مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خواستار شد:

لزوم صادرات محصولات چاپی به آذربایجان 

1401/07/28 - 16:42 - کد خبر: 78274 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خواستار افزایش ارتباطات بین صنایع چاپ استان با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان و روسیه شد.

به گزارش نصر، سید قاسم ناظمی در شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ تبریز در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز با اشاره به سابقه صنعت چاپ در تبریز افزود: با وجود اینکه قدمت و دیرینگی در این صنعت مهم و ارزشمند است ولی برای اینکه در این حوزه پیشرفتی داشته باشیم نیازمند توجه به نوآوری و صرف تلاش روزافزون هستیم.
وی با بیان اینکه مهم ترین امر در این حوزه، "رقابت" بین بنگاه های اقتصادی است، اذعان داشت: در این رقابت ها اگر ما پیشرفتی نداشته باشیم روز به روز فرصت های ملی ، منطقه ای و بین المللی را از دست خواهیم داد.
وی در مورد چاپ کتابی پیرامون بازار تبریز توسط بنیاد ایران شناسی افزود: در این کتاب با برخی از بازاریان تبریز در خصوص  تاریخ بازار و داد ستد ها بازار تبریز مصاحبه شده است. در یکی از این مصاحبه ها با بازاریان سرای پارچه تبریز مطرح شد که در گذشته خرید به صورت گونی بوده و بعد ها به صورت طاق شده و امروزه به صورت متری پارچه ها به فروش می رسد که دلیل اصلی الان صادرات آن به خارج از کشور است.
وی اظهار کرد: بنده به عنوان نماینده دولت در این حوزه وظیفه دارم امکان و شرایط لازم را فراهم کنم ولی در بخش های دیگر فعالان این عرصه نیز باید کمک کنند.
ناظمی در ادامه به ضرورت توسعه ارتباطات با سایر کشورها اشاره کرد و افزود:با توجه به ارتباط مان با جمهوری آذربایجان هنوز نتوانسته ایم بازاریابی صحیحی با این کشور انجام دهیم. نباید منتظر فرصت هایی باشیم. بازار نیازمند مطالعه به روز بودن و تلاش است.
وی در ادامه به اظهارات معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: هیچ محدویت قانونی در خصوص  صادرات محصولات چاپی به جمهوری آذربایجان نداریم.با تمام توان تلاش خواهیم کرد تا در این حوزه کمک های لازم را انجام دهیم ولی چون این حوزه یک حوزه ی صنفی محسوب می شود باید به صورت جدی ورود کنیم تا بتوانیم نقش خوبی را در این عرصه ایفا کنیم.
وی اضافه کرد: در دو دهه اخیر توسعه قابل توجهی در صنعت چاپ آذربایجان شرقی رخ داده است ولی قطعا این تمام توان و مزیت این شهر نیست. 
وی که در شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ  تبریز سخن می گفت افزود: با وجود همسایه بودن با ۳ کشور مهم منطقه ای لازم است این صنعت را در استان گسترش دهیم.
ناظمی خطاب به فعالان صنعت چاپ آذربایجان شرقی گفت: به منظور توسعه ارتباطات بین بخشی و بهره مندی از ظرفیت های صنعت چاپ کشورهای همسایه حتما با نمایندگی وزارت امور خارجه در تبریز ارتباط برقرار کنید تا این زمینه ها بیش از پیش برایتان فراهم شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین به بهره مندی از ظرفیت صندوق توسعه ملی اشاره کرد و اذعان داشت: فعالان صنعت چاپ استان همچنین می توانند از ظرفیت این صندوق با حمایت نمایندگان محترم مجلس بهره مند شوند.
وی جایگاه صنعت چاپ در آذربایجان شرقی را قابل مقایسه با استان های تازه کار در این حوزه ندانست و افزود: این عدالت نیست که نگاه ها به استان آذربایجان شرقی با این گذشته درخشان همطراز استان های جدیدالورود در این صنعت باشد.
این گزارش می افزاید؛ در پایان این همایش از پیکسوتان و فعالان صنعت چاپ آذربایجان شرقی تجلیل شد.
انتهای پیام/
لزوم صادرات محصولات چاپی به آذربایجان  نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار