رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی؛

اصلاح قیمت بنزین از سال‌های گذشته مطرح بود

1398/08/27 - 17:52 - کد خبر: 6890 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اصلاح قیمت بنزین از سال‌های گذشته همواره مطرح بوده است، گفت: تعهد دولت بازگشت عایدات حاصل از افزایش قیمت بنزین به مردم ویژه اقشار کم‌درآمد است.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، داود بهبودی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه اقتصاد ما وابسته به نفت استٰ، اصلاح شاخص قیمت حامل‌های انرژی همواره مطرح بوده، ولی به دلیل برخی فشارهای اجتماعی هیچگاه تحقق نیافته است.

وی افزود: از اوایل سال جاری بارها در ارتباط با افزایش قیمت بنزین و به هنگام سازی کارت سوخت اطلاع رسانی و صحبت شده بود که این اصلاح قیمت در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کل کشور، کاهش وابستگی به نفت اصلاح الگوی مصرف و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی ضروری است.

بهبودی گفت: از قبل افزایش قیمت بنزین در یک سال نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد عاید دولت می‌شود و تعهد دولت این است که کل این عایدات به حدود ۱۸ میلیون خانوار کم درآمد کشور اختصاص یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: براساس طرحی که دولت ارائه کرده، علاوه بر پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خانوارهای تک نفری ماهانه ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، پنج نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفر و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی تشریح کرد: متوسط میزان مصرف بنزین در ایران ۸۲ میلیون  نفری روزانه حدود ۱۰۰ میلیون لیتر است، یعنی هر فرد روزانه ۱.۲۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند که خروجی آن آلایندگی محیط زیست و در نهایت از بین رفتن سوخت است.

بهبودی اضافه کرد: برای کنترل این امر یکی از موثرترین ابزار اصلاح و واقعی سازی قیمت‌ها است در واقع فرصتی فراهم می‌شود کالای ارزشمند بنزین را به جای هدر دادن به انواع دیگر انرژی تبدیل و استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مردم از ابتدای سال جاری فشار تورمی شدیدی را تحمل کرده و در جامعه زمینه تورمی جدید وجود ندارد؛ تمام تلاش دولت این است که افزایش قیمت بنزین تبدیل به عارضه و فشار اقتصادی بر مردم نشود و در جهت اصلاح الگوی مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

اصلاح قیمت بنزین از سال‌های گذشته مطرح بود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار