استاد دانشگاه:

کاهش تنش‌های منطقه‌ای مهم‌ترین دستاورد دولت سیزدهم است

1401/05/29 - 11:14 - کد خبر: 72062 نسخه چاپی

نصر: استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به کارنامه موفقیت آمیز دولت طی یک سال گذشته، گفت: تلاش برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای مهمترین دستاورد دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش نصر، میکائیل جمال پور روز شنبه در گفت وگو کارنامه یک ساله دولت در دیپلماسی منطقه ای و تعامل با کشورهای همسایه را بسیار خوب، منطقی و توام با حفظ کرامت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: اینکه طی ماه های اخیر بسیاری از تنش های سیاسی منطقه با بهره گیری از توسعه مناسبات تقلیل یافته و تعطیل شده است، می تواند در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قابل بررسی و بحث باشد.
وی موضع گیری های اصولی همراه با احساس مسئولیت در مسایلی همچون قره باغ آذربایجان، ارتباط با ترکیه، تغییر رویکردها با کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی منطقه را نشانه ای واضح از سیاست کلی دولت در حوزه سیاست خارجی بیان و اضافه کرد: این رویکردها در راستای تامین منافع ملی کشور و امت اسلامی بسیار قابل توجه و قابل قدردانی است.
جمال پور، تقویت جبهه مقاومت و مبارزه فلسطینی ها علیه رژیم غاصب اسرائیل را از جمله نتایج دیپلماسی موفق دولت سیزدهم برشمرد و یادآور شد: طی یک سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در معادلات منطقه ای نقش محوری و اساسی ایفا کرده است و انتظار از دولت مردمی نیز جز ان نمی تواند باشد. 
وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی برگشت از اروپا به آسیا را با جدیت پیگیری می کند، ادامه داد: با توجه به اینکه در گذشته نامهربانی های زیادی از قبل مراودات اقتصادی و قراردادهای غیراقتصادی با اروپا متوجه ایران شده بود، گسترش روابط با کشورهای آسیایی و منطقه ای و از کشورهای دور به کشورهای همسایه و همجوار پیگیری شده و البته نتایج مثبت نیز به همراه داشته است.
جمال پور، توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی با کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان، عراق و کشورهای آسیای میانه و قفقاز را از جمله سیاست های منطقی و قابل احترام دولت سیزدهم در سیاست خارجی ارزیابی کرد و افزود: بدون تردید بسط همکاری های  سیاسی و اقتصادی با این کشورها می تواند در کاهش تنش های منطقه ای و نیز تامین منافع کشورها تاثیرگذار باشد.
وی به جریان مذاکرات وین توسط دولت آیت الله رئیسی اشاره و با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی کشور در این مذاکرات با قدرت وارد عرصه شده و هیچگاه اسیر حواشی و ادعاهای بی اساس نشده است، ابراز امیدواری کرد گام های محکم تر دولت در این حوزه نیز تقویت شده و تداوم یابد.
این استاد فلسفه دانشگاه های تبریز تضعیف جایگاه، موقعیت و وحدت کشورهای مذاکره کننده هسته ای با ایران را از اقدامات بسیار خوب دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر وحدت رویه پیشین کشورهای  اروپایی و آمریکا در این مذاکرات علیه ایران دیده نمی شود.
جمال پور اقتدار، صلابت و حرکت در مسیر حفظ منافع ملی و نیز تاثیرگذاری در معادلات جهانی و منطقه ای را از اصول دولت سیزدهم بیان کرد که این رویه امروز جمهوری اسلامی را به فراتر از مرزهای جغرافیایی خود کشانده است که نمونه آن را در برگزاری رزمایش های مختلف دفاعی در فرسنگ ها دورتر از مرزهای کشورمان می بینیم.
وی ادامه داد: بررسی اجمالی اوضاع و شرایط سیاسی منطقه شان می دهد که دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن توانایی خود در رفع تنش ها را نشان داده است و روز به روز شاهد کاهش و از بین رفتن تنش های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی در منطقه بوده ایم و این دولت هرگز اجازه افزایش تنش ها را نداده است.
جمال پور، پیشرفت های ایران در دهه های اخیر به خصوص در حوزه های دفاعی و امنیتی را بسیار مهم و برای کل کشورهای منطقه تاثیرگذار قلمداد کرد و گفت: بر همین اساس دولت سیزدهم نیز در میدان عمل نشان داده است به شعار خود مبنی بر «ایران قوی» پایبند و وفادار است.
وی پرواز پهپادهای ساخت ایران در رزمایش مشترک با ونزوئلا را که توانایی رصد، شناسایی و حمله به اهداف مشخص را دارد، را دستاوردی بس عظیم برای نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران دانست که پیشتر و در زمان حکومت دوران پهلوی، کشورمان در برابر کشورهای بزرگ دست بسته بود.
انتهای پیام/
کاهش تنش‌های منطقه‌ای مهم‌ترین دستاورد دولت سیزدهم است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار