خبر/

تصمیم اوپک و کشورهای هم‌ پیمان برای کاهش تولید نفت همزمان با افت قیمت‌ ها

1401/06/14 - 18:47 - کد خبر: 74009 نسخه چاپی

نصر: وزیران نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان (اوپک پلاس) به‌دلیل نگرانی از افت قیمت نفت، بویژه احتمال رکود اقتصاد جهانی، روز دوشنبه ۱۴ شهریور تصمیم گرفتند که در ماه آینده روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهند.

به گزارش نصر، وزیران نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان (اوپک پلاس) به‌دلیل نگرانی از افت قیمت نفت، بویژه احتمال رکود اقتصاد جهانی، روز دوشنبه ۱۴ شهریور تصمیم گرفتند که در ماه آینده روزانه ۱۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهند.
دو ماه پیش در پی اصرار کشورهای غربی، بویژه آمریکا، این مجموعه تصمیم گرفته بود که از ماه سپتامبر روزانه ۱۰۰ هزار بشکه به تولید خود اضافه کند اما اوپک پلاس روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که افزایش صد هزار بشکه‌ای تولید نفت فقط برای سپتامبر خواهد بود و برای ماه اکتبر اعمال نمی‌شود.
با تصمیم این مجموعه، قیمت نفت شاخص برنت که طی سه ماه گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافته بود، روز دوشنبه حدود چهار درصد جهش کرد و به بالای ۹۶ دلار رسید.
اوپک هفته گذشته نیز در ارزیابی خود از بازارهای جهانی، اعلام کرده بود که در سه ماهه پیش رو احتمالا عرضه نفت از تقاضا پیشی خواهد گرفت.
احتمال رکود اقتصاد جهانی به‌دلیل اوج‌گیری قیمت حامل‌های انرژی و تورم جهانی، همچنین انتظار قرنطینه گسترده‌تر در چین برای مقابله با شیوع کرونا، اوپک و کشورهای هم‌پیمان را به کاهش تولید نفت ترغیب کرده است.
ز طرفی تصمیم هفته گذشته هفت کشور صنعتی جهان برای تعیین سقف قیمت بر نفت روسیه نیز نگرانی‌ها از افت قیمته‌ای جهانی نفت را افزایش داده است. موضوع دیگر احتمال احیای برجام است که می‌تواند منجر به افزایش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران در ماه‌های آینده شود.
با این‌حال، کشورهای غربی و آمریکا ارزیابی متفاوتی از چشم‌انداز بازار انرژی دارند و حتی نسبت به کسری نفت در زمستان هشدار داده‌اند.
عربستان و امارات دو ماه پیش در جریان سفر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان قول دادند که در صورت کمبود نفت در بازارهای جهانی در فصل زمستان، بلافاصله با افزایش تولید خود آن را جبران کنند.
اوپک پلاس نیز در بیانیه خود می‌گوید وزیران نفت کشورهای عضو هر زمان که نیاز باشد می‌توانند دوباره درباره عرضه نفت تصمیم بگیرند.
انتهای پیام/
تصمیم اوپک و کشورهای هم‌ پیمان برای کاهش تولید نفت همزمان با افت قیمت‌ ها منابع محلی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار