خبر/

شاسی بلند جدید فونیکس FX روانه بازار ایران شد

1401/08/07 - 09:41 - کد خبر: 78930 نسخه چاپی

نصر: این خودرو چهارمین عضو این برند لوکس بوده که نقش یک کراس اوور اسپرت و جوان پسند را ایفا کرده و قرار است که به زودی به بازار ایران عرضه شود.

به گزارش نصر، اومودا 5 نام یکی از جدیدترین محصولات خودروسازی چری چین است که پس از معرفی در چین به سرعت توسط مدیران خودرو وارد ایران شده و به زودی فروش آن با برند فونیکس و به نام "فونیکس FX " آغاز می شود.
این خودرو چهارمین عضو این برند لوکس بوده که نقش یک کراس اوور اسپرت و جوان پسند را ایفا کرده و قرار است که به زودی به بازار ایران عرضه شود.
مدیران خودرو مراسمی جهت تست درایو فونیکس FX توسط خبرنگاران در پیست آزادی تدارک دید و فرصتی شد که از نزدیک این کراس اوور جذاب چینی مشاهده کنیم.هرچند مدت زمان تست رانندگی مختصر بودو برای معرفی دقیق تر خودرو باید چندین روز آن را دراختیار داشت  اما همین مدت زمان کنم نیز فرصتی برای تجربه رانندگی با فونیکس FX ، تازه وارد بازار ایران فراهم شد.
فونیکس FXدر قسمت دماغه از الگویی استفاده می کند که پیشتر مشابه آنرا در خودروهای روز مانند هیوندای دیده ایم اما به هر ترتیب این یک جهش چشمگیر برای چری در زمینه طراحی محسوب می شود.
در نمای جانبی از محل آغاز ستون آخر و همچنین نمای عقب می توان مشابهت هایی با لکسس ان اکس را دید اما اینجا هم چری به خوبی عمل کرده تا در نهایت یک محصول خوش فرم شکل بگیرد.
فونیکس FX دارای چراغ های Split  بوده و در بالاترین قسمت پروفیل جلو چراغ های LED روشنایی در روز قرار دارند که توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده اند. این چراغ های LED نقش راهنما را هم ایفا می کنند. اما مقداری پایین تر درون سپر، چراغ های اصلی فونیکس FX به همراه مه شکن ها قرار گرفته اند.
این خودرو مانند بسیاری از محصولات امروزی دارای تریم دو رنگ بدنه بود که قسمت های پایین به رنگ سفید و سقف و ستون ها به رنگ مشکی طراحی شده بود که حالتی شناور به سقف این خودرو بخشیده بود. فونیکس FX به دلیل شیب سقف در قسمت انتهایی استایلی شبیه به کراس اوورهای کوپه دارد .

موتور و گیربکس
خودروی تست شده توسط خبرنگاران نوع مدل لوکس این محصول بود که دارای موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربو GDI با سیستم تزریق مستقیم سوخت است. این موتور قادر به تولید 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور بوده که این نیرو توسط گیربکس اتوماتیک هفت سرعته دو کلاچه تر با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.
این همان موتور و گیربکسی دقیقا بر روی تیگو 8 پرو هم نصب وجود دارد. اما در کنار این نسخه مدیران خودرو  قصد دارد یک نسخه ضعیف تر از فونیکس FX را  به صورت محدود به بازار ایران عرضه کند که این محصول دارای موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور بوده که نیروی تولیدی آن توسط گیربکس اتوماتیک CVT با 9 دنده شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود.

کابین و نمای داخلی خودرو
در بخش کابین با سبکی به روز طرف هستیم و نمایشگر یکپارچه با کلاستر خودرو (جلو آمپر) جلوه خوبی را به داخل فونیکس FX داده است. طراحی صندلی ها، غربیلک فرمان، کنسول میانی و داشبورد به شکلی است که ارگونومی در آن ها رعایت شده و حس اسپرت بودن را به راننده و سرنشینان می دهد.

تست رانندگی
بعد از قرار گرفتن در پست فرمان خودرو را استارت دکمه ای روش می کنیم . صدای موتور معقول بوده و به داخل نفوذ نمی کند  ابتدا خودرو را در حالت اسپرت قرار داده و اقدام به شتابگیری می کنیم .  شتاب فونیکس FX  خوب بود و عملکرد آن و هماهنگی میان موتور و گیربکس به خوبی برقرار می شد هر چند با توجه به توربو شارژ بوده موتور خودرو کمی  لگ توربو را در ان شاهد هستیم اما این مکث مانند دیگر محصولات چینی آزار دهنده نبود.
در عبور از پیچ های پیست آزادی به دلیل وجود نسل جدید سیستم های کمکی راننده و سامانه کنترل پایداری ارتقا یافته، موضوع کم فرمانی در این کراس اوور جدید چری به چشم نمی خورد.  سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب FX  نیز کیفیت سواری بهتری را در ردیف عقب این خودرو ایجاده کرده است.
عملکرد فرمان فونیکس FX  دقیق و نرم بود و سیستم تعلیق هم خوب عمل می کرد. عملکرد سیستم ترمز فونیکس FX  حتی با ترمزگیری های پی در پی هم  از پس متوقف کردن این کراس اوور چینی بر آمد.

امکانات فونیکس FX
کراس اوور جدید نشان فونیکس مدیران خودرو در سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی قرار دارد ویژگی هایی مانند شش کیسه هوای 10 نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه رانندگی خودران سطح 2.5 اتونوموس، کروز کنترل تطبیقی، فناوری LED چراغ ها، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سامانه پاکسازی هوای کابین، سردکن و گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، فرمان کمکی برقی، دوربین 360 درجه، نمایشگر لمسی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سیستم صوتی سونی، سانروف، درِ صندوق عقب برقی، نورپردازی متغییر کابین، استارت دکمه ای، فرمان پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رینگ آلومینیومی 18 اینچی دو رنگ و… در آن دیده می شود.

قیمت
مدیران خودرو هنوز به صورت قیمت فونیکس FX اعلام نکرده است و گویا بنا دارد تا در یک مراسم در آذر ماه خودرو را به صورت رسمی معرفی و قیمت آن را اعلام کند اما به احتمال زیاد کراس اوور FX با قیمتی در محدوده تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو به بازار می آید. همچنین برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که فونیکس اِف ایکس در آذر 1401 با قیمتی حدود 1 میلیارد و 400  میلیون تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان به بازار بیاید.
انتهای پیام/
شاسی بلند جدید فونیکس FX روانه بازار ایران شد منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار