معاون درمان وزارت بهداشت:

تست ژنتیک برای بیماران اس ام ای/ بدهکاری تامین اجتماعی مانع خدمت به بیماران نیست

1401/08/03 - 20:51 - کد خبر: 78696 نسخه چاپی

نصر: معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به بدهی تأمین اجتماعی گفت: عدم ارائه خدمت به بیماران بیمه شده این سازمان بیمه گر مانع ارائه خدمت به این بیماران نیست.

به گزارش نصر، سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت در نشست خبری مشترک خود با مدیرعامل بیمه سلامت در پاسخ به ایلنا در مورد بیماران اس‌ام ای و پاسکاری آنها بین نهادهای مختلف وزارت بهداشت، اظهار کرد: رییس جمهور دستور واردات این دارو را صادر کردند و این دارو وارد شد. پروتکل‌های این داروها هم تدوین شده است. برای ۴۵۰ نفر تست ژنتیک انجام شد تا بر اساس تست مثبت بیماری در بین آنها دارو توزیع شود. انجمن اس ام ای اعلام کرده که تعداد بیماران آنها ۶۵۰ نفر هستند به همین دلیل ما منتظریم که سایر افراد هم به ما معرفی شده تا از آنها هم تست ژنتیک گرفته شود.
کریمی با اشاره به بدهکاری تامین اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به مراکز درمانی بدهکار است. امیدواریم تامین اجتماعی برای اینکه مشکلات بیمارستان‌ها افزایش پیدا نکند هر چه زودتر این بدهی را پرداخت کند در غیر این صورت ممکن است پرداخت هزینه‌های جاری بیمارستان‌ها و کارانه کادرهای درمانی با اخلال مواجه شود.
وی یادآور شد: البته این مشکلات نباید به مردم انتقال داده شده و در روند درمانی آنها اخلالی ایجاد شود. در روزهای گذشته اخباری در مورد اعلام برخی بیمارستان‌ها برای عدم پذیرش بیماران بیمه شده تأمین اجتماعی منتشر شد که این موضوع تکذیب می‌شود.
او همچنین در مورد بیماران خاص نیز اظهار کرد: زمانی فرد به بیماری محدودی مبتلا می‌شود که در مدت زمان مشخصی بهبود می‌یابد، اما گاهی هم فرد به یک بیماری مبتلا می‌شود که یا تا آخر عمر همراه او است و یا اینکه هزینه درمان کمرشکن دارد. این بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج نیازمند توجه ویژه هستند. با تدابیر اندیشیده شده صندوقی با بودجه ۵ هزار میلیارد تومانی بود و در اختیار بیمه سلامت قرار گرفت. این به آن معنا نیست که منابعی که قبلا برای این بیماران اختصاص می‌یافت حذف شود، بلکه این صندوق علاوه بر مبالغ قبلی است.
وی با بیان اینکه تا امروز ۲۶ نوع بیماری از طریق معاونت درمان به عنوان بیماری صعب‌العلاج و خاص به بیمه سلامت معرفی شده است، گفت: حدود ۲۰ بیماری دیگر هم به تدریج به صندوق اضافه خواهیم کرد. ممکن است منابع برای پوشش همه بیماری ها کفایت نکند اما تلاش ما این است که در بودجه ۱۴۰۲ منابع را افزایش دهیم تا کار بهتر انجام شود. از حدود ۳۰۰ نوع بیماری نادر شناسایی شده هم قصد داریم طبق روال فعلی بیماری برای پوشش اضافه شود.
وی در رابطه با تعداد افراد تحت پوشش توسط صندوق بیماران صعب‌العلاج گفت: این تعداد شناور است زیرا به تعداد بیماران اضافه می‌شود و یا تعدادی فوت می‌کنند. از طرفی نوع و درصد پوشش خدمت هم بسته به بیماری متفاوت است.
کریمی همچنین در رابطه با بیماری‌های قابل پیشگیری ژنتیکی در جنین‌ها نیز تصریح کرد: این یک چاقوی دولبه است چون از یک‌سو ممکن است همه به سمت غربالگری بروند، اگر هم بخواهیم بیماری اضافه کنیم باید جامعه هدف درست انتخاب کنیم. زیرا درصد خیلی کمی از جنین‌ها ممکن است بیمار باشند. انجام غربالگری برای اطمینان بخشی از سلامت نوزاد است و باید در همین جهت گام برداریم.
کریمی درباره بیماری سرطان که در صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج قرار دارد، گفت: انواع و اقسام سرطان وجود دارد و بسته کاملی معاونت درمان برای بیمه سلامت فرستاده است که قسمت عمده آن درباره داروها و توانبخشی این بیماران است‌. بیمه‌های پایه در بخش بستری تا ۹۰ درصد پوشش بیمه دارند اما هزینه ۱۰ درصد باقی مانده هم قابل توجه است که پوشش را در این صندوق افزایش دادیم.
وی همچنین با اشاره به وجود جراحی کاشت حلزون شنوایی که در صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج نیز گفت: اگر تا دو سالگی کاشت حلزون برای بچه‌های ناشنوا انجام شود، قدرت گفتار پیدا خواهند کرد. نزدیک دو  هزار کودک در لیست مانده بودند و یکی از طرح‌های معاونت درمان انجام کار جهادی برای این تعداد کودک است که کاشت حلزون انجام داده و سپس تحت گفتار درمانی قرار گیرند. این اقدام جهادی تماما رایگان انجام شده است تا دیگر لیست انتظاری هم وجود نداشته باشد.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: ارائه خدمت به بیماران خاص و صعب العلاج در ذیل این طرح تنها در مراکز دولتی فعال نیست بلکه در قالب خرید خدمت، برخی مراکز خصوصی هم فعال هستند.
کریمی تاکید کرد: در بسته خدمتی بیماران خاص و صعب العلاج خیلی از خدمات مربوط به توانبخشی است. از طرفی بسته تحولی دیگری هم در زمینه توانبخشی طراحی کردیم. بیماری‌های سنین پیری ناتوان کننده و هزینه‌بر است که درباره آن هم کار می‌کنیم و حتی پیشنهاد شد رشته‌های تخصصی سالمندان جدی گرفته شود.
انتهای پیام/
تست ژنتیک برای بیماران اس ام ای/ بدهکاری تامین اجتماعی مانع خدمت به بیماران نیست ایلنا - خبرگزاری کار ایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار