت سریع عملیاتی شود.
مقرر شد یک جلسه با معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز به منظور بررسی بیشتر موضوع تشکیل یابد.
انتهای پیام/
ساخت و سازهای غیرمجاز به صورت انبوه! خبرگزاری فارس

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار