دویدن در صبح بهتر است یا عصر؟

1401/05/16 - 11:02 - کد خبر: 70760 نسخه چاپی

نصر: گاهی در حین دویدن احساس سبکی و انرژی می‌کنید و گاهی برداشتن هر قدم سخت است. آیا این اتفاق به زمان روز بستگی دارد و آیا زمان ایده‌آلی از روز برای دویدن وجود دارد؟

به گزارش نصر، دو نوع آدم در دنیای دویدن وجود دارد. آنهایی که زود از خواب بیدار می‌شوند و قبل از طلوع آفتاب بیرون می‌روند و دوندگانی که ترجیح می‌دهند دویدن را تا عصر بعد از کار به تعویق بیندازند. البته کسانی هم هستند که دوست دارند در وسط روز بدوند، اما اغلب دونده ها زمان صبح یا عصر را انتخاب می‌کنند. حالا  کدام یک بهتر است؟ آیا دویدن در صبح و عصر مزایای خاصی دارد و چه معایبی دارد؟ بیایید آن را بفهمیم.

دویدن صبحگاهی: فواید و مضرات
ایده موافقان

دویدن در صبح فواید زیادی دارد. این زمان بهترین زمان روز است. زمانی که می‌توانید طلوع خورشید را ببینید و همچنین خود را شاد کنید. کورتیزول، که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته می‌شود، در صبح به بالاترین حد خود می‌رسد. به همین دلیل است که افرادی که با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنند، در صبح بدترین حالت را دارند. دویدن می‌تواند با ایجاد احساس هوشیاری بیشتر به مقابله با این امر کمک کند.
علاوه بر این، خیابان‌ها در هنگام صبح خلوت‌تر هستند و بسیاری از دوندگان عاشق آرامش و سکوت در این زمان از روز هستند. افزایش محتوای اکسیژن در هوای صبح تنفس را آسان تر می‌کند، به خصوص در تابستان. همچنین دویدن در هوای خنک راحت تر از گرمای ظهر است.
در نهایت، سطح تستوسترون در صبح به اوج خود می‌رسد و سپس به تدریج در طول روز کاهش می‌یابد. به همین دلیل، دویدن در صبح یک راه عالی برای عضله سازی است.

ایده مخالفان
دویدن صبحگاهی تنها طلوع خورشید و غوغای پرندگان نیست. برخی نقاط ضعف نیز در آن وجود دارد و بیشتر آنها به عملکرد خوب بدن شما در ابتدای روز مربوط می‌شود. دویدن در صبح شما را در معرض خطر بیشتری برای آسیب دیدگی قرار می‌دهد زیرا ماهیچه‌های شما پس از یک استراحت شبانه سفت‌تر می‌شوند. برای جلوگیری از آسیب های ناخوشایند، قبل از دویدن، باید بدن خود را گرم کنید و به آرامی شروع به دویدن کنید تا بدن  عادت کند.
بدون کالری (انرژی) کافی در بدن، نمی‌توانید سریع و طولانی بدوید، بنابراین بهتر است تمرینات سنگین را به بعد موکول کنید.

دویدن عصرانه: فواید و مضرات
ایده موافقان

بدیهی‌ترین استدلال برای دویدن در عصرها زود بیدار نشدن است. بسیاری از دونده‌ها می‌گویند در عصر سریع‌تر یا طولانی‌تر می‌دوند. این به این دلیل است که تا عصر چندین  وعده غذا خورده‌اند و بنابراین انرژی بیشتری دارند. همچنین عصر زمانی است که دمای بدن شما به اوج خود می‌رسد و  ماهیچه‌های شما گرم‌تر هستند. این امر خطر آسیب ناشی از دویدن را کاهش می دهد.
همچنین اگر در پایان یک روز پرمشغله احساس استرس می‌کنید و نمی‌توانید آرام باشید، دویدن در شب می‌تواند به شما کمک کند تا استرس را از بین ببرید.   علاوه بر این، یک دویدن آرام در شب باعث افزایش چربی سوزی می شود.

ایده مخالفان
ایجاد انگیزه برای دویدن در عصر به همان اندازه که انگیزه دادن به خودتان در صبح دشوار است، سختی‌های خودش را دارد. اکثر ما در صبح به اوج رشد ذهنی خود می‌رسیم که سپس به تدریج در طول روز کاهش می‌یابد و اغلب در پایان روز کاری احساس سستی یا خستگی می‌کنیم. ترکیب این دو عامل شروع ورزش را دشوار می‌کند.
البته این احتمال نیز وجود دارد که در طول روز اتفاقی بیفتد که باعث شود دویدن عصرانه را از فهرست کارهای خود حذف کنیم و برنامه تمرینی را مختل کنیم. بنابراین اگر با انگیزه و تنبلی مشکل دارید، بهتر است برای دویدن در صبح برنامه ریزی کنید.
انتهای پیام/
دویدن در صبح بهتر است یا عصر؟ خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار