ترجمه اختصاصی؛

ساخت صد در صدی اولین سازه زیرزمینی جهان توسط ربات‌ ها در همپشایر انگلستان

1401/08/11 - 11:58 - کد خبر: 79380 نسخه چاپی

نصر: از اولین سازه زیرزمینی جهان که به طور کامل توسط ربات‌ها ساخته شده است، رونمایی شد که می تواند راه را برای ساختن تونل‌ها با سرعتی بیش از ۱۰ برابر و با نصف هزینه روش‌های مرسوم هموار کند.

به گزارش نصر، استفاده از ربات‌ها در صنایع مختلف از جمله ساخت‌وساز مطلب خیلی جدیدی نیست، اما ربات‌ها این بار قدمی بزرگتر برداشته‌اند و اولین سازه زیر زمینی را مستقل از ورود انسان‌ها به محل پروژه به طور کامل ساخته‌اند.
ادعا می‌شود که این رویکرد برای محیط زیست دوستانه‌تر است و از مواد پایدار مانند بتن کم‌کربن استفاده می کند. همچنین می‌تواند ایمنی در بخش تونل‌سازی را به شدت بهبود بخشد، چرا که در طول ساخت‌وساز نیازی به ورود انسان به سازه نیست.
ناوگانی از روبات‌های "هایپر بوت" از طریق قوس لوله‌های پلاستیکی با چگالی بالا وارد زمین می‌شوند و پس از داخل شدن، می‌توانند پوسته تونل را با استقرار مواد ساختمانی مستقیماً در زمین با تکنولوژی چاپگر سه بعدی بسازند. به عنوان اولین نمونه از پروژه ساخت و ساز صد درصد رباتیک، این تونل  با طول ۶ متر، ارتفاع ۲ متر و عرض ۲ متر توسط ربات‌ها ساخته شده و به شبکه ریل همپشایر انگلستان تحویل داده شده است.
دیوید کاستلو، رئیس فنی شبکه (معدن و تونل‌ها) در شبکه ریل، گفت: "ما می‌خواهیم در پروژه‌های جدیدمان سطح اختلال انسانی و مزاحمت برای مسافران خود را تا حد ممکن کاهش دهیم، بنابراین دائماً به دنبال رویکردهای جدیدی برای تعریض یا تعمیر تونل‌ها در زمان کوتاه هستیم. این پروژه رباتیک ما را یک قدم به این هدف نزدیک‌تر می‌کند و مهمتر از همه، ایمنی نیروی کار را به طور چشم‌گیری بالا می‌برد".
در حالی که استفاده از ربات‌ها به طور انحصاری برای ساخت سازه‌های زیرزمینی به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت است، فناوری‌های کمک‌کننده مانند دوقلوهای دیجیتال، رباتیک، چاپ سه‌بعدی و نقشه‌برداری دیجیتال زیرزمینی که توسط هوش مصنوعی و VR پشتیبانی می شوند و همگی در صنایع دیگر به خوبی اثبات شده‌اند به عنوان بازوهای کمکی در خدمت این پروژه بوده‌اند.
به نظر می‌رسد با پیشرفت‌های قابل توجه در ابعاد مختلف فنی صنعت ساخت‌وساز که نمونه‌های آن در استفاده وسیع از چاپگرهای سه بعدی، استفاده از مواد ساختمانی کم کربن و پلیمری سبک اما مقاوم تر، سیستم‌های نقشه‌برداری دیجیتالی فوق پیشرفته، اینترنت اشیا در قسمت های مختلف سازه و بکارگیری ربات‌ها برای انجام کارهای دقیق و خطرناک، در آینده شاهد ساخت سازه‌هایی مستحکم‌تر و ایمن‌تر با هزینه‌های بسیار پایین‌تر و در زمان کوتاه‌تر باشیم.

رضا عالش‌ زاده
انتهای پیام/
ساخت صد در صدی اولین سازه زیرزمینی جهان توسط ربات‌ ها در همپشایر انگلستان منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار