استاد دانشکده برق دانشگاه تبریز؛

نیازمند شایسته سالاری و تغییر رویکرد در مدیریت هستیم

1398/09/02 - 15:51 - کد خبر: 7340 نسخه چاپی

نصر: استاد دانشکده برق دانشگاه تبریز با تاکید بر این‌که نیازمند شایسته سالاری و تغییر رویکرد در مدیریت برای شتاب دادن به توسعه هستیم، گفت: علی رغم این‌که توسعه‌ی کشور مطلوب است ولی این توسعه به اندازه‌ی حداکثر ظرفیت کشور نیست.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، علی رستمی در همایش نقش نخبگان در تسریع توسعه جامعه، با بیان این‌که سهولت کسب و کار یکی از شاخص‌های فضای کسب و کار است، گفت: جایگاه جهانی ایران در فضای کسب و کار از ۱۹۰ کشور ، 127است در صورتی که کشور ترکیه در همسایگی کشور ما، رتبه‌ی 33 و عربستان سعودی رتبه‌ی 62 را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: رتبه بندی دانشگاه‌های کشور نسبت به گذشته از رتبه صفر به جایگاه قابل توجهی ارتقا یافته است، بهترین دانشگاه کشور ما در جهان دارای رتبه‌ی 432 است و بهترین دانشگاه کشور ترکیه دارای رتبه‌ی ۱۰۳، چین دارای رتبه 17 و عربستان سعودی رتبه ۱۸۹، سنگاپور رتبه 11 و رژیم صهیونیستی دارای رتبه ۷۰ است.

وی با بیان این‌که تنها 9 دانشگاه ایران در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار دارد، گفت: این در حالیست مه کشور چین که آمار تعداد دانشگاه‌های آن با کشور ما برابر است دارای 90 دانشگاه در بین 200 دانشگاه برتر آسیا است.

استاد دانشکده برق دانشگاه تبریز افزود: هر ایرانی از بابت کار 800 هزار نخبه، می‌تواند سالانه 143 هزار دلار درآمد داشته باشد،  اگر تعداد نخبگان به ۱۵ درصد برسد و تنها این 15 درصد در کشور کار کنند و مابقی مردم کار نکنند،   هر ایرانی سالانه ۲ میلیون و 140 هزار دلار درآمد کسب می‌کنند،  قابلیت‌های زیادی در این امورات وجود دارد که می‌توانیم‌ جامعه را به تحقق این واقعیت‌ها سوق دهیم.


وی با اشاره به ویژگی‌های مدیر خوب در جامعه، اظهار کرد: خوب به چالش کشیدن دیگران به تفکر، هدایت با نمونه و تشخیص و شکوفا کردن استعدادها از ویژگی‌های مهم مدیریت صحیح و مدیر خوب است.

رستمی ادامه داد: کشور آمریکا با این همه دشمنی که با ایران دارد، ویزای مردم را لغو کرد اما ویزای جی وان اختصاصی نخبگان و پژوهشگران را لغو نکرد، در کشور کانادا برای جذب یک نخبه طرح جدیدی را اجرا کرده و طرح نخبگان را با حمایت سرمایه گذاران عملیاتی می‌کنند.

وی افزود: کشوری مانند چین که پر از نیروی انسانی است، برای هر کس از هر نقطه از جهان که بخواهد یک فناوری در این کشور راه اندازی کند، یک میلیون دلار پول رایگان در اختیارش قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که شایسته سالاری رمز توسعه عادلانه است و نتیجه‌ی آن تولید ثروت و رفاه همه جانبه خواهد شد، تاکید کرد: ما باید شایسته خواه بوده و در جامعه شایسته دار و شایسته پرور باشیم تا بتوانیم روز به روز به تعداد نخبگان اضافه کنیم.

انتهای پیام/

نیازمند شایسته سالاری و تغییر رویکرد در مدیریت هستیم نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار