خبر/

واردات اروپا از ایران رشد کرد

1401/04/28 - 12:37 - کد خبر: 68871 نسخه چاپی

نصر: تجارت ایران و اتحادیه اروپا در پنج‌ماه ۲۰۲۲ از ۲ میلیارد یورو گذشت و واردات اروپا از ایران در این دوره ۳۹‌درصد رشد کرد.

 به گزارش نصر، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی پایگاه خبری یورواستات نشان می‌دهد که تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در پنج‌ماه نخست ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۲درصدی مواجه شده است.
مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌‌‌های ژانویه تا می ‌سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک‌میلیارد و ۸۴۵میلیون یورو اعلام شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به ۲میلیارد و ۷۵میلیون یورو افزایش یافته است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در پنج‌ماه نخست ۲۰۲۲ با رشد ۳۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۴۶۵میلیون یورو رسیده است. در ماه‌‌‌های ژانویه تا می ‌سال قبل ۳۳۳میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود. صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌‌‌های ژانویه تا می ‌امسال نیز ۶‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به یک‌میلیارد و ۶۱۰میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در پنج‌ماه سال قبل یک‌میلیارد و ۵۱۲میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.
براساس این گزارش، آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در پنج‌ماه امسال بوده و ۳۷‌درصد از کل تجارت ایران و اتحادیه اروپا در این مدت با آلمان بوده است. مبادلات تجاری ایران و آلمان در پنج‌ماه نخست سال‌جاری میلادی ۶‌درصد افزایش یافته و به ۷۷۹میلیون یورو رسیده است. تجارت دو کشور در ماه‌‌‌های ژانویه تا می‌ سال قبل ۷۳۲میلیون یورو اعلام شده بود.
واردات آلمان از ایران هم در پنج‌ماه امسال ۱۲‌درصد افزایش یافته و به ۱۳۱میلیون یورو رسیده است. صادرات آلمان به ایران نیز در این مدت ۵‌درصد افزایش یافته و به ۶۴۸میلیون یورو رسیده است. آلمان در پنج‌ماه سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱۷میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۶۱۵میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. براساس این گزارش، در پنجمین ماه سال‌جاری میلادی تجارت ایران و اتحادیه اروپا با رشد ۲درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۴۰۲میلیون یورو رسیده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در می ‌۲۰۲۲ با رشد ۴۵درصدی نسبت به می ‌۲۰۲۱ به ۱۰۲میلیون یورو رسیده اما صادرات اروپا به ایران با کاهش ۸درصدی به ۳۰۰میلیون یورو بالغ شده است.
بر اساس این گزارش، کل مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در سال میلادی گذشته با رشد ۹درصدی به ۴میلیارد و ۸۶۵میلیون یورو رسیده بود. اروپا در این سال ۹۲۲میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۳میلیارد و ۹۴۳میلیون یورو کالا به ایران صادر کرد.
انتهای پیام/
واردات اروپا از ایران رشد کرد روزنامه دنیای اقتصاد

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار