خالکوبی؛ حس حقارتی که بر بدن نقش می‌بندد

1401/05/08 - 16:50 - کد خبر: 69979 نسخه چاپی

نصر: یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی نسل امروز و از پدیده‌های زشتی که این روز‌ها در بین نسل جوان جامعه به شدت رواج پیدا کرده و جوانان و نوجوانان را دچار تب و تاب تندی کرده، بحث تتو و خالکوبی است.

به گزارش نصر، ما در سال‌های اخیر شاهد تغییراتی در سبک زندگی برخی افراد جامعه علی الخصوص جوانان هستیم که متاسفانه با پیروی ز سبک زندگی غربی و یا افراد و گرو‌های خاص به دنبال مد و تب و تاب آن را برگزیده اند که به هیچ وجه با تمدن و فرهنگ کشور ما سنخیت نداشته و بیشتر یک معضل و آسیب اجتماعی تلقی می‌شود.
یکی از مهم‌ترین معضلات اجتماعی نسل امروز و از پدیده‌های زشتی که این روز‌ها در بین نسل جوان جامعه به شدت رواج پیدا کرده است و جوانان و نوجوانان را دچار تب و تاب تندی کرده، بحث تتو و خالکوبی است.
خالکوبی از زمان‌های دور در کشور ما و البته در سراسر دنیا وجود داشته است، ولی مدتی است که این مسئله از یک قالب سنتی خارج شده و با افراطی چند برابر، آن را به مدی غیر فرهنگی و البته غیر اخلاقی بدل ساخته است.
خالکوبی مدی است که گاهی تا مرز تفکرات غیر الهی و شیطان پرستی پیش رفته و در نهایت به رفتار‌های منجر شده است که انسان را در سراشیبی صد در صد سقوط قرار می‌دهد.

حس زیبایی شناختی هدایت نشده در جوانان عامل اصلی خالکوبی
حجت الاسلام محمد جواد روشن بین روانشاس خانواده در خصوص علت این معضل فرهنگی گفت: علل مختلفی سبب این پدیده می‌شوند، اما علت اصلی گرایش جوانان به پدیده زیبایی شناختی و علاقه‌مند بودن به زیبایی است که به شکلی غیر طبیعی و در جهتی نامناسب هدایت شده است.
وی در ادامه افزود: از سوی دیگر مدگرایی و تقلید از افراد مشهوری که خالکوبی داشته اند نیز از دیگر علل گرایش به این پدیده محسوب می‌شود.
این روانشناس خانواده بیشترین گروه‌های که جذب این قبیل معضلات فرهنگی می‌شوند را افراد دارای ضعف و کمبود‌های شخصیتی دانست و بیان کرد: مشاهدات نشان می‌دهد بیشتر افرادی که جذب می‌شوند دچار کمبود و ضعف‌های شخصیتی در محل کار و یا محیط خانواده بوده و از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برند.
روشن بین شیوه‌های برخورد قهری و تحقیر آمیز و سرزنش گر را روش نامناسبی در برخورد با این جوانان دانست و افزود: باید در ابتدا با آنان همراهی کرد و آرام آرام آن‌ها را متوجه اشتباه خود کرد و بادی با برنامه مناسب برخورد شود.
وی همچنین خاطر نشان کرد: جایگزین‌های زیبا و جذاب باید برای جوانان تعریف شود تا بتواند به شکل غیر مستقیم جایگزین خالکوبی و ایجاد نقش برروی پوس شود.

نقش‌هایی که نشان از ضعف شخصیت دارند
عالیه شکر بیگی جامعه شناس نیز در گفتگو با خبرنگار در خصوص علت‌های جامعه شناختی این معضل اجتماعی گفت: از بعد جامعه شناختی شاید یکی از مهمترین دلایلی که بتوان از آن به عنوان عامل گرایش جوانان به تتو و خالکوبی ذکر کرد بحث تقلید اجتماعی است و انسان‌ها به لحاظ اجتماعی گروه‌های مرجعی دارند گروه مرجع یعنی کسانی که افراد سبک زندگی شان را از آن‌ها تقلید کرده و به نوعی آنان را برای خود الگو می‌سازند و مثل آن‌ها عمل می‌کنند.
این جامعه شناس در ادامه ابراز کرد: متاسفانه مدگرایی و تقلید از افراد مشهور در این زمینه تنها به خالکوبی و تتو ختم نمی‌شود این معضل رایج را می‌توان در اعمال جراحی بینی و زیبایی و… هم مشاهده کرد. تلاش دختران و پسران ایرانی برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی، ایران را در رتبه یک جهانی قرار داده است.
وی در خصوص علت گرایش افراد به این قبیل معضلات اجتماعی بیان کرد: خالکوبی از بعد روانشناسی نشات گرفته از حس حقارت است و افرادی که در حقیقت کمتر دیده می‌شوند و یا و در دوران کودکی و نوجوانی کمتر به آن‌ها توجه شده است، بیشتر دست به این گونه کار‌ها می‌زنند تا بیشتر دیده شوند. این دسته از افراد با انجام خالکوبی روی نقاط مختلف بدن خود، به نوعی به دنبال جلب توجه دیگران هستند و خالکوبی هایشان را هم در اشکال مختلف انجام می‌دهند تا حداقل برای مدت زمان کوتاهی هم که شده از سوی دیگر افراد جامعه دیده شوند.
 

شکربیگی پیروی از مد و مدگرایی را یکی دیگر از علل گرایش جوانان به خالکوبی دانست و افزود: مد اجتماعی نکته بعدی در رابطه با گرایش نوجوانان و جوانان به مسئله تتو و خالکوبی، پرداختن و اهمیت و توجه به مسئله مد اجتماعی است. به این معنی که هر از گاهی در جامعه ما امری به عنوان یک پدیده اجتماعی مطرح می‌شود و خود را در غالب نماد‌هایی مشخص نشان می‌دهد. مد‌های اجتماعی در حقیقت به شکلی پدیده‌های فرهنگی می‌شود نه عنصر فرهنگی. چرا که عنصر و پدیده کوچک‌ترین واحد‌های فرهنگی هستند و این عنصر است که ریشه دارد، اما پدیده بدون ریشه است.
وی راهکار مبارزه با این آفت فرهنگی را نقش خانواده و رسانه دانست و اظهار کرد: خانواده‌ها و رسانه‌ها نقش بی بدیلی در افزایش مهارت‌های زندگی و اشاعه فرهنگ «نه به خالکوبی» داشته و لزوم مقابله و مبارزه با شیوع و رواج بیشتر این پدیده ناپسند بیش از پیش احساس می‌شود.

عوارض روحی خالکوبی بسیار شدیدتر از عوارض جسمی
بابک یغمایی متخصص پوست و مو در توضیح خالکوبی گفت: تاتو یا خالکوبی نوعی تزئیین پوست است که از طریق جوهر و سوزن یا رنگ و رنگدانه انجام می‌شود. تتو می‌توانند موقت یا دائمی باشد. اگر جوهر به لایه میانی پوست (درم) تزریق شود، تاتو دائمی خواهد بود. اما اگر تزریق جوهر در لایه اول پوست انجام شود، تاتوی موقت است.
یغمایی خاطر نشان کرد: در گذشته نه چندان دور خالکوبی بیشتر در جهت پوشاندن مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما امروزه بیشتر مدگرایی و تقلید از افراد و یا گروه‌های خاص استفاده می‌شود.
بنابه گفته این متخصص پوست و مو اگر تتو سطحی باشد به مرور زمان پاک می‌شود و خود به خود از بین می‌رود، ولی اگر عمقی باشد با استفاده از روش‌هایی می‌توان آن را پاک کرد.
وی در مورد عوارض خالکوبی نیز با بیان اینکه عوارض آن دو دسته یک دشته شامل خود خالکوبی و دسته دیگر مربوط به پاک کردن غیر علمی آن است، توضیح داد: عوارض خالکوبی بسیار زیاد است و در گذشته که شرایط بهداشتی رعایت نمی‌شد ممکن بود فرد براثر مصرف سوزن مشترک دچار بیماری ایدز و هپاتیت شود، اما امروزه بیشترین عوارض آن مربوط به آلرژی‌ها و عفونت‌های پوستی به دلیل استفاده از رنگ‌های زیر جلدی است.
بنا به گفته یغمایی یکسری از بیماری‌ها ممکن است در بدن شخص نهفته باشد و با ضربه‌هایی که زده می‌شودو تحریک و التهابی باعث می‌شود این بیماری‌ها در بدن فرد برانگیخته مانند بیماری‌های التهابی و یا خود ایمنی که مشکلات جدیدیرا برای فرد تا سال‌ها ایجاد می‌کند.
وی عوارض پاک کردن تتو را بسیار سخت‌تر از خود آن دانست و ابراز کرد: پاک کردن تتو دردناک ترو سخت‌تر از تتو کردن است و اگر از روش‌های غیر علمی مانند ریمو کردن و استفاده از اسید‌ها باشد قطعا مشکلات پوستی را در ناحیه مربوطه ایجاد خواهد کرد.
این متخصص پوست و مو عوارض روحی تتو کردن را بسیار دشوارتر از عوارض جسمی آن دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از افراد مدت کوتاهی بعد از تتو به فرض مثال حتی یک ساعت بعد از تتو دچار پشیمانی و ناراحتی می‌شوند و می‌خواهند ان را پاک کنند و این عارضه روحی بسیار بدتر از عوارض جسمی آن است.
وی نداشتن آگاهی قبل از انجام تاتو و تصمیم گیری لحظه‌ای را از مهمترین عوامل انجام این کار برشمرد و گفت: ایجاد نقش دائمی بر بدن موضوع مهمی است و باید تمام جوانب آن قبل از انجام، سنجیده شود و عوارض احتمالی آن در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/
خالکوبی؛ حس حقارتی که بر بدن نقش می‌بندد باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار