گزارش نصر از اجلاس هیات رئیسه اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز |

تبریز، میزبان اتحادیه دانشگاه های قفقاز

1401/05/30 - 12:02 - کد خبر: 72188 نسخه چاپی

نصر: اجلاس هیات رئیسه اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز به میزبانی موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، در تالار لاله هتل کایا لاله پارک تبریز برگزار شد.

به گزارش نصر، اجلاس هیئت رئیسه اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز با حضور رؤسای ۹ دانشگاه معتبر ترکیه، رئیس دانشگاه هنراسلامی تبریز، رییس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی، رؤسای دانشگاه‌های غیردولتی استان، استاندار سابق آذربایجان شرقی، وزیر سابق صمت، سرکونسل جمهوری ترکیه در تبریز و جمعی از استادان و دانشجویان استان به میزبانی موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، در تالار لاله هتل لاله پارک تبریز برگزار شد.
همچنین این مراسم با تبیین سیاست‌های جدید علمی و پژوهشی اتحادیه بین المللی دانشگاه‌های منطقه قفقاز، معرفی اعضای جدید از دانشگاه های ترکیه و ایران و همچنین معارفه رییس اجرایی جدید برگزار شد.


دانشگاهیان، پل خوشبختی جوامع انسانی هستند
"کامران پاشایی فخر" رییس موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان و رییس اجرایی جدید اتحادیه بین المللی دانشگاه‌های قفقاز "کامران پاشایی فخر" رییس موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان اظهار کرد: شهر دانشگاهی ربع رشیدی ۸۰۰ ساله، امروز مفتخر است میزبان فرزانگان اتحادیه بین المللی دانشگاه های منطقه قفقاز شده است.
وی افزود: ما دانشگاهیان وظیفه داریم پل خوشبختی جوامع انسانی باشیم.برای اقیانوس شدن باید قطره هارا جمع کرده و فاصله هارا کم‌کنیم. لذا میخواهیم در این راه زیبا، دانه های دوستی از جنس علم بکاریم.
رییس اجرایی جدید اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های قفقاز افزود: لزوم گسترش همکاری‌های دانشگاهی در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی برای تثبیت توازن قدرت منطقه‌ای در سطح بین‌الملل، گسترش تعامل دانشگاه‌ها و ملت‌های منطقه بافرهنگ و تاریخ و میراث مشابه در راستای تقویت امنیت و صلح و ثبات منطقه ای و جهانی"، "لزوم آشنایی نسل جدید از فرهنگ کشورهای دارای پیشینه مشترک به منظور استمرار توسعه و بسط روابط میان جوانان و دانشجویان دانشگاه ها و کشورهای منطقه" و "اجرای جشنواره های علمی، فرهنگی و ورزشی دانشجویی به منظورایجاد رقابت علمی و فرهنگی ورزشی" از دیگر محورهای فرعی این اجلاس می باشد.


همکاری‌های علمی و دانشگاهی 
"رمضان کورکماز"، رییس اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های قفقاز افزود: طول تاریخ شاهد بوده ایم که در قفقاز جنگ ها و درگیری های مختلفی پدید آمده است اما از ظرفیت های عظیم مادی و معنوی این منطقه آنگونه که باید توسط کشورها مورد استفاده قرار نگرفته که به این امر باید توجه شود.
وی اظهار کرد: منطقه قفقاز به دلیل شرایط استراتژیک و طبیعی از جمله مناطق پرظرفیت جهان به شمار می رود و کشورهای این منطقه باید همواره در کناریکدیگر بوده و با همکاری های علمی و دانشگاهی زمینه های توسعه روز افزون کشورهای خود را فراهم کنتد.
پرفسور کورکماز گفت: تبادل استاد و دانشجو، انجام طرح های پژوهشی و آموزشی مشترک، برگزاری دوره های آموزشی از راه دور به صورت مشترک و برپایی همایش های علمی مشترک و تسهیل شرکت اساتید در همایش های علمی همدیگر از اهداف اصلی اتحادیه دانشگاه های قفقاز است.


امضای پروتکل مولانا بین دانشگاه‌های ایران و قفقاز
پرفسور "محمدرضا پورمحمدی"، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در هیات رییسه اجلاسیه دانشگاه های منطقه قفقاز در تبریز اظهار کرد: در دنیای مدرن و به سرعت در حال تغییر امروز، علم‌وفناوری با سرعت در حال دگرگونی است و کشور و ملت ها برای پیشرفت و تعالی خودشان برای بهره‌مندی از این دستاورد ها، نیازمند برخورداری از علم‌و‌ دانش امروزی هستند و این امر فقط از طریق تبادل علم تمدن‌ها با یکدیگر موثر است.
وی تصریح کرد: اتحادیه بین‌المللی و منطقه‌ای قفقاز، از سال ها پیش شروع شده و درحال حاضر با حضور بیش از ۱۷۲ دانشگاه از کشورهای منطقه، نقش موثری را در این دانشگاه برداشته است.
استاندار اسبق آذربایجان شرقی گفت: در غالب این اتحادیه، پروتکل مولانا را که مشابه پروتکل اراسموس اتحاديه اروپا و در حوزه اتحاديه دانشگاه­‌های قفقاز است، با امضای قرارداد اجرا می‌کنیم که فرآيند و رسالت این قرارداد، تبادل استاد و دانشجو را در يک چارچوب معين است.
پورمحمدی با بیان اینکه کنفرانس‌های مهمی را در سال های گذشته برگزار کردیم، اذعان کرد: مهم ترین این کنفرانس‌ها در مورد انرژی و جاده ابریشم بود.
وی افزود: دوره های مشترک دکتری بین دانشگاه ایران و ترکیه برگزار شد اما بخاطر کرونا این فعالیت‌ها به مراتب کم‌رنگ شد ولی امیدوارم به همت دانشگاه‌های جدید، فعالیتمان را قوی تر از سر بگیریم.


بازنگری سند جدید در منطقه قفقاز
 "محمدعلی کی نژاد"، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در هیات رییسه اجلاسیه دانشگاه های منطقه قفقاز در تبریز با اشاره به اینکه امیدوارم این اجلاس همانند اجلاس قبل از کرونا در استانبول موفق حاصل شود، اظهار کرد: شهر تبریز، مهد اولین دانشگاه ربع رشیدی است که آثار مکتوب‌اش به عنوان وقف نامه ربع رشیدی، به عنوان اولین مکتوب ثبت شده در یونسکو وجود دارد.
وی افزود: این آثار از جنوب فرانسه تا مرکز مکه نشان دهنده ظرفیت ویژه قفقاز در رابطه با تمدن و تمدن سازی است.
کی نژاد با بیان اینکه ظرفیت وجود ۱۷۸ دانشگاه، ظرفیت بسیار بالایی در منطقه قفقاز است، ابراز کرد: بی تردید تجربه چندین ساله رییس اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز در منطقه یک نقطه قوت بزرگی برای تلاشگران در این عرصه است. امیدوارم آقای رمضان کورکماز بتوانند با این تجربه سند جدیدی را برای این منطقه در بین دانشگاه ها بازنگری بکنند.
وی افزود: ماهم آمادگی داریم با توجه به تجربه ۵دوره برگزاری محققان و هنرمندان جهان اسلام که زیر نظر ارسیکا است، در رابطه با بازنگری سند کمک کنیم.


شعب دانشگاه‌پیام‌نور در منطقه قفقاز 
"میکاییل جمال‌پور"، ریس دانشگاه پیام‌نور استان آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: تبریز ظرفیت‌های علمی و تاریخی فوق‌العاده زیادی دارد و می‌تواند نقش مهمی در کشور، منطقه و همچنین در عرصه‌های جهانی و بین المللی ایفا کند.
وی افزود: نقش هر دانشگاه در ایفای وظایف در راستای توسعه علمی، یک‌نقش ممتاز است که دانشگاه پیام نور تا به امروز در این راستا اقدامات موثری داشته است.
جمال‌پور با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور بزرگترین دانشگاه دولتی کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه پیام نور   در برخی کشورهای دیگر از جمله قفقاز شعبه دارد و در زمینه فعالیت‌های علمی در دنیا مشغول فعالیت‌های تحقیقاتی است.
رییس دانشگاه پیام نور استان ابراز کرد: امیدوارم با همکاری همکاران در این راستا و به دلیل بالا بودن ظرفیت های منطقه، بتوانیم با هم افزایی همدیگر شاهد افزایش فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در منطقه قفقاز باشیم.


تصویب پیشنهاد رحمانی در اجلاسیه دانشگاه های قفقاز
"رضا رحمانی" وزیر اسبق صمت، در این همایش با اشاره به اینکه این تعداد دانشگاه و همکاری‌های شکل گرفته، یک ظرفیت بسیار بزرگی است که در خدمت ملت‌های منطقه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: توانمندی‌ها و موفقیت های علمی و بین المللی شهر تاریخی و دانشگاهی ربع رشیدی تبریز مورد بررسی و تبیین در دانشگاه های منطقه قفقاز قرار خواهد گرفت.
رحمانی گفت: وقف نامه مجموعه ربع رشیدی به‌عنوان اولین اثر از جمهوری اسلامی ایران، در یونسکو به رهبری آقای هاشمی، ثبت شد و در حال حاضر این وقف نامه به عنوان تنها اثر موجود، در کتابخانه ملی تبریز نگهداری می شود.
وی اظهار کرد: شهر دانشگاهی ربع رشیدی در قرن هفتم مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت‌هایی را به دانشجویان ارایه می‌کرد که در نوع خود منحصر به فرد بود، از جمله آن ها حضور اساتید مدعو از شهرهای مختلف، تدریس علوم به زبان های مختلف، وجود کارگاه های صنعتی و ... می توان نام برد.
رحمانی ادامه داد: قدرت نفوذ این دانشگاه در قرن هفتم بر اساس کتب تاریخی موجود از هند تا مصر و جنوب اروپا بوده که نشان از اهمیت و تأثیرگذاری بالای آن دارد.


وزیر سابق صمت ابراز کرد: این دانشگاه تاریخی و با عظمت قدرت قرار گرفتن در مقابل دانشگاه های تراز اول دنیا را داشته و ضرورت دارد تا اقدامات پژوهشی و تبیینی در مورد آن توسط اتحادیه دانشگاه های منطقه قفقاز صورت پذیرد.
رحمانی تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت ویژه دانشگاه ربع رشیدی، امیدوارم با همکاری دانشگاه‌های استان و منطقه، در قالب یک پروژه احیا شود.
گزارش نصر حاکی است؛ در پایان این مراسم، از اساتید و روسای دانشگاه‌های اتحادیه بین المللی منطقه قفقاز با اهدای لوح، تجلیل به عمل آمد. 
انتهای پیام/
تبریز، میزبان اتحادیه دانشگاه های قفقاز سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار