متخصص قلب و عروق:

مردم سلامت قلب خود را جدی بگیرند

1401/07/18 - 09:45 - کد خبر: 77162 نسخه چاپی

نصر: متخصص قلب و عروق با اشاره به مرگ و میر بالای ناشی از نارسائی‌های قلبی، گفت: مردم سلامت قلب خود را با کنترل های منظم، جدی بگیرند.

به گزارش نصر، دکتر کامران صادقی با بیان این‌که بیماری‌های‌ قلبی و عروقی اولین علت مرگ و میر دنیا و کشور است، افزود: طبق آمار مراجع رسمی سالانه حدود  ۱۸.۵میلیون نفر در کشورهای مختلف جهان به علت بیماری قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند که بیش از  ۳۰ درصد مرگ‌های جهان و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را شامل می شود.
وی اظهار داشت: افزایش آگاهی عمومی درباره بیماری های قلبی و عروقی بحث بسیار مهمی در تغییرات عوامل خطر در این خصوص دارد که باعث ارتقای آگاهی عمومی و مشارکت و تشویق افراد، خانواده‌ها، جوامع و دولت‌ها برای اقدام فوری علیه این بیماری خواهد شد.
صادقی با اشاره به اینکه اغلب مرگ‌های بیماران قلبی ناشی از بیماری‌ رگ‌های کرونر قلبی است، ادامه داد: عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی شامل مصرف الکل و دخانیات، کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم و تغذیه نادرست، محیط‌ها و شرایط استرس زا است که به نوبه خود در افراد به شکل فشار خون بالا (هیپرتانسیون)، قند خون بالا، اضافه وزن، چاقی، کلسترول خون بالا و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می‌کند.
به گفته وی عوامل ژنتیک و ارثی نیز در زمینه مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی موثر است.
صادقی به شعار امسال روز جهانی قلب تحت عنوان «سلامت قلب، سلامت جامعه» اشاره و اضافه کرد: پیام اصلی این شعار، اقدام برای سلامت قلب است که به سلامت جامعه منجر می شود؛ اقدام برای سلامت قلب در حقیقت به انسانیت و سلامت جامعه نیز کمک خواهد کرد تا انسان‌ها با انتخاب سبک و شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده مانند مقابله با فشارهای روانی، کاهش فشار خون، فعالیت بدنی و انتخاب رژیم غذایی مناسب تا حدود زیادی بتوانند سلامت قلب خود را حفظ کنند.
وی اصلاح سبک زندگی را راهی مناسب برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی دانست.
صادقی، نقش دولت‌ها در تامین سلامت قلب افراد جامعه با اجرای برنامه‌ها و اقدامات حمایتی را مهم خواند و گفت: انعکاس برگزاری مراسم های مختلف حوزه سلامت با عناوین مرتبط و مسائل گوناگون مرتبط با سلامت قلب در این زمینه می تواند بسیار موثر و تعین کننده باشد.
وی یادآور شد: بر همین اساس مناسبت‌های گوناگون و فعالیت‌های مختلف مرتبط با سلامت قلب که در طول سال سازماندهی و با مشارکت همه ارگان‌ها و سازمان‌ها برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای افزایش و ارتقای سطح آگاهی و حساس سازی مردم و مسئولان و جامعه برای پیشگیری موثر و حداکثری از بیماری‌های قلبی و عروقی و تبعات ناشی از آن است.
 انتهای پیام/
مردم سلامت قلب خود را جدی بگیرند خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار